Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm."— Utskrift av presentasjonen:

1 Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning

2 Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm på minst 50 % av de ansatte Delmål Barnehagen skal anerkjennes og behandles som utdanning Barnehagelæreren skal anerkjennes og behandles som andre lærere Barnehagens innhold og betydning blir debattert i offentligheten

3 To hovedløp Politisk påvirkning: Barnehagelærernorm på minst 50 % av bemanningen Opinionspåvirkning: Barnas utdanning starter i barnehagen

4 Forskning viser… Høy kvalitet beskrives i stor grad som barnehager der personaltettheten er stor, det er et stabilt personal og personalet har god utdanning. Interaksjon mellom ansatte og barn i barnehagen er en av nøkkelfaktorene som løftes fram som positiv for små barns læring og utvikling. En annen faktor er at det bør arbeide erfarne og sensitive voksne som kan skape et stressfritt miljø. Barnehager med høy kvalitet er vesentlig for barns kognitive, sosiale og språklige utvikling.

5 Utdanning og forskning Biestas tre dimensjoner for utdanning: Subjektivering Sosialisering Kvalifisering Tre forskningskategorier om kvalitet i barnehagen: Strukturkvalitet Prosesskvalitet Resultatkvalitet

6 Barnehagelæreren har betydning for… 1.Samspillet mellom barn og ansatte 2.Vennskap 3.Barnas lek Disse tre forholdene danner grunnlaget for barns danning, læring og allsidige utvikling. Hvorfor gjør barnehagelæreren en forskjell?

7 På Vildes veier

8 På Vildes veier – Director’s cut

9 1. Samspill mellom barn og ansatte De ansatte i barnehagen skaper forutsetninger for: Barns opplevelse av seg selv Barns selvutvikling

10 Relasjonskompetanse ”Kunnskapen brukte Fiona til å gi Vilde tid til å betrakte sine omgivelser før hun begynte å leke med Ahmed. Fordi hun visste noe om at dette er viktig for enkelte barn. Likevel var hun alltid i nærheten, klar til å gi et bekreftende blikk eller en hjelpende hånd om det trengtes.” Følelesesinntoning Sosial referering

11 2. Vennskap De ansatte skaper forutsetninger for: At vennskap oppstår At barn klarer å holde på en venn

12 3. Lek De ansatte i barnehagen skaper forutsetninger for: At barn får noen å leke med At barns lekende uttrykk blir tatt på alvor At det barn selv anser som viktigst blir ivaretatt

13 4. Demokratisk dannelse De ansatte skaper forutsetninger for: Barns demokratiske deltakelse Barns gryende demokratiske forståelse

14 The Good, The Bad & The Ugly ” Gjør dere en risikovurdering i forbindelse med så store omveltninger som barnehageløftet innebærer?” - Professor i barnehagepedagogikk, Berit Bae

15 På Vildes veier

16 Gruppediskusjon 1.Hvordan er pedagogdekningen i deres land? 2.Er pedagognormering en kampsak i deres forbund? 3.Er det et tydelig skille mellom assistenter og pedagogers oppgaver i de ulike nordiske landene? 4.Hvordan kan det jobbes systematisk i for å synliggjøre barnehagelærerens betydning?


Laste ned ppt "Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google