Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Elektronisk samarbeid – kommunenes muligheter

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Elektronisk samarbeid – kommunenes muligheter"— Utskrift av presentasjonen:

1 Elektronisk samarbeid – kommunenes muligheter
Per Angermo leder pleie- og omsorgssatsningen

2 SES@m Tromsø Telemedisin i pleie- og omsorgstjenesten
Tromsø Telemedisin i pleie- og omsorgstjenesten. Fyrtårnsprosjekt for bedre samordning og kontinuitet i helsesektoren

3 Rammer Varighet 2 ½ år 16 mill Konsortium januar 04 - juli -06
50% egeninnsats Konsortium NST Norut samfunnsforskning KITH Thales communication Tromsø kommune UNN Nordnorsk Helsenett Well Diagnostics Wisma DIPS

4 Fyrtårnets innhold og forutsetninger
Omsorg på tre arenaer: Hjemme Omsorgsbolig/bofellesskap Sykehjem Målsetning og kvalitet skal være den samme uavhengig av arena

5 Hovedmålet med fyrtårnsprosjektet er å utvikle en modell for elektronisk samhandling mellom enhetene og nivåene i pleie- og omsorgstjenesten og helsetjenesten forøvrig. organisatoriske løsninger som viser vei (synliggjør muligheter) overføringsverdi til andre kommuner retningsgivende (dokumenterer gevinster). Med fokus på elektronisk kommunikasjon og samhandling mellom enhetene og nivåene i helsesektoren Prosjektet skal bidra til økt kunnskap om gevinster og kostnader, men også barrierer ved innføring av denne type løsninger.

6 SES@m - bedre samordning og kontinuitet
Delprosjekter: Forberedelser Oppkobling/mobilitet Sikkerhet og juridiske forhold Telemedisinske tjenester Følgeforskning

7 1. Forberedelser Utvikle detaljert design
Etablere samarbeidsrelasjoner og inngå kontrakter

8 2. Oppkobling/mobilitet
Tilkobling av kommunalt nett til nasjonalt helsenett Tilrettelegge og teste mobile kommunikasjonsløsninger Teste og velge mobile terminaler for bruk i hjemmetjenesten KITH og Alta kommune har gjennomført prosjekt om sikkerhetsproblematikken som knyter seg til samhandlingen mellom komm. Nett. Og andre nett innenfor helsesektoren på oppdrag fra SHdir. Løsningsforslagene derfra vil bli benyttet I fyrtårnet.

9 3. Sikkerhet og juss Gjennomføre risikovurdering
Utredning og rapporter Sikkerhet: Utrede sikkerhetsmessige krav Foreslå nødvendige/mulige tiltak for å bedre sikkerheten. Juss Identifisere juridiske aspekter Skape bevissthet om juridiske rammer KITH, Thales SIKKERHETSKRAV Sikkerhet: Hvem har myndighet til å avgjøre hvilken informasjon som kan utveksles mellom hvem Jus: informasjonsbehandling sikkerhet/taushetsplikt. Ansv. forh., styring, rettigheter og plikter

10 4. Telemedisinske tjenester
E-post basert veiledning E-post mellom sykehjem og tilsynsleger (fastleger) for spørsmål og svar Konseptet sårpoliklinikk (UNN) Elektroniske prosedyrer til bruk i pleie- og omsorgstjenesten Elektronisk meldingsutveksling Elektroniske laboratoriesvar mellom sykehus og PLO tjenesten Elektroniske inn- og utskrivingsmeldinger KITH - standardiseringsarbeid E-post mellom sykehjem og tilsynsleger (fastleger) for spørsmål og svar: Krokenprosjektet Konseptet sårpoliklinikk: Kroken og UNN hud og plkir, økt ekstern kompetansetilgang og kompetanseheving hos pleierne I tilleggg selvfølgelig epikrise/henvisning

11 Sykehjem/hjemmetjenesten
OPPBYGNING SÅRPOL Helsenett Sykehjem/hjemmetjenesten Rekvisisjon

12 5. Følgeforskning Det tekniske Opplæringen Det organisatoriske
De relasjonelle aspektene Driften av fyrtårnsprosjektet Måle effektene Formativt ikke bare summativt. Det tekniske: (løsningene) Opplæringen Det organisatoriske: (org. av tjenestene) De relasjonelle aspektene: (relasjoner og identitet) Driften av fyrtårnsprosjektet Måle effektene: (innsatsen, kost/nytte) Følge den internasjonale utviklingen: (internasjonale sammenlignende studier)

