Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ÅSLØKKA BARNEHAGE A B C VARME L E K V E N N E R L Æ R I N G

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ÅSLØKKA BARNEHAGE A B C VARME L E K V E N N E R L Æ R I N G"— Utskrift av presentasjonen:

1 ÅSLØKKA BARNEHAGE A B C VARME 1 2 3 L E K V E N N E R L Æ R I N G
L E K V E N N E R L Æ R I N G ÅRSPLAN 2017/2018

2 INNHOLD: Velkommen til åsløkka side: 3 Fokusområder side: 4
Arbeid med de syv fagområder, progresjonsplan side: 5 Tema arbeid side: 6 Lek og læring side: 16 Omsorg og barns medvirkning / Inkludering, likeverd og likestilling side: 17 Arbeidsplan-Overgang barnehage-skole side: 18 Arbeidsplan 0-4 år side: 19 Forventninger side: 20 Barnehagens samfunnsmandat og årsplanens funksjon side: 21

3 Velkommen til Åsløkka Barnehage!
Tradisjoner i Åsløkka: *Kunstutstilling på høsten hvor alle barna lager kunstverk *karneval*rosaruss, for å markere at de eldste er ferdig i barnehagen *sommerfest, for barn, foreldre, besteforeldre og personalet *St.Lucia*17.mai feiring*nissefest med besøk av julenissen og gang rundt juletreet *påskefrokost *sommertur *fotografering *lysfest*vinteraktivitetsuke*avslutning 5-års klubb Åsløkka er en privat to avdelings barnehage. Barnehagen eies og drives av åssiden kvinne og familielag der representanter fra foreldrene er valgt inn i eierstyret. Vi har to avdelinger Langstrømpe (3-6 år)og Lillefot (1-3 år) Åpningstider Barnehagens åpningstid er Mellom og er alle samlet på en avdeling. Ferie Vi holder stengt fra og med julaften til og med 1.nyttårsdag I påsken fra skjærtorsdag til og med 2.påskedag (stenger kl: 12 onsdag før skjærtorsdag) Sommerstengt de tre siste ukene i juli måned (uke 28,29,30, juli er betalingsfri måned) Sunn kost Vi er opptatt av at barna skal få i seg sunn og ernæringsrik mat. Til lunsj varierer vi mellom grovt brød, grove rundstykker, polarbrød (havre eller fullkorn), knekkebrød og bestiller hjemmelaget mat fra barnehagematen en gang i uka. Vi oppfordrer til at barna har med sunne matpakker, det vil si ikke kjeks, kaker, sjokokuler o.l. Til frukten får barna knekkebrød. Ved bursdagsfeiringer serverer vi ungene frukt og bær med Yoghurt eller kesam til. Kontaktinfo: Åsløkka barnehage Dalegårdsveien, 24 b 3028 drammen Nettside: Mail: Tlf: / Daglig leder: Langstrømpe: MAIL: Lillefot: MAIL: Vi er på FACEBOOK, søk Åsløkka Barnehage.

4 Fokusområder VÅR VISJON Trygge barn - innholdsrik hverdag. Trygghet legger grunnlag for læring og lek. De ansatte skal ha fokus på barna, snakke med barna og lytte til hva de sier. Alle ansatte i Åsløkka barnehage er ansvarlig for å tilby barna et variert lekemiljø som preges av glede og humor, samt omtanke for fellesskapet. Sammen skaper vi en innholdsrik hverdag det er godt å være en del av. Hva er sosial kompetanse? Skape gode vennskap, få gode relasjoner, være gode mot hverandre Snakke med og ikke til barna Livsglede omsorg Anerkjennelse Legge til rette for rollelek SOSIAL KOMPETANSE Se barnas behov Dette året er det fokus på «være sammen» som er ett kompetanseløft for tidlig innsats og endringsarbeid i barnehagen. Vi skal implementere den varme og grensesettende voksenstilen. Der er fem kjernekomponenter i være sammen: Autoritative voksne Relasjonsbygging og kommunikasjon Tidlig innsats Håndtering av utfordrende adferd Implementering og organisasjonsutvikling (fra nettsiden til vaeresammen.no ) Dette kompetanseløftet underbygger vårt satsningsområde som er sosial kompetanse. Konfliktløsning Lytte til barna Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing. (rammeplan)  Å dele Empati Selvbilde Selvfølelse

