Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift."— Utskrift av presentasjonen:

1 PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift på kartong. Du må kanskje fjerne merket for Tilpass til papirstørrelse i dialogboksen Skriv ut (i rullegardinlisten Helsidelysbilder). Se instruksjonene til skriveren når du skal skrive ut på begge sider av papiret. Hvis du vil endre bilder på dette lysbildet, merker du et bilde og sletter det. Deretter klikker du Bilder-ikonet i plassholderen for å sette inn ditt eget bilde. Kompetanse for fremtidens barnehage ( ) ”Et kjennetegn ved en lærende organisasjon er at alle ansatte er engasjerte i å skape og dele kunnskap om hvordan de kan nå organsasjonens mål. I slike organisajoner stimuleres de ansatte til å se ting på nye måter og kontinulerlig utforske hvordan man kan lære sammen” Veiledning for nyutdannede barnehagelærere Gjesdal kommune - vi strekker oss lenger Gjesdal kommune Rettedalen 1 __________________________ N-4330 Ålgård

2 Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift på kartong. Du må kanskje fjerne merket for Tilpass til papirstørrelse i dialogboksen Skriv ut (i rullegardinlisten Helsidelysbilder). Se instruksjonene til skriveren når du skal skrive ut på begge sider av papiret. Hvis du vil endre bilder på dette lysbildet, merker du et bilde og sletter det. Deretter klikker du Bilder-ikonet i plassholderen for å sette inn ditt eget bilde. Velkommen som pedagogisk leder Du er ferdig utdannet som barnehagelærer og skal begynne som pedagogisk leder i Gjesdal kommune. Gjennom utdanningen har du tilegnet deg kunnskaper og kompetanse som du nå skal prøve ut i barnehagen. Forskning viser at nyutdannede som får veiledning har lettere for å omsette teori til praksis. Erfaring viser også at det er et behov hos nyutdannede å ha noen å støtte seg til de første årene. I Gjesdal kommune får alle nye pedagogiske ledere individuell- /gruppeveiledning i 2 år. Mål med veiledningen Sørge for at overgangen fra student til pedagogisk leder blir så god som mulig. Gi deg en forståelse av rollen som pedagogisk leder. Gi deg en opplevelse av at du mestrer rollen og forstår mandatet. Gi deg en opplevelse av at du ikke står alene. Bidra til positiv egenutvikling. ”Å vite når man vet noe og å vite når man ikke vet noe - det er kunnskap” Konfucius Ditt ansvar i veiledningen Du avtaler tid en gang i måneden. Du sender veiledningsgrunnlag til veilederen din en uke før avtalt veiledning. Du møter forberedt, har utført avtalte oppgaver og er aktiv i veiledningstimen. Veileders ansvar i veiledningen Veilederen lager en koreografi for veiledningstimen på bakgrunn av ditt veiledningsgrunnlag. Veileder gir både støtte og utfordringer, slik at du kan bli en faglig dyktig pedagogisk leder. Veileder har taushetsplikt, men kan i enkelte saker råde deg til å ta saken opp med styrer. Veileder kan komme til barnehagen for å observere, dersom du ønsker det. ”Påtvungen kunnskap blir aldri sjelens varige eie.” Platon Aktuelle tema Ledelse - rolleforståelse - lek - omsorg - grensesetting - observasjon - dokumentasjon- holdninger - vurderinger - læring - foreldresamarbeid - oppdragelse - veiledning på bakgrunn av observasjoner For mer informasjon: Ingunn Konstali - kommunalsjef VEILEDER: Else Nilsen: Kontakt oss Velkommen til en lærende organisasjon. Rettedalen 1 N Ålgård


Laste ned ppt "PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google