13 Helse- nett E-post veiledning Mobil tilgang plan og rapport (EPJ)
Hjemme- sykepleiere Pleie & omsorg Institusjon Mobil tilgang plan og rapport (EPJ) Kjøreplan Informasjon E-post veiledning - Spørsmål og svar Elektroniske prosedyrer Helse- nett Sårpoliklinikk Elektronisk meldingsutveksling Inn-/utskrivingsmeld. Rekv. prøver/labsvar Spørsmål og svar: gjort i Helse Nord Sykehus Mobil info. utveksling Legekontor

14 Hva betyr dette for primærlegen?
Færre telefoniske henvendelser fra PLO sektoren Færre tilsynsbesøk på sykehjem / i hjemmet Bedre kvalitet og kontinuitet ved elektronisk meldingsutveksling ved innleggelser og utskrivelser Kompetanseheving (sårpol) Effektiviserende

15 Hva betyr dette for spesialisten/sykehuset?
Færre tradisjonelle polikliniske konsultasjoner (fysiske etterkontroller) som en følge av bl.a. sårpoliklinikk Kortere ventelister Bedre kvalitet og kontinuitet ved elektroniske inn-/ utskrivingsmeldinger ved innleggelser og utskrivelser Færre telefoniske henvendelser angående prøvesvar Færre innleggelser/liggedøgn - raskere tilbakemelding pga bedret kommunikasjon Sparte transportkostnader Kompetansespredning

16 Hva betyr dette for pleierne?
Bedre kvalitet og kontinuitet med inn- og utskrivingsmeldinger Kompetanseheving Færre reiser ifm. følge av brukere Bedret dokumentasjon Mer tid til brukerne Raskere avklaringer fra legen – får kontakt

17 Hva betyr dette for pasienten?
Et mer helhetlig forløp Kortere ventetid/raskere intervensjon Unngår forflytning/reiser En større grad av trygghet Større brukeropplevd kvalitet Mer delaktighet/større innflytelse Kortere ventelister når innleggelse er eneste alternativ Mer kontakt med ”første linja”

18 Kommuneprogrammet

19 S@mspill 2007 - Kommuneprogrammet
Visjon: ”Helhetlige pasient- og brukerforløp gjennom elektronisk samarbeid” Etablering av 5 kommunale fyrtårn Avgrenser seg til 5 individuelle PROSJEKT godt geografisk spredt 5 ulike innfallsvinkler i forhold til utfordringene Utfordrer samordningen mellom disse prosjektene og erfaringsspredningen i etterkant til de 429 gjenstående kommunene Fra prosjekt til……..

20 …kontinuitet og kvalitet
Hva trengs?: Elektroniske løsninger som kommuniserer godt med hverandre - krever en helhetlig nasjonal satsning for en samordnet utvikling. Prosjektene bør ha overføringsverdi til andre kommuner – hvem og hvordan ivaretar vi dette? Erfaringsspredning blir sentralt, med sikte på å oppnå et felles og godt kjent kunnskapsgrunnlag for elektronisk samarbeid i kommunal helse- og sosialtjeneste – er dette nok? En ORGANISASJON som ivaretar dette og kontinuiteten etter 2007 for at kommunene skal være i stand til å foreta de riktige valgene, samt yte bistand i realiseringen av et likt system for helhetlig pasient- og brukerforløp slik at ikke proprietære løsninger velges

21 Hvordan unngå bråstopp?
Hva med de 429 andre kommunene? Hvordan sikre kontinuiteten til fyrtårnssatsningen? Hvem skal kommunene henvende seg til nå og fremover? Kommunene trenger noen å spille på lag med som ivaretar dette over tid… Riktig dimensjonert ”støtteapparat” Sentrale spørsmål

22 Mulige negative effekter
Isolert sett – økte kostnader Skifte av fokus fra bruker til teknologi Sårbart system ved treghet og ustabilitet Tekniske løsninger som ikke møter/dekker organisasjonens faktiske behov ”Internt opprør” - motstand mot endringer og teknologi

23 NST 4. mål for sektoren Utgjøre et kompetansesenter innen framtidsrettede telemedisinske pleie- og omsorgstjenester. Svaret

24 NSTs målsetting for pleie- og omsorgsektoren
Utvikle praktiske anvendbare telemedisinske løsninger for bruk i hjemmebaserte helsetjenester. Bidra til at pleie- og omsorgssektoren er inkludert i utviklingen innenfor telemedisin. Framskaffe anvendbar kunnskap om telemedisin/IKT i framtidens pleie- og omsorgstjeneste. Utgjøre et kompetansesenter innen framtidsrettede telemedisinske pleie- og omsorgstjenester.

25 Takk for meg Per.Angermo@telemed.no Ulike bidrag – felles baby
Bærekraftig implementering: satsningene må følges til de har oppnådd tilslutning og er bærekraftige i daglig drift


Laste ned ppt "Elektronisk samarbeid – kommunenes muligheter"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google