Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Barn og unges helse Levanger kommune 27.01.2010
Fysisk aktivitet Ernæring/vekt Søvn
2
Barn og unges helse Nyhetsoppslagene om temaene
Status/fakta vedrørende fysisk aktivitet, ernæring/vekt og søvn Hvem har ansvaret? Individstrategi versus massestrategi? Samarbeid – dialog – medvirkning Fra fokus på problem til fokus på ”gevinst”?
9
Fysisk aktivitet ”Det anbefales at barn og unge er i fysisk aktivitet med moderat til høy intensitet i minst én time hver dag” (Handlingsplan for fysisk aktivitet, ) Hvorfor det? Konsentrasjon og hukommelse styrkes Humør og selvfølelse blir bedre Økt energiforbruk Faglige ferdigheter stimuleres Redusert risiko for helseplager senere i livet
10
Fysisk aktivitet Men hvordan står det til?
Stor forskjell på 9-åringen og 15-åringen Forskjell på jenter og gutter Forskjell på hverdag og helg Forskjell på sentrum og periferi Sosial ulikhet
11
Fysisk aktivitet i skolen
Skoleveien Viktig ”kilde” til fysisk aktivitet Kroppsøvingsfaget Hvem passer det for? Er læreplanen en bremsekloss eller stimuli? Annen fysisk aktivitet Får en til både matte og mer fysisk aktivitet? Hva med idretten? Er idretten ekskluderende?
12
Ernæring/vekt Andelen av barn som har et vektproblem øker
En undersøkelse definerer 19% av jenter og gutter i Midt-Norge som overvektige Flere jenter en gutter Årsaker: Ubalanse mellom inntak og forbruk For store porsjoner Innholdet i maten ”Mat hele tiden” Viktigst: Unngå å bli tyngre – og tidlig forebygging
13
Søvn Ungdommen har spesielle utfordringer i dag: Aldri har så mange hatt så mye informasjon inn på så kort tid … og med så lite søvn Ungdom har aldri sovet så lite som nå Fysiologien gjør tida spesiell Samfunnets ”lokkeduer” mht søvn Søvnbehovet for en 15-åring er 8-9 timer, reell søvn er 5-6 timer
14
Søvn Konsekvenser: Men er det ungdommen sin feil?
Underprestering i form av dårligere karakterer Depresjon Rus Atferdsproblem ”Drop-outs” Men er det ungdommen sin feil?
15
Søvn Tiltak: Tilrettelegging: Fleksistart på dagen? Timeplanen? Prøver? Økt kompetanse på ”ungdomsmedisin” og ungdoms hverdag Voksenpersonene må bry seg og engasjere seg i den enkelte
16
Hva gjør vi? Hvem har ansvaret? Foreldre, helsestasjon, barnehage, skole og/eller helsevesenet? Hva skjer når ALT skal inn i skolen? Kan en samarbeide på en annen måte? Har alle forståelse for f.eks sosial ulikhet i ”helseatferd”? Individstrategi versus massestrategi? Å endre atferd er komplisert, så hvilke metoder har størst effekt?
17
Fra risiko til gevinst? Er det kanskje slik at økt fysisk aktivitet, ”bedre” ernæring og mer søvn er noe av det viktigste for et bedre læringsmiljø?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.