5 RAMMEPLANENS 7 FAGOMRÅDER OG PROGRESJONSPLAN
ANTALL, ROM OG FORM NÆRMILJØ OG SAMFUNN 1-2 år Vi går på turer i barnehagens nærområde Utforske barnehagen sitt område. Barnehagen en arena utenfor familien. Orientere oss i nærmiljøet. Gruppetilhørighet. Lære om nasjonale minoriteter Lære om byen vår og landet vårt. Bruke medier til å lære om dagens samfunn. Utvikle sin sosiale kompetanse. Kjennskap til menneske-rettighetene 1-2 år Leke med tall. Erfare og utforske ulike former og mønster. Tellesanger. Lære fargenavn. Erfare ulike størrelser og former. Lengde. Høyde. Telling. Lære ulike former. Matematiske begreper. Sortering. Tall og mengde. Grupperinger. Klokka. Enkel addisjon. Elling. Resonnere. ETIKK, RELIGION OG FILOSOFI 5-6 år 2-3 år NATUR, MILJØ OG TEKNOLOGI 1-2 år Lære bordskikk. Lære å låne bort leker. Vise omsorg. Lære om rett/galt Sette ord på følelser. Gi barna tid og rom for undring. Tradisjoner rundt høytider. Respekt for hverandre. Lære om konfliktløsning. Kristne grunnverdier. Lære om ulike land og andre menneskers levesett. Bevisstgjøring av konfliktløsning. 5-6 år Leke og utforske problem-løsninger 1-2 år 2-3 år Lek med vann. Sanse og erfare årstider. Lære navn på dyr. Undre seg over naturen Oppleve naturen. Ta med naturen inn. Sortere søppel. Oppleve naturen med sansene Lære om trær, planter og insekter. Lære om miljøet. Lære om eksperimenter. Naturens samspill. Mennesket i naturen. Endringer i naturen. Resirkulering. Vær/natur fenomen 5-6 år Lek og varierte aktiviteter i nærområdet 2-3 år Kommunikasjon, språk og tekst Kropp, bevegelse, mat og helse Kunst, kultur og kreativitet Natur, miljø og teknologi Etikk, religion og filosofi Nærmiljø og samfunn Antall, rom og form 3-4 år Undring over hvordan verden fungerer 5-6 år 2-3 år 3-4 år Lek og undring i naturen 3-4 år 3-4 år KUNST, KULTUR OG KREATIVITET KROPP, BEVEGELSE, MAT OG HELSE 1-2 år Musikk. Dramalek. Utkledning. Fingermaling Eksperimentere med farger og teknikker. Dans og drama. Bevisstgjøring av ulike typer musikk. Erfare ulike maleteknikker. Skape rom for barnas kultur. Utvikle sine egne uttrykksformer. Kulturell tilhørighet 1-2 år KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST Lære å gå. Bevegelse etter musikk. Vann lek. Snakke om kropp. Tegne. Danse. Smake på ulike typer mat. Min kropp Lære om kroppens funksjoner. Fysiske utfordringer. Bevegelsessanger. Sunn/usunn mat. Henry førstehjelper Kroppens anatomi. Hoppe tau. Regelstyrte leker. Betydningen av sunt kosthold. Bestemme over egen kropp. 2-3 år 5-6 år 1-2 år 2-3 år 5-6 år Synge. Lytte. Respondere på lyder. Herming. Synge. Bildebøker. Pekebøker. Oppmuntre til å bruke ord. Begrep. Uttrykke følelser. Oppleve eventyr Tid til samtale. Dramatisere eventyr. Rim og regler. Høytlesning. Bruke språket for å finne løsninger. Lage egne rim og regler og eventyr. Lekeskrive. Utforske bokstaver Lekende uttrykksformer og kreativitet. Bevegelses glede , matglede og lek 5-6 år 2-3 år 3-4 år Lek med språk og tekst 3-4 år 3-4 år

6 Tema arbeid Hva kan jeg lære om naturen? HØST VINTER DET VAR EN GANG
KUNST OG KULTUR Hvilke eventyr skal vi lese? SEPTEMBER, OKTOBER, NOVEMBER DESEMBER, JANUAR, FEBRUAR MARS, APRIL, MAI JUNI, JULI, AUGUST UNDRINGER I NATUREN 1,2,3, ALLE SKAL BLI MED! VÅR SOMMER

