Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Finstrukturen i romakustisk frekvensrespons
Magne Skålevik: Tonerespons i rom Finstrukturen i romakustisk frekvensrespons NAS, Trondheim, 17/
2
Bakgrunn: M Schröder Dftopp = 4/T Frekvensområde for dette foredraget
f (Hz) L(dB) Dfmode = 2.2/T > 3x modal overlapp Dftopp = 4/T Mode-tetthet øker med f2 fc=2000(T/V)0.5 Konsertsal m3 T=2.0s: fc =22Hz Dftopp = gjennomsnittsavstand mellom topper i frekvensrespons dB Dftopp f (Hz) ∆ t·∆f =konstant T·∆ftopp = 4
3
Store forskjeller – Store likheter
Lengre T medfører flere topper og daler Samme nivåfordeling Lytterom 50m3 T=0.4s fc =180Hz Operasal 15000m3 T=2.0s fc =23Hz
4
En av disse er simulert -Hvilken?
L(f)=20*log( sum av 5 komplekse tall med konstant modul og tilfeldig fase) ST DEV = 5.6dB ST DEV = 5.5dB
5
Så langt Topper i FR er ikke enkeltmoder
Daler i FR er ikke fravær av moder FR kan ikke predikteres i detalj Nivåer er rent ”lotteri” – stokastiske prosesser Lotteriets (FR-nivåenes) statistiske egenskaper: Standardavvik ca 5.5dB 55% av nivåer overstiger +/-3dB 94% av nivåer er innenfor et 20dB intervall Topp-topp, dal-dal avstand er typisk 2Hz i konsertsal
6
Transmisjon av 5 første harmoniske i tonen ”G”, operasal T=2.0s
13dB Nivåintervall 13dB, middelverdi m =1dB, spredning (standardavvik) s =5.8dB
7
Symbol nivåer 5 harmoniske
Maks Grunntone m =1dB 13dB Min
8
God sal
9
Kunsthode i Wien - Høyre øre
Halvtoneskala fra G til a’
10
Venstre øre Halvtoneskala fra G til a’
11
Sum hørestyrkenivå H+V
Halvtoneskala fra G til a’
12
Sammenstilt H s=5.8dB V H+V s=4.0dB Halvtoneskala fra G til a’
13
H-V balanse s=7.0dB m =1dB
14
Vibrato (frekvensmodulasjon) A ±1%
Operasal T=2.0s Grunn-tone 2. 3. 4. 5.
15
m vibrato (nederst) H+V s=4.0dB s=2.7dB H+V
16
Tindeavstand krymper til 4/T med tonens varighet
17
Påvirkes nivåspredning s av varighet?
18
14 målinger i rom m3
19
Konklusjon Rommets tonerespons er stokastisk og ujevn i frekvens og rom Nivåspredning ca s=5.5dB uavhengig av T reduseres (eksempel s=4.0dB) av binaural hørsel reduseres ytterligere til s=4.0dB med 0.8% frekvensmodulasjon (vibrato) Tindetetthet -> 4/T når varighet ->T Ujevnheten er en del av opplevd romlighet bidrar til klangrikdom Enkelte harmoniske blir vesentlig mer hørbare enn ved flat respons Videre arbeid vi bla. se på virkning av kildens direktivitet Selve kryssover-frekvensen
20
Takk for oppmerksomheten
Mer info:
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.