Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

elementer knyttet til internasjonalisering

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "elementer knyttet til internasjonalisering"— Utskrift av presentasjonen:

1 elementer knyttet til internasjonalisering
Årsplan – elementer knyttet til internasjonalisering

2 Internasjonalt aspekt tatt fra årsplan 2012-2014
Et grensesprengende universitet UV-strategi 2,4 og 5 Større fleksibilitet for studentene på tvers av fakultetets studieprogrammer. Samarbeide med forskningsintensive universiteter nasjonalt og internasjonalt om forskning og utvikling av utdanningsprogrammer. Etablere forsker- og studentutvekslingsavtaler med utvalgte internasjonale samarbeidsinstitusjoner og bli mer selektiv og målrettet i det institusjonelle samarbeidet. Legge til rette for internasjonal rekruttering. Følgende tiltak er satt:

3 Beskrivelse Frist Milepæler Ansvar 2013 Dekan
Fornye/inngå bilaterale avtaler rettet blant annet mot fakultetets bachelor-studier 2013 : Inngått fem nye avtaler på bachelornivå som bidrar til å rekruttere internasjonale studenter til våre studier : Inngått fire nye strategisk viktige avtaler rettet mot delstudier samt forskningsopphold Dekan Internasjonalisere PPU gjennom samarbeid om forskning og studietilbud med ledende lærer-utdannings-institusjoner. : Inngått fire nye samarbeidsavtaler om studentutveksling. : Inngått fire nye samarbeidsavtaler om studentutveksling. Enhetsleder ILS Vi ønsker å utvide avtaleporteføljen på UV, med avtaler tilpasset det de ulike de ulike studieprogrammene. Det er et ønsker om å gjøre det mulig for studentene på PPU å ha en internasjonal erfaring i løpet av deres studier. Dette vil ikke være mulig gjennom en ordinær utveksling på minimum 3 mnd. Det jobbes derfor med å inngå samarbeidsavtaler hvor praksisopphold i skoler vil utgjøre hoveddelen av oppholdet. Lektorprogrammet har i sin årsplan et mål om å Utvikling av gode utvekslingsavtaler for LeP . Man arbeider for å utvikle utvekslingsavtaler som sikrer faglig og profesjonsrelevant kompetanse for Lektorprogrammets studenter, og tilpasses studieretningene for å tilrettelegge bedre for utveksling i 5.semester

4 Beskrivelse Frist Milepæler Ansvar
Alle studieprogrammer foretar en vurdering av hvordan de kan oppnå en internasjonal profil, og hvilke internasjonale komponenter som er aktuelle i programmet 2012 Ha operasjonalisert hva internasjonal profil og internasjonale komponenter er i våre fakultære programmer sett i lys av ulike målgrupper. : Laget oversikt over internasjonale komponenter i hvert program. Utviklet konkret plan for å styrke internasjonal profil i hvert enkelt studieprogram. : Utviklet konkret plan for rekruttering av internasjonale studenter Studiedekan Vi har tatt utgangspunkt i handlingsplan for internasjonalisering hvor ett av målene er at alle studieprogrammer skal gis en internasjonal profil.

5 Beskrivelse Frist Milepæler ansvar
Større innslag av internasjonale lærerkrefter og en mer strategisk kontaktflate gjennom professor II-porteføljen. 2012 : Ansatt nye professor II, slik at antallet fakultære professor II øker til 5. Dekan Enhetsledere Styrke integrering av internasjonale studenter, med fokus på å sikre et godt faglig utbytte og en god opplevelse. Etablert gode rutiner for samarbeid med student-organisasjonene i forhold til å sørge for at relevante faglige og sosiale tiltak også inkluderer internasjonale studenter (informasjon på engelsk osv). Enhetene har utarbeidet og implementert tiltak for å styrke integreringen av internasjonale studenter på sin enhet Studiedekan Enhetsleder Utvikle bruken av teknologi i arbeidet med internasjonalisering Ha konkrete forslag til hvordan nettbaserte løsninger kan komme både inn- og utreisende studenter til gode i studiene. UV har egen nettside der informasjon om samarbeid med utenlandske universiteter er samlet studiedekan Fakultetet har over flere år benyttet prof II stillinger for å knytte kontakter med universiteter internasjonalt (Sverige, England, USA). Disse blir benyttet både til masterstudier og forskerutdanningen og er kanaler inn mot angejldende universitet for kandidtaer som ønsker opphold i utlandet.

