Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

T RENING ! A LDRI FOR SENT Thomas Nordengen 15.05.2013.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "T RENING ! A LDRI FOR SENT Thomas Nordengen 15.05.2013."— Utskrift av presentasjonen:

1 T RENING ! A LDRI FOR SENT Thomas Nordengen

2 Innhold Litt om meg Hva er trening? Om fysisk aktivitet for eldre Helsedirektoratet Fordeler ved å trene Hvorfor trene? Forebygge Campus Fysioterapi og Trening Oppsumering Spørsmål Referanser

3 Litt om min bakgrunn Wang Toppidrett VGs Moss Nordjyllands Idrettshøyskole Saxion Hogschool Enschede (Fysioterapi) Turnus ved Campus Fysioterapi og Trening Steinkjer

4 Trening er en form for fysisk aktivitet som gjennomføres planmessig og regelmessig for å forbedre eller opprettholde fysisk og psykisk form. Hensikten med trening kan være å bli bedre i en idrett eller å forebygge eller behandle helseproblemer. Hva er trening?

5 Om fysisk aktivitet for eldre En 80 åring er like trenbar som en 30 åring Fysisk aktivitet vil øke din mulighet til å være selvhjulpen i hjemmet 20 års tap av styrke og muskelmasse hos eldre kan gjenvinnes etter 2 månder med styrketrening

6 Helsedirektoratet Anbefaler minst 30 minutters daglig moderat fysisk aktivitet eller minst 3 ½ timer fysisk aktivitet med moderat intensitet i uka.

7 1) Aktiv hverdag DagAktivitetTidsbruk (minutter) Intensitet HverdagTurgåing30 Litt anstrengende SøndagTurgåing30Litt anstrengende 2) Trening Dag AktivitetTidsbruk (minutter) Intensitet MandagStyrke45 Litt anstrengende OnsdagSpinning 45Anstrengende Fredag Ergometersykkel og styrketrening 60 Litt anstrengende

8 3) Variert aktivitet Dag AktivitetTidsbruk (minutter) Intensitet Mandag Balanse- og koordinasjonsøvelser 20Litt anstrengende TirsdagTur 30Litt anstrengende Onsdag Seniordans 45Litt anstrengende Torsdag Styrkeøvelser 20 Litt anstrengende FredagTur 30 Litt anstrengende Søndag Tur 60Litt anstrengende

9 Reduserer dødlighet, fedme, blodtrykk og risiko for sykdommer som lungesykdom, slag, Alzheimers, hypertension, kreft og skader. Fodeler ved å trene

10 Hvorfor trene? Fremmer mental og fysisk helse, bedrer funksjonsdyktighet, balanse, kroppskontroll, fremmer glukosetoleranse og insulineffekt og halverer risikoen for hjertesykdom og dødelighet.

11 Forebygge Forebygge beinskjørhet, leddlidelser, belastningslidelser, minske risiko for enkelte typer kreft, forebygge depresjoner, bedrer den generelle mestringsevnen og selvbildet.

12 Campus Fysioterapi og Trenings tilbud til seniorer – Senior trimmen 2 gruppetreninger i uka spesifikt for pensjonister med tilhørende sosial omgang, hjernetrim og noe å bite i. Tilgang til alle gruppetilbud. Tilgang til styrkesal og 3 veiledningstimer det første året. Hjernetrim i form av quiz, rebusløp med mer. Teoretisk undervisning om fysisk aktivitet og ernæring. Oppleve bevegelsesglede.

13 Oppsumering: 30 min moderat aktivitet hver dag Reduserer risiko for helse plager Fremmer helse og funskjons nivå Forebygge lidelser

14 S PØRSMÅL ?

15 R EFERANSER behandling/mer/hva_er_trening/ behandling/mer/hva_er_trening/ eningsrad-for-eldre/fysisk-aktivitet- for-eldre-du-blir-aldri-for-gammel- til-a-trene html?page=1 eningsrad-for-eldre/fysisk-aktivitet- for-eldre-du-blir-aldri-for-gammel- til-a-trene html?page=1 et/Sider/Nasjonale-anbefalinger- for-fysisk-aktivitet/Eldre-voksne-(65- år-og-eldre).aspx et/Sider/Nasjonale-anbefalinger- for-fysisk-aktivitet/Eldre-voksne-(65- år-og-eldre).aspx


Laste ned ppt "T RENING ! A LDRI FOR SENT Thomas Nordengen 15.05.2013."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google