Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FJØSHAUGEN BARNEHAGE 2016-2017 ÅRSPLAN 2016 – 2017 FJØSHAUGEN BARNEHAGE FJØSHAUGEN BARNEHAGE 2016-2017.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FJØSHAUGEN BARNEHAGE 2016-2017 ÅRSPLAN 2016 – 2017 FJØSHAUGEN BARNEHAGE FJØSHAUGEN BARNEHAGE 2016-2017."— Utskrift av presentasjonen:

1 FJØSHAUGEN BARNEHAGE 2016-2017
ÅRSPLAN 2016 – 2017 FJØSHAUGEN BARNEHAGE FJØSHAUGEN BARNEHAGE

2 Presentasjon av barnehagen
Adresse: Granittveien ØRNES Telefon: Hovednummer: Bjørnehiet: Kråkereiret: E-post Vår hjemmeside: Her legges det ut informasjon i tillegg til hyllepost, oppslag og daglig kommunikasjon. Åpningstid: – Barnehagen ble bygd i 1990, og er et sambrukslokale mellom barnehagen og Den norske kirke. Barnehagen har deler av huset for seg selv, og menigheten har sine private rom. Ellers bruker vi lokaler etter behov, bl.a. kjøkken, deler av personalavdelingen, Maurtua og Solstua som er felles rom mellom oss og menigheten Fjøshaugen barnehage har 39 plasser for barn fra 0-6 år. Barnehagen er organisert med to team. PERSONALET Styrer: Heidi Grytvik Lærling, praksisplass: er innom alle team i løpet av året: Andrea Lillegård, Josefine Ditlevsen, Knut Nereng Bjørnehiet: 9 barn (fra ) Pedagogisk leder: Veronica Valøy 100 % Assistent: Hannelise Hogstad 100 % Barnehagelærer:Chatrin Lillegård 50% Fagarbeider: Anita Pettersen, 50 % Kråkereiret: 24 barn (fra ) Pedagogisk leder: Trine Solhaug 100% Pedagogisk leder: Ninja G. Antonsen 100 % Fagarbeider: Camilla Hansen 100 % Assistent: Bjørg Skjelstad 80% Fagarbeider Mona Marken 70 % Assistent: Vibeke Krokstrand (permisjon til ). Vikarer: Monica Jensen, Margareth Skogli, Leif M. Hansen Fjøshaugen barnehage

3 Fjøshaugen barnehage 2016-2017
PEDAGOGISK ARBEID LÆRE FOR LIVET I Fjøshaugen barnehage arbeider vi for å skape et godt miljø som gir trygghet, trivsel, læring og utvikling for barn og voksne. Vi arbeider i tråd med både kommunale og nasjonale føringer for utvikling og kvalitet i barnehagevirksomheten. Strategiplan for Meløybarnehagene : VISJON: LÆRE FOR LIVET Overordnet målsetting: Tid for lek og læring – bedre innhold i barnehagen. Strategiplanen legger felles føringer for alle barnehagene i Meløy og gir klare retningslinjer for hva vi skal jobbe med. Verdiplakat Barnehagene i kommunen har en verdiplakat, som enkelt beskriver våre felles verdier og fokusområder. Denne er oppslått på hvert team i barnehagen Årsplan Årsplanen gir en kort presentasjon av barnehagen og satsningsområdene. Dette året har vi ikke kalenderdelen med i årsplanen. Hvert team lager sin egen plan for det pedagogiske arbeidet og planlegger mer detaljert fra måned til måned. Dette gir større fleksibilitet med tanke på valg av tema og arbeidsmetoder. Det ivaretar også barns medvirkning på en god måte. Dokumentasjon På hver avdeling er det en oppslagstavle i garderoben. Husk å se om det henger beskjeder til dere foreldre på tavla. Hver måned lager avdelingene et månedsbrev til foreldre. Hjemmesiden vår skal oppdateres jevnlig, og være en god kanal for å dele informasjon med foreldre og andre. Vurdering Det arbeides med ”vi vurderer vår barnehage” , med hovedfokus på helsefremmende barnehage, samt grunnleggende ferdigheter. Teamene evaluerer arbeidet etter oppsatt plan, og ut fra ”vi vurderer vår barnehage” . Brukerundersøkelse annen hvert år gir oss en verdifull vurdering fra foreldrene. Det utarbeides handlingsplan etter slike undersøkelser, og resultater tas med i videre planlegging for bedre Kvalitet i barnehagen. Hvert halvår skriver styrer halvårsevaluering etter oppsatt plan fra seksjon undervisning. Foreldremøte på våren planlegges som et temamøte. Fjøshaugen barnehage