7 TILVENNING I BARNEHAGEN
AUGUST Denne måneden er det fokus på tilvenning av nye barn og de som bytter avdeling. Skape trygg hverdag og samhold i gruppa. UKE MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG/SØNDAG AUGUST 30 29/30 31 Oppstart etter ferien Tilvenning 1 Tilvenning Tilvenning Tilvenning 5/6 32 Tilvenning 7 Tilvenning 8 Tilvenning Tilvenning Tilvenning 12/13 33 14 15 16 17 Planleggingsdag barnehagen stengt 19/20 34 21 22 23 24 25 26/27 35 28 29 TILVENNING I BARNEHAGEN Den første tiden i barnehagen legger vi vekt på å skape trygghet, trivsel og en gradvis tilvenning. Mor eller far er med de første dagene og steller og legger barnet selv. Det er viktig å skape en god ramme rundt tilvenningen og la barnet få tid til å bli kjent med barnehagen og de ansatte. Barnet får en primærkontakt som har hovedansvaret for tilvenningen og samarbeidet med foreldrene. Å starte i barnehage er en løsrivelsesprosess som kan være vanskelig for barn og foreldre, det er viktig at foreldrene føler seg trygge på barnehagen, da er det ofte enklere for barna. Når barnet skal være alene i barnehagen er det viktig at foreldrene går når de har sagt de skal gå, dette skaper forutsigbarhet. Barnet skal erfare at foreldrene går og kommer tilbake.

8 SEPTEMBER-OKTOBER-NOVEMBER Tema: Kunst og kultur
«Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk» I denne perioden skal vi undre oss over endringer i naturen fra sommer til høst. Vi skal ha fokus på barns kreativitet og barna skal lage en høstutstilling. Barna skal få erfare ulike materialer som de kan bruke til å skape / uttrykke sin egenart. Vi bruker også materialer som vi plukker med oss fra skogen. Stimulere til nysgjerrighet og kreativitet. Oppleve glede og stolthet over egne produkter HVA : hva skjer i naturen når vi går fra sommer til høst? Hva slags dyr, trær og planter er det i skogen? Hvordan tar vi vare på naturen? Hvordan bruker vi ulike teknikker og materialer for å lage kunst? Hvordan kan jeg danse og synge samtidig? Hva skjer hvis jeg blander farger? Hva er en venn? Friend: «Don’t walk in front of me; I may not follow. Don’t walk behind me; I may not lead. Just walk beside me and be my friend», Albert Camus. HVORDAN: Undre oss over forandringer i naturen Erfare ulike teknikker og materialer Deltar i kunst og kulturopplevelser Lage egne produkter til kunstutstilling Snakke om vennskap og hvordan vi Skal være mot hverandre.

9 UKE MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG SEPTEMBER OKTOBER NOVEMBER 35
LØRDAG/SØNDAG SEPTEMBER 35 1 2/3 36 4 5 6 7 8 9/10 37 Planleggingsdag, barnehagen stengt 12 13 Foreldremøte 14 15 16/17 38 18 19 20 21 22 23/24 39 25 26 27 28 29 30/1 OKTOBER 39 30/1 40 2 3 4 5 6 7/8 41 9 10 11 12 13 14/15 42 16 17 18 19 20 21/22 43 FN-uke 23 FN-uke FN-uke FN-uke FN-uke FN-uke 28/29 44 30 Halloween I uke er det foreldresamtaler NOVEMBER 44 1 2 Planleggingsdag, barnehagen stengt 3 4/5 45 6 7 8 9 10 Farsdag /12 46 13 14 15 16 Kunstutstilling 17 18/19 47 20 21 22 23 Fellessamling: Lillefot og Langstrømpe 25/26 48 1.Advent ì 28 29 30