6 Beskrivelse Frist Milepæler ansvar
UV-strategi 3. Utvikle internasjonale studieemner i våre bachelor- og masterprogrammer Beskrivelse Frist Milepæler ansvar Utvikling av engelskspråklige emner som en del av det ordinære emnetilbudet innenfor våre bachelor- og masterprogrammer. : Utviklet relevante emner på engelsk innenfor våre bachelor- og masterprogrammer. : Utviklet engelskspråklige tilbud på minimum 30 studiepoeng totalt hvert semester på bachelornivå, samt emner på masterprogrammer. Studiedekan Enhetsledere Fakultetet har i tillegg i dag følgende internasjonale masterprogrammer: 1. Comparative and International Education An International Master Degree in Education and Development, Policy and Planning in a Comparative Perspective. 2. Higher Education A European program on changing functions, policies and operations on higher education in a comparative perspective. 3. European Master in Higher Education A joint European programme on changing functions, policies, and operations of higher education in a comparative perspective. Offered by three of Europe’s leading Universities and has been a part of the Erasmus Mundus Programme. 4. Erasmus Mundus Special and Inclusive Education Joint European programme, focusing on policy and professional practice in Special and Inclusive Education within Europe and a range of international contexts 5. Master in Philosphy in Special Needs Education  Knowledge of contemporary theory and research methods in special needs education. Fokus på å utvikle flere engelskspråklige som skal være en del av det ordinære emnetilbudet i bachelor og masterprogrammene. UV har allerede 5 internasjonale masterprogrammer, hvorav to fellesgrader. Ett erasmus mundus program og ett tidligere erasmus mundus program.

7 Beskrivelse Frist Milepæler ansvar
UV-strategi 6. Vektlegge kompetansemessige forutsetninger for å møte de utfordringer som følger med å arbeide ved et internasjonalt universitet i rekruttering av både vitenskapelig og teknisk-administrativt ansatte Beskrivelse Frist Milepæler ansvar Støtte søknader mot Marie Curie, EUs 7RP, ERC bl.a. ved bruk av stimuleringsmidler 2013 (1) Ha analysert måltall for NFR/EUs vurderinger av søknader iht gjeldende evalueringskriterier. Gjennomført møte med forskergruppeledere om resultat av evalueringen. (2) Utarbeidet minst én ERC søknad i 2012. Forskningsdekan i samarbeid med enhetsledere Videreutvikle fakultetets engelskspråklige informasjon på web 2012 25 % av de norske ”For ansatte sidene” er også på engelsk. Etablert rutiner for å sikre at 20 % av nye saker på nett også publiseres på engelsk. Fakultetsdirektør Fakultetets utfordringer: Begrensede midler til utdanningsforskning innenfor EU-programmet og så langt vi har funnet: EU inkluderer ikke forskning knyttet til grunnopplæring Interne utfordringer: Prioritere tid til søknadsskriving og prosjektdeltakelse da vi også er etterspurt i forbindelse med utredningsarbeid for KD og direktorater NFR-søknader prioriteres foran EU-søknader Fakultetet har imidlertid sterkt fokus på intensivering av søknadsarbeid mot EU, gjennom faglig ledelse. Har valgt bruk av stimuleringsmidler og fokus via forskergruppene. Fakultetet har styrket den administrative kompetansen mot NFR og EU og det gjennomføres analyser av de tilbakemeldingene vi får – hvor kan vi lære – hva kan vi bli bedre på. Web – utvikle engelske nettsider.

8 Beskrivelse Frist Milepæler ansvar UV-strategi 6.
Etablere rutiner og ansvarsplassering for mottaksapparatet for utenlandske gjesteforskere ved fakultetet i samarbeid med UiO sentralt og fakultetets enheter 2012/2013 Løpende Rutiner og ansvarsplassering er etablert. Evaluere de etablerte rutinene Fakultetsdirektør Enhetsledere Kontorsjefer Bruk av kommunikasjonsteknologi for styrket internasjonal profil i vurderings- og komitearbeid 2013 Evaluert rutiner knyttet til bruk av kommunikasjonsteknologi i rekrutteringsarbeid. Justert rutiner iht. evalueringen. Mottakerapparat i samarbeid med UiO sentralt. Fakultetet lyser ut alle stillinger også internasjonalt. Bruk av EasyCrute forenkler søknadsprosessen for søkere selv – men vi har fremdeles en jobb å gjøre for å få forskere til å oppleve bruken – sett fra medlemmer av bedømmelseskomiteers ståsted – som enkel og god.

