Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bare død fisk svømmer med strømmen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bare død fisk svømmer med strømmen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bare død fisk svømmer med strømmen
Strategiseminar 10. mars 2006 Tore Haug-Warberg Vekslende idealer Naturvitenskapen Vekstkurve Prognoser Bottom-up Top-down Universitetet Hvem skal vi utdanne? 3 misforståelser Kunnskapsløftet Rekruttering Tore Haug-Warberg: The History of Thermodynamics (2005)

2 Vekslende idealer Noen kommer og noen går ...
I vikingetiden var den selveiende bonden samfunnets viktigste støtte. I senmiddelalderen var håndverkeren en aktet og æret person. Håndverk og handel skapte grunnlag for økonomisk vekst. På tallet var oppdageren, vitenskaperen og ingeniøren folkets helter. Vår tids helter er statusjegere, entertainere, idrettsutøvere og millionærer, men de etterlater ingenting av varig verdi. Name, title of the presentation

3 Naturvitenskapens fremvekst Antallet naturvitenskaplige artikler og skrifter har vokst langt sterkere enn det befolkningsveksten skulle tilsi. Naturvitenskapen har vist en eksponensiell vekst siden begynnelsen av 1700-tallet. Stagnasjonen er forutsett og beskrevet i detalj av de Solla Price i “Little Science, big Science” fra 1963. Det vi ser er et marked i metning - og fra å være radikale vitenskapere er vi blitt fagbyråkrater som forfekter 100 år gammel fysikk. Moden kunnskap trekker ikke ungdom - de søker heller andre og mer spennende virkefelt. Leve ungdommen! Name, title of the presentation

4 Vekstkurve videre vekst er umulig! Name, title of the presentation

5 Prognoser Dystre spådommer, etterpåklokskap og annen styggedom
Jeg skal unnlate å triumfere over dem som ikke trodde mine spådommer om at nedgangen som rammet ingeniørhøgskolene på 1990-tallet ville ramme NTNU med full tyngde ca. 10 år senere. Men, jeg skal fortsatt hevde at den stagnasjonen som vi er vitne til ikke har noe med bølgetopper og bølgedaler å gjøre. Vi har hatt vår “eksponentielle” storhetstid og må innse det. Name, title of the presentation

6 Bottom-up Universitetsutdanningen søker å dekke et bredt spekter av basisfag og “overfylle” med dybdefag. mye skivebom! studieprogresjon Faglig bredde Name, title of the presentation

7 Top-down Profesjonsutdanning tar utgangspunkt i et yrke og benytter basisfag i den grad det er nødvending, men heller ikke mer: studieprogresjon mye spesialisering! Faglig bredde Name, title of the presentation

8 Universitetet - pådriver eller sinke
Universitetet - pådriver eller sinke? Er universitetet moralens vokter og kunnskapens forfekter? En av naturvitenskapens største triumfer er energibegrepet, men sentrale personer som Rumford, Mayer, Joule, Hirn og Colding hadde ingen universitetstilhørighet. Av nyere dato skal nevnes: internet, HTTP, HTML, Linux, Python, Ruby. Disse begrepene former i stor grad vår hverdag, men universitetets rolle har vært og er minimal. Et tredje eksempel er nanoteknologi. Nok en gang kommer utviklingen først og universitetet etter (og i tillegg på totalt feil premisser - teknologien er allerede kommersiell). Name, title of the presentation

9 Hvem skal vi utdanne. Det er i dag umulig å kunne litt om alt
Hvem skal vi utdanne? Det er i dag umulig å kunne litt om alt. Noen må gjøre bevisste valg basert på hva samfunnet trenger. Det er ikke lenger mangel på informasjon! Energitrading, aksjemegling HMS, forskningskoordinering, prosjektgjennomføring Prosess- og systemfag Kvantemekanikk, partikkelfysikk, matematikk hvor vil vi? Systemforståelse basiskunnskap Name, title of the presentation

10 De 3 store misforståelsene Skal vi streve etter kunnskap, eller holder det med kjennskap?
Kunnskap Kjennskap Forskning Undersøkelser Observasjon Persepsjon PS. De fleste er enige om at våre studenter må kunne derivere x2 (kunnskap), men at de ikke trenger å vite hvordan en PC fungerer (kun kjennskap). Hvor går skillet? Name, title of the presentation

11 Kunnskapsløftet I løpet av videregående skal elevene ha kjennskap til (eller var det kunnskap om) …
Solceller og solfangere Varmepumper Redoksreaksjoner Forbrenning Galvaniske celler og batterier Biomasse Hydrogen Utfordringen er å følge opp disse intensjonene uten at det blir “onkel-tegner-og-forteller-fag” Name, title of the presentation

12 Rekruttering Vi må ha færre innsatsområder med mer synlig fokus
Rekruttering Vi må ha færre innsatsområder med mer synlig fokus. Dette er kanskje vår største utfordring. Gymnasiet er vår viktigste rekrutteringskilde Studieveilederne er våre viktigste garantister Utplassering av elever ved NTNU (4 årig vgs)? Vi må påvirke kvaliteten av lærebøkene. Dagens fysikkbøker er skrevet med tanke på dårlige lærere! Kutt ut tullete floskler (kjærestegaranti f.eks.) og fokuser på innsats, kvalitet, fag og engasjement Teknologer har en tendens til å rakke ned på blårussen, men kan vi gjøre det bedre selv? Ved selvskryt er det viktig å skille forskning fra yrkesutdanning. Name, title of the presentation


Laste ned ppt "Bare død fisk svømmer med strømmen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google