10 DESEMBER-JANUAR-FEBRUAR Tema: Det var en gang
Høst går over til vinter og vi skal undre oss sammen over endringene i naturen. Vi skal ha fokus på eventyr, bøker og tekster. Å lese er spennende og lærerikt. Barna kjenner mange tradisjonelle eventyr og bøker, men selv om repetisjoner er gøy , skal vi også introdusere noen nye og spennende eventyr og bøker. Barna skal få oppleve glede ved høytlesning og også dramatisere/leke eventyr. Det er mye læring i eventyr og bøker, de inneholder antall, moral og etiske dilemmaer. Arbeid med litteratur er viktig for utviklingen av barna sitt språk. Språk brukes til å skape relasjoner, leke og til å løse konflikter. Vi skal også stimulere skriftspråket gjennom tegning og lekeskriving. Det er juleforberedelser og vi skal glede oss i ventetiden frem mot jul. HVA : Hva skjer i naturen når vi går fra høst til vinter? Hvordan klarer dyrene og fuglene seg gjennom vinteren? Hvordan lager vi snømann og snølykter? Kjenner vi noen forfattere? Hvordan leker vi ett eventyr? Hvilken bok vil jeg lese? Hva er ett dikt? Hva er jul? Å base i snøen, lage snømenn og engler, være sammen, finnes det noe bedre? Hvilken kopp kan man ikke drikke av? Edderkoppen HVORDAN: Se vann fryse til is Ha vinteraktivitetsuke Lage snømenn og snølykter Lese og leke eventyr og bøker Lære vitser og gåter. Lese dikt og lage dikt selv. Tegne og skrive Personalet skal lese for barna Juleforberedelser (lage gaver, bake, kalender o.s.v)

11 UKE MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG DESEMBER JANUAR FEBRUAR 48 1
LØRDAG/SØNDAG DESEMBER 48 1 2/3 49 2.Advent ì ì 5 6 Nissefest 7 8 9/10 50 3.Advent ì ì ì 11 12 St. Lucia 14 15 16/17 51 4.Advent ì ì ì ì 18 19 20 21 22 GOD JUL 23/24 52 Barnehagen stengt, juleferie Barnehagen stengt, juleferie Barnehagen stengt, juleferie Barnehagen stengt, juleferie Barnehagen stengt, juleferie GODT NYTT ÅR /31 JANUAR 52 30/31 1 2 3 4 5 6/7 8 Lysfest 9 10 11 12 13/14 Planleggingsdag, barnehagen stengt 16 17 18 19 20/21 22 23 24 25 26 27/28 Vinteraktivitetsuke Vinteraktivitetsuke Vinteraktivitetsuke FEBRUAR 5 Vinteraktivitetsuke Vinteraktivitetsuke 2 3/4 6 7 8 9 Fastelaven 10/11 Morsdag 13 Valentinsdagen Karneval 16 17/18 19 20 21 22 23 24/25 26 27

12 Tema: 1,2,3 – Alle skal bli med!
MARS-APRIL-MAI Tema: 1,2,3 – Alle skal bli med! Vinter går over til vår. Hva skjer i naturen i denne perioden. Vi skal ha om tall, antall, rom og form. I samling har vi fokus på matematiske begreper, på turer ser vi etter geometriske former og vi skal telle. Barna skal utfordres på å se matematiske sammenhenger for å få motivasjon og interesse til å oppdage og utforske matematikk. For eksempel skal vi sortere klosser og telle hvor mange barn det er. Barna skal lære om digitale hjelpemidler, hvordan de fungerer og hvordan vi bruker de i hverdagen. Vi vil også gjennomføre enkle forsøk og eksperimenter. For de eldste blir det tur til teknisk museum. Vi skal også ha påskeforberedelser og lage påskepynt. De eldste barna er rosaruss med mange morsomme aktiviteter for å markere overgangen mellom barnehage og skole HVA : •Hva skjer i naturen når vi går fra vinter til vår? •Hva er matematikk? •Hvordan kan vi leke med tall? •Hva er stor og liten? • Hva er rund, firkant og trekant? •Hvordan tar vi bilder? •Hva er påske? • Hvorfor feirer vi 17.mai og hvilke sanger tilhører 17.mai? Tallene og bokstavene møttes en dag og ville slåss. Vi vinner alltid, sa tallene. Vi gir oss aldri, sa bokstavene. Dermed lå de der hulter til bulter. Inger Hagerup HVORDAN: •Oppleve naturen •Se på tall og antall. •Fingermaling (telle fingre). •Tegne og lage former (sirkel, firkant, trekant). •Sortere barna ut fra alder og høyde. •Førskolegruppa på tur til teknisk museum. •Gjennomføre ulike eksperimenter. •Ta bilde av noe barna interesserer seg for. •Påskeforberedelser