4 Fjøshaugen barnehage 2016-2017
PEDAGOGISK ARBEID Rammeplan for barnehagen gir retningslinjer for barnehagens verdigrunnlag, innhold og oppgaver. Den tar for seg syv fagområder, hvor hvert fagområde dekker et vidt læringsfelt. Disse fagområdene er: Språk- tekst og kommunikasjon, Kropp- bevegelse og helse, kunst kultur og kreativitet, natur miljø og teknikk, etikk religion og filosofi, nærmiljø og samfunn, antall rom og form. Fagområdene er med i planlegging av ulike tema, lek og hverdagsaktiviteter. Satsningsområder i vil i tråd med nasjonale og lokale føringer være: Helsefremmende barnehage og Grunnleggende ferdigheter Helsefremmende barnehage God helse er viktig for barns utvikling og evne til mestring. Personalet skal jobbe bevisst med utvikling av barnas selvbilde og Ha fokus på mestring. Livsvaner dannes tidlig, og barnehagen skal bidra med kunnskap og veiledning om mat, helse og fysisk aktivitet. Psykososialt miljø for barn: Personalet skal jobbe bevisst for at vennskap utvikles og jobbe forebyggende mot mobbing og uønsket atferd. Måltider Barnehagen serverer all mat og drikke til barna, og ønsker ikke at barna skal ha med egen mat. Barnehagen følger Helsedirektoratets anbefalinger, og bruker råd fra satsningen «Bra mat i barnehagen» Det tas hensyn til barn med spesielle behov i forhold til kost, der dette er dokumentert av lege. Fjøshaugen er en 5-om dagen barnehage – med fokus på frukt og grønt daglig. Fysisk aktivitet og helse Barnehagen skal ha fokus på allsidig og variert aktivitet. Vi er daglig i fysisk aktivitet, minimum 90 minutter. Vi er ute i all slags vær, og ukentlig på tur ut av barnehagen. GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER Det som gjør kunnskaper og ferdigheter grunnleggende i barnehagen, er at de er avgjørende for barns meningsskaping, både her og nå, og videre i livet. Kunnskap er ikke et entydig begrep, men kommer til uttrykk gjennom ulike former og på ulike måter. Grunnleggende ferdigheter i barnehagen handler om gode og utviklende læreprosesser knyttet til læring, danning, lek og omsorg. Dette er ord som fins i barnehagens verdiplakat – og som skal gjøres sentrale i all samhandling med barn. Fjøshaugen barnehage

5 Fjøshaugen barnehage 2016-2017
PEDAGOGISK ARBEID FORELDRESAMARBEID Det er viktig for oss at foreldre tar del i barnehagelivet, og sammen med personalet arbeider for det enkelte barns beste. Barnehagen har to foreldremøter i året, samt tilbud om minimum to foreldresamtaler pr. år. Vi inviterer foreldre til noen av våre arrangement. Det velges to foreldrekontakter, og begge sitter i samarbeidsutvalget for barnehagen. Foreldreråd består av alle foreldre/foresatte i barnehagen og ledes av foreldrekontaktene. BARNEHAGENS FORVENTNINGER TIL FORELDRE Et godt samarbeid om det daglige, der foreldre viser interesse for barnets dag, i en trygg og god tone. Dere spør om noe er uklart, og gir oss positiv og konstruktiv kritikk Gi beskjed ved fravær, og dersom andre henter barnet. Legg mobiltelefonen i bilen ved henting/levering. Merk barnas klær, og ha med klær som passer barnet til enhver anledning. Barnet trenger uteklær, skifteklær og skotøy etter været. Respektere barnehagens dagsplan. For eksempel må barnet være i barnehagen senest kl hvis det ikke har spist frokost hjemme. Overhold regler om syke barn. Det er bare friske barn som skal være i barnehagen! Våre holdninger til TRAFIKK Vi arbeider i tråd med Trygg Trafikks føringer, og har fått utmerkelse fra dem som en trafikksikker barnehage. Porten vår er alltid lukket. Barnehagen har fokus på trafikksikkerhet når vi er ute av barnehagen, og følger våre retningslinjer for vurdering av sikkerhet på tur. Barna øver på og lærer enkle trafikkregler for fotgjengere, og ser på skilt i nærmiljøet Foreldre sikrer sine barn i bil, og sørger for hjelm ved sykling på tohjulssykkel. Utenfor barnehagen parkerer alle biler med fronten ut, forsøk å unngå rygging. Barna bruker refleksvest på tur ut av barnehagen Ingen barn forlater barnehagens område uten voksne, dette gjelder også ved henting. Barn sikres alltid i transportmidler, også i buss. Personalet unngår å kjøre barnehagebarn i privat bil, uten særskilt avtale. Trafikksikkerhet tas opp som et eget punkt i oppstartsamtale med de enkelte foreldre. Fjøshaugen barnehage

