Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Brøyteforsøk Trafikksikkerhet Lillehammer – med nullvisjon i sikte Vinterdrift / TS Lillehammer Erfaring fra nullvisjonsstrekningen Brøyteforsøk Raufoss.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Brøyteforsøk Trafikksikkerhet Lillehammer – med nullvisjon i sikte Vinterdrift / TS Lillehammer Erfaring fra nullvisjonsstrekningen Brøyteforsøk Raufoss."— Utskrift av presentasjonen:

1 Brøyteforsøk Trafikksikkerhet Lillehammer – med nullvisjon i sikte Vinterdrift / TS Lillehammer Erfaring fra nullvisjonsstrekningen Brøyteforsøk Raufoss Åge Sivertsen Statens vegvesen Teknologiavdelingen Tek-T, (Trondheim

2 Ønskede egenskaper for ploger Ønske om at mest mulig snø/slaps fjernes under brøyting - også ved sporet veg Andre ønskelig egenskaper Lavt støynivå Ikke for høyt utkast

3 Plogforsøk TS / Lillehammer Oppsummering av erfaringer under ordinær brøyting

4 Testopplegg Raufoss – uke Hovedformål var å undersøke rydde og skrapeevne, dvs stålets rydde og skrapeevne. Formålet kan oppsummeres i følgende hovedpunkter: Skrapeevne på dekke uten spor og på dekke med spor Hvor mye restmengde snø/slaps blir liggende igjen etter brøyting (gjennomslipp) Visuell vurdering av kvalitet på brøytet veg Høyde på utkast, med tanke på sprut på skilt Sprut over plog Friksjon etter brøyting Støy under brøyting

5 Tellefsdal K70S med slapseelement Gode ryddeegenskaper ved tørr snø, kram snø og slaps

6 Tarron med slapseelement

7 Kehrmachine ”høyhastighetskost”

8

9 Snøsmelting krever mye salt!

10 Høyt saltforbruk er kostbart

11 Potensial for reduksjon av salting under snøvær med bar veg strategi? Snøfall FørUnderEtter Ønsket praksisPreventiv salting (evt. restsalt) Hyppig brøytetiltak, bruk av utstyr med gode ryddeegenskaper Brøyting for å oppnå minst mulig restsnø, snøsåle før salting Potensial for reduksjon av saltforbruk Ingen reduksjonStor reduksjonBetydelig reduksjon

12

13 1=Plog u/slaps 2=Plog m/slaps 3=Kosting etter plog 4=Kosting

14 Brøyting slaps (1) Det ble lagt ut 2-3 cm slaps; dette utgjorde ca gram slaps/m2. Egenvekten på slapset varierte mellom 0,79 kg/l og 0,93 kg/l g slaps pr m2 tilsvarer derfor ca 1,2 mm ”slapse”høyde. Tarron MS 34.1 hadde påmontert slapseenhet som ikke kunne reguleres opp og ned, Tellefsdal K70S hadde regulerbar slapseenhet mens Tellefsdal VD 4000 ikke hadde slapseenhet.

15 Brøyting slaps (2) Følgende brøyteforsøk ble utført i løpet av de to dagene: Brøyting med plog uten slapseelement (4 gjennomførte forsøk) Brøyting med plog med slapseelement (4 gjennomførte forsøk) Kosting av slaps (uten at det er brøytet før kostingen) (2 gjennomførte forsøk) Kosting etter brøyting med plog uten slapseelement (3 gjennomførte forsøk)

16

17 Plogforsøk ”slaps”

18 Etter plog uten slapse. og etter kost

19 Før – etter plog med slapseelement

20

21


Laste ned ppt "Brøyteforsøk Trafikksikkerhet Lillehammer – med nullvisjon i sikte Vinterdrift / TS Lillehammer Erfaring fra nullvisjonsstrekningen Brøyteforsøk Raufoss."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google