13 UKE MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG MARS APRIL MAI 9 1 2 ¾ 10 5 6
LØRDAG/SØNDAG MARS 9 1 2 10 5 6 7 8 Fellessamling: Lillefot og Langstrømpe 10/11 11 12 13 14 15 Påskefrokost kl: 17/18 19 20 Barnehagen stenger kl: Skjærtorsdag, barnehagen stengt Langfredag, barnehagen stengt God påske /25 2.påskedag, barnehagen stengt 27 28 29 30 31/1 APRIL 13 31/1 14 2 3 4 5 6 7/8 15 9 10 11 12 14/15 16 17 18 19 20 21/22 23 24 25 26 27 28/29 30 MAI 18 30 1.Mai 2 3 4 Dugnad, for alle foreldre /6 19 7 8 9 Kristi himmelfartsdag 10 11 12/13 20 14 15 Feiring av 17. mai, Bhg tog kl: Grunnlovsdag, barnehagen stengt Planleggingsdag, barnehagen stengt 19/20 21 Andre pinsedag 22 23 24 25 26/27 28 29 31

14 Tema: Undringer i naturen
JUNI-JULI-AUGUST Tema: Undringer i naturen Nå er det overgang fra vår til sommer, vi skal være mye ute og glede oss over varmere dager. Sang, sangleker, bevegelsessanger, rim og regler er i fokus. Bevegelsessanger er morsomt, barna får brukt kroppen sammen med rytmene. Vi skal ha vann lek hvor vi fyller beholdere og basseng med vann. Vi leker med båter i vannet og bader når det blir varmt nok til det. Det blir vannsklie og vi skal også løpe gjennom sprederen. Barna skal lære om kroppen sin, bli kjent med kroppen og få fysiske utfordringer. Barna skal lære om sunn mat og hvorfor det er bra for kroppen å spise sunt. I Juli er barnehagen stengt i tre uker. HVA : • Hva skjer i naturen når vi går fra vår til sommer? •Hvilke blomster ser vi ute? • Hvilke sanger og sangleker skal vi lære? • Hva er rytme? • Hvordan kan vi leke med vann? •Hva vet vi om kroppen vår? •Hva er bra for meg å spise og hvorfor? I Barnehagen Åsløkka der er det godt å være. Spill og lek og gøy på tur, og vi skal mye lære. 1-2-3-og A-B-C, ja alle skal vi være med. I barnehagen Åsløkka der er det godt å være. (Og vi skal mye lære) Mel:Dyrene i afrika HVORDAN: • Plukke blomster • Så frø • Presse blomster •Lage blomsterkrans • Leke sangleker. • Danse, klappe og trampe rytmer. • Bade og leke med vann. •Være i fysisk aktivitet •Snakke om kroppen min

15 OVERGANG LITEN – STOR AVDELING
UKE MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG/SØNDAG JUNI 22 1 2/3 23 4 5 6 7 8 9/10 24 11 12 Sommerfest for barn, foreldre og personal kl: 14 15 16/17 25 18 Sommeravslutning for barn og personalet 20 21 23/24 26 27 28 29 30/1 Skolebesøk Aronsløkka og Åssiden for ABC klubben JULI 26 30/1 27 2 3 4 5 6 7/8 28 Barnehagen stengt 9 Barnehagen stengt 10 Barnehagen stengt 11 Barnehagen stengt 12 Barnehagen stengt 13 14/15 29 Barnehagen stengt 16 Barnehagen stengt 17 Barnehagen stengt 18 Barnehagen stengt 19 Barnehagen stengt 20 21/22 30 Barnehagen stengt 23 Barnehagen stengt 24 Barnehagen stengt 25 Barnehagen stengt 26 Barnehagen stengt 27 28/29 31 OVERGANG LITEN – STOR AVDELING Begge avdelingene er samlet på morgenen (frem til kl 8.30) gjennom hele året, noe som bidrar til at barna får god kjennskap til alle de voksne. Det vil alltid være ulikheter mellom stor og liten avdeling, og dette kan av og til være både spennende og skummelt. Stor avdeling har flere barn og færre voksne, og selv om vi alltid tar individuelle hensyn er forventningene til selvstendighet annerledes på stor avdeling. Foreldre møter en ny hverdag med hensyn til basisbehovene (søvn, mat, smøre mat, toalettbesøk etc.), da er det viktig med godt samarbeid mellom barnehage og hjem. Vi oppfordrer til å ha et fokus på selvstendighet i tiden frem mot stor avdeling, øve på å gå på do, smøre mat og kle på seg selv. Vi har tilvenning, hvor de som skal over er på besøk, spiser og er med på tur med langstrømpe.