6 Fjøshaugen barnehage 2016-2017
BARNEHAGENS SYN PÅ: Omsorg, lek, danning og læring «omsorg i barnehagen handler både om relasjonen mellom personalet og barna og om barnas omsorg for hverandre. Å gi hverandre og ta i mot omsorg, er grunnlaget for utvikling av sosial kompetanse og er et viktig bidrag i et livslangt læringsperspektiv» (rammeplan for barnehagen. Barn har rett til omsorg og skal møtes med omsorg – dette preger alle hverdagssituasjoner i barnehagen, både lek, stell, måltid, garderobe, osv. Barnehagen skal legge til rette for variert og allsidig lek i hverdagen. Gjennom leken lærer barna å uttrykke seg, utvikle fantasi og forestillingsevne, sosial kompetanse, utvikle vennskap, humor og glede, språk, intellekt, m.m. Barnehagen skal styrke barns læring i formelle og uformelle læringssituasjoner. De voksnes rolle har stor betydning både som gode rollemodeller og med å legge til rette for at barna skal klare ting selv – mestring skaper læring. Barns medvirkning FNs barnekonvensjon vektlegger at barn har rett til å si sin mening i alt som vedrører det, og barns meninger skal tillegges vekt. Barn gir uttrykk både kroppslig og muntlig hvordan de har det. Barns følelsesmessige uttrykk må tas på alvor. Personalet i barnehagen må være observante og de må ta seg god tid i kommunikasjon med barna. Barnas synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet. Vi vil se: Barn som medvirker ut fra sine muligheter/alder- og modningsnivå. Voksne som tar barna med i daglige gjøremål. Fleksibilitet i årsplanen slik at vi kan sette opp ulike temaer gjennom året med utgangspunkt i det barna er opptatt av. Voksne som er bevisst og har kunnskap om hva barna har forutsetning for å være med å bestemme og når de kan stilles overfor valg. Voksne som er flinke til å observere og være lydhøre i fht barna. Fleksibilitet i aktiviteter/lek – fokus på prosess, ikke produkt. Vennskap og tilhørighet I Fjøshaugen barnehage skal alle barn være en del av et felleskap, og alle barn skal oppleve vennskap med andre. Barn skal lære og ha respekt for hverandre, samt respektere andres grenser. Alle barn skal ha en venn. Sosial kompetanse «Et sett av ferdigheter, kunnskaper og holdninger som trenges for å mestre ulike sosiale miljø – som gjør det mulig å etablere og vedlikeholde relasjoner – som bidrar til at trivsel økes og utvikling fremmes» (Nordal, 2001) Vi vet at sosial kompetanse er noe som læres hele tiden i alle hverdagslivets situasjoner. Det er derfor viktig at det er reflekterte voksne som arbeider i barnehagen - som kjenner det Enkelte barn utfordringer og kan sette inn tiltak for å hjelpe dem Frem i sin sosiale utvikling og modning. Viktige forutsetninger for at dette skjer er å legge til rette for: At vennskap utvikles. Opplevelser av anerkjennelse, egenverd og mestring. Glede, humor og estetiske opplevelser i hverdagen. Gjennom omsorg, lek og læring får barna mulighet til å lære/erfare at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. Overgang barnehage/skole Førskolegruppa i barnehagen heter «Kloke Kaniner». I denne gruppa gjør vi ulike aktiviteter samtidig som vi jobber med å styrke samholdet og vennskapet mellom barna. Barnehagen samarbeider med skolen om overgangen. Vi har Overgangsmøter, besøk på skolen og får også besøk av Kontaktlærer hvis det er bestemt før ferien. Vi prøver også å få til treff med skolestartere i Spildra barnehage. Fjøshaugen barnehage

7 Tradisjoner i barnehagen
Barnehagen har ulike tradisjoner og markeringer gjennom barnehageåret. Noen ganger ber vi foreldre/foresatte med til disse markeringene og andre ganger er det bare med barna og personalet. Høst/oktober: FN-dag Desember: lucia-frokost og grøtfest Januar: solfest Februar: karneval, samefolkets dag. Mars/april: påskefrokost Mai/Juni: 17.mai og sommerfest/avslutning. FJØSHAUGEN BARNEHAGE


Laste ned ppt "FJØSHAUGEN BARNEHAGE 2016-2017 ÅRSPLAN 2016 – 2017 FJØSHAUGEN BARNEHAGE FJØSHAUGEN BARNEHAGE 2016-2017."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google