9 Beskrivelse Frist Milepæler ansvar
Et handlekraftig universitet: UV-mål 4: Det utdanningsvitenskapelige fakultet skal i sin ressursforvaltning finne en balanse mellom støtte til internasjonalt ledende forskningsmiljø på den ene siden og støtte til god forskning kjennetegnet av faglig bredde på den andre. Forsknings- og utdannings-porteføljen skal utvikles i tråd med implementeringsplanene for faglige prioriteringer. UV-strategi 2 og 3 Prioritere gode betingelser for forskere og forskergrupper som dokumenterer aktiv publisering og evne til å realisere ekstern finansiering. Innføre et system for differensiering av forskningstid, inklusiv undervisningstunge og forskningstunge perioder, i samråd med den enkelte medarbeider. Tiltak:   Beskrivelse Frist Milepæler ansvar Vurdere spissmiljøers betydning for kvalitet og kvantitet av forskning ved fakultetet. 2013 RFS har gjennomført et møte med forskergruppeledere hvor tematikken drøftes. Ha foretatt en analyse av spissmiljøers betydning for inntekter fra NFR og EU Forskningsdekan Fakultetet etablerte i 2006 fakultære forskerggrupper som dekker temaområder innenfor utdanningsvitenskap. Mange av disse har medlemmer som går på tvers av enheter. I dag har vi 16 grupper fordelt ut fra et trenivåsystem (Nivå 1 (spiss: 1), nivå 2 (internsjonalt_ 10), nivå 3 (mer nasjonalt: 5). Organiseringen holdes levende gjennom drøftelser bl.a. i RFS samt at forskergruppene tildeles særskilte midler til forskningsarbeidet deres. De må hvert år levere rapport for hva de bruker disse midlene til. Forskningsadm: Fakultetet har styrket den administrative kompetansen mot NFR og EU (tilsatt seniorrådgiver i desember 2010) og det gjennomføres analyser av de tilbakemeldingene vi får på søknader – hvor kan vi lære – hva kan vi bli bedre på. Analysene drøftes i faglig ledelse, RFS og drøftes med forskergruppeledere. Ønsker å få mer kunnskap og søknadskompetanse. UV-fakultetet har et eget nettverk - FANE UV – hvor felles problemstillinger knyttet til fakultets forskningsvirksomhet drøftes. FANE-UV består av forskningskonsulentene ved de fire enhetene samt forskningsadministrative ved fakultetets sekretariat (en seniorrådgiver særlig knyttet til virksomhet mot EU og NFR søknader, samt deler av stilling til assisterende fakultetsdirektør). Nettverket koordineres fra fakultetets sekretariat. Forskningskonsulentene ved enhetene har både forskerutdanning og forskningsadm. mot forskerne. En gjennomgan i 2010 synliggjore om lag 2.40 årsverk mot forskningsadm ved enhetene inklusive kvalitetssikring knyttet til publisering (Cristin), noe internasjonalisering og forskningsformidling. Ny gjennomgang nå – for å se på utviklingen…Lysark 10…

10 Beskrivelse Frist Milepæler Ansvar
UV-strategi 6: Styrke og evaluere effekten av forskningsadministrativ støtte rettet mot å realisere ekstern forskningsfinansiering spesielt mot NFR og EU   UV Beskrivelse Frist Milepæler Ansvar Analysere effekten av søknadene til NFR/EU 2012 Ha lagt fram en foreløpig rapport. Forskningsdekan Tilby seminar/workshop i samarbeid med UiO sentralt (og NFR?) til forskere som planlegger å søke midler fra NFR, ECR, Marie Curie og FP7 Løpende Ha gjennomført et møte med NFRs kontaktpunkter (NCPer) Organisere et møte mellom EU-ansvarlige ved UiO og aktuelle forskere. Enhetsledere Den nye økonomifunksjonen gir forskergruppene adekvat økonomisk veiledning Fremskaffe statusrapport vedr. samarbeidsrelasjoner mellom seksjon og enheter inklusive forskergruppene Dekan Fakultetsdirektør Virksomheten og satsningen mot forskergruppene – trykke mot dem er sterk. Vi kjører jevnlige drøftingsmøter og seminarer. Ny økonomiseksjon. Forskningsadministrasjon inkluderer mange - også økonomi. Vi har stor tro på at samorganisering av økonomi til en feoles seksjon – skal gi bedre mulighet for forskere til å få nytte av deres kompetanse på området og knyttet til søknader.

11 Hva gjør vi som del av ordinær virksomhet, forskning:
Etablere/motivere til styrket internasjonalt kontaktnett - bl.a. gjennom våre prof II - bl.a. gjennom forskeres eget forskningsnettverk Internasjonal utlysning av alle forskerstillinger inklusive rekrutteringsstillinger Stimuleringsmidler knyttet til NFR/EU søknader Medarbeidersamtaler Trykk gjennom etablering av forskergrupper/retningslinjer Mobilisere gjennom informasjonsmøter (hadde et møte nå ). Finne fram til gode informasjonsflater, web-info og utlysninger internasjonalt både om midler og samarbeidspartnere Jobbet fram avtale med Berkeley senteret AS Styrke administrativ og faglig kompetanse Adminstrativt har vi også sett på hvordan vi kan bidra til at forskere lettere finner utlysninger og hjelpeverktøy. Har etablert egen verktøyside på web som forhåpentlig skal bidra til dette. Fakultetet arbeider også for å bedre rutiner knyttet til å kunne utnytte den komplementære kompetansen som foreligger mellom vitenskapelige ansatte og administrativt ansatte. Utfordring å oppnå enda bedre samarbeidsrelasjoner mellom forskere og administrasjon.

12 Hva gjør vi som del av ordinær virksomhet, studier:
Arbeider målrettet med å få opp antall utreisende studenter – planer om nedsette en arbeidsgruppe med studenter for å se på tiltak. Målrettet arbeid innenfor lektorprogrammet for å tilrettelegge for utveksling gjennom fagfakultetenes avtaler. tydeligere informasjon på programsidene om utvekslingsmulighet innenfor hvert studieprogram. Håndtere økning i godkjenningssaker

13 Takk for oss !


Laste ned ppt "elementer knyttet til internasjonalisering"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google