16 Lek og læring Vente på tur Fantasi Utfordringer Aktive voksne
Rollespill Aktive voksne Nysgjerrighet Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. (rammeplan) Dele Respekt for hverandre De voksne skal veilede barn i leken Engasjement Humor Barna bearbeider inntrykk og opplevelser Hjelpe til å løse konflikter Kreativitet

17 Omsorg og barns medvirkning
Barn har rett til å si sin menig og meningene deres skal vektlegges. Hvor omfattende medvirkningen vil være, og hvordan retten til medvirkning praktiseres vil avhenge av barns alder og funksjonsnivå. Barnas innspill kan komme til uttrykk på forskjellige måter, for eksempel gjennom kroppsspråk, handlinger, estetiske uttrykk og gjennom verbalt språk. Å gi barna medbestemmelse handler ikke om at barn til en hver tid skal bestemme, men i større grad om å ta barn på alvor. Barn skal oppleve tydelige, imøtekommende og ansvarsfulle voksne i barnehagen som innser betydningen av å skape tid for samtale og lytte til det barna har å si. Inkludere Et ledig fang Lydhørhet Nærhet En hånd å holde i Tillit OMSORG Glede Mestring Trygghet Trivsel Inkludering, likeverd og likestilling Å gi barn mulighet til å gi hverandre og ta imot omsorg, er grunnlaget for utvikling av sosial kompetanse. Vi legger vekt på at barna ikke skal stenge hverandre ute, de skal inkludere hverandre og vise respekt for hverandre. Vi skal legge til rette for at alle har like muligheter, uavhengig av kjønn, religion, kultur og språk. Alle skal bli med og alle skal ha noen å leke med, dette stiller krav til personalet om at de ser barna og hjelper de inn i leken hvis de ikke får til dette selv.

18 Arbeidsplan for ABC – klubben, overgang fra barnehage til skole
I ABC- klubben jobber vi med de syv fagområdene, men går dypere inn i temaene. Trampoline er ett aktivitetshefte med skoleforberedende temaer som vi bruker gjennom hele året. Brannvesenet har laget ett opplegg om brannvern som er tilpasset barn i femårs alderen. Dette opplegget handler om figurene ”Eldar og Vanja” (ild og vann), vi starter opp med ett besøk på brannstasjonen på høsten og jobber med dette gjennom året. Språkleker er også ett viktig tema som vi jobber med gjennom hele året. Det er siste år før skolestart og ABC-klubben jobber med følgende skoleforberedende aktiviteter: •Preposisjoner (over, under, ved siden) og adjektiv (liten, kald, blå osv..) •Enkel innføring til matematikk (former, sortering, tall-mengder, likheter/ulikheter, størst-minst, lang-kort, høyde, klokka, enkel addisjon 2+2) •Lage pass (hvor bor jeg, hva heter mamma og pappa, hva heter barnehagen min og hvor ligger den) •Rim & regler og språkleker (språk- og skriftspråkstimulerende aktiviteter som å lytte ut lyder, bokstaver, setninger, stavelser, lage egne rim og eventyr, egne ellinger, høye og lave lyder, skrive navnet mitt) •Tarkus, trafikkopplegg fra trygg trafikk •Sitte stille, rekke opp hånda, selvstendighet ved påkledning og toalettbesøk, bordskikk, hygiene, ta ut av- og pakke ned i sekken, kunne ta imot en beskjed og følge den, være hyggelig mot andre. •Overgang bhg-skole (snakke om hvilke forventninger de har til skolen og hva de kan forvente) Progresjon fagområder: Vi repeterer hva vi har lært tidligere og jobber ut ifra dette for å oppnå utvikling og fremskritt. Kunst, kultur og kreativitet Utvikle sine evner til å uttrykke seg kunstnerisk. Maleteknikker og fargelære. Utvikle sine kreative prosesser. Være med å lage kunstutstilling Natur, miljø og teknologi Eksperimenter. Oppleve og glede seg over naturen og være ute i all slags vær. Respekt og forståelse for hvordan vi tar vare på naturen. Naturfenomener. Utvikle barnas kunnskaper om dyr. Tur til teknisk museum Kommunikasjon, språk og tekst: språk- og skriftspråkstimulering. Språkleker. Lekeskrive. Utforske bokstaver. Begrepsforståelse. Bruke språket for å løse konflikter og invitere seg selv inn i lek. Oppleve glede ved høytlesning. Antall, rom og form Former, lengde, høyde, sortering, grupperinger, telling, klokka, enkel addisjon. Sammenhenger. Løsning av matematiske problemer og matematikkglede. Kropp, bevegelse, mat og helse : Kunnskaper om kroppen, kosthold og hygiene. Kle av og på seg selv, øve på do-hygiene. Vente på tur. Lære om viktigheten av fysisk aktivitet for kropp og helse. Bestemme over egen kropp, respektere andres grenser. Lære hvordan man tar vare på naturen og miljøet. Nærmiljø og samfunn Bli bedre kjent med vårt nærmiljø. Kunnskap om samfunnet. Lære om Norges geografi. Trafikkregler. Lære om samisk kultur. Kjennskap til menneskerettighetene. Etikk, religion og filosofi Respekt for hverandre. Utvikle toleranse. Lære om tradisjoner. Lære at det finnes ulike typer religioner. Få veiledning på ulike måter å løse konflikter. Hjelpe og respektere andre. Utvikle sin sosiale kompetanse.

19 Arbeidsplan 0-4 år 1-2-3 klubb (4-år)
smurfene (1-2 åringer) Trollungene (3-år) 1-2-3 klubb (4-år) For de minste er det viktigste å ha varme, omsorgsfulle voksne rundt seg som ser deres behov og gir trygghet. Slik lærer også ungene å kunne vise omsorg for hverandre De har korte sangsamlinger med enkle sanger som blir repetert gjennom året. Vi teller sammen for å lære tallene. Sprell levende er ett fysisk opplegg med fine sanger og bevegelser, vi utvikler motorikken samtidig som vi har det gøy. Mini – røris er også sang og dans etter musikk. Utvikling av språket er viktig i denne alderen og de voksne skal respondere på lyder og kommunisere med kroppsspråk og tale. Når vi lager kunst er prosessen det viktigste, barna skal erfare ulike teknikker og materialer. Tre åringene skal stimuleres til å bruke språket. Vi bruker rim, regler og bøker for å utvikle språket. I fokus er også den gode samtalen hvor de voksne lytter, svarer på spørsmål og reflekterer sammen med barna. De har samlinger hvor de har fokus på vennskap-uvennskap, hva er en god venn? De skal bruke kosedyr for å dramatisere og forklare. De lærer også om kroppen sin og at de selv bestemmer over sin egen kropp. Barna skal utvikle sin kunstneriske forståelse ved å bruke ulike materialer og teknikker. Vi blander farger og ser hvordan de blir. Barna skal også lære om sunn mat, hvorfor sunn mat er bra for kroppen og bordskikk . Barna blir introdusert for matematikk, vi ser på former, tall og størrelser. Fire åringene leker med språket, vi bruker rim og regler og de blir lest høyt for. Vi ser på bokstavene og gjenkjenner bokstaven i navnet vårt. Vi leker med ord og begynner med lekeskriving. Barna skal lære å ta vare på naturen, dyr og småkryp. Når vi har sett på småkrypene så legger vi de tilbake i jorden. Søppel kaster vi i søppelkasser, barna lærer seg resirkulering (hva kaster vi hvor?) Henry førstehjelper er ett førstehjelpsopplegg laget av røde kors for å lære barna om førstehjelp. Her er det også fokus på omsorg, hjelpe hverandre og ta vare på hverandre. Eksperimenter er gøy, overraskende, spennende og lærerikt. Vi trigger nysgjerrighet og kreativitet. Barna skal få oppleve mestring og få utfolde sin kreativitet. Barna skal få kjennskap til matematiske sammenhenger se mengde i forhold til tall, stor - liten, lang – kort.

20 Forventninger Til beste for barnet Barnehagen forventer at foreldrene:
Samarbeider med de ansatte og spør når de lurer på noe. Har med matpakke til frokost Har med skiftetøy. Følger med på info. Fremsnakker barnehagen til andre. Tar opp innvendinger, ros og kritikk med pedagogiske ledere eller daglig leder. Forventninger til barnet: Lære seg å rydde på plassen sin i garderoben. Ta vare på leker og utstyr i barnehagen Kunne gå på turer og være i fysisk aktivitet Felles pedagogisk plattform for ett best mulig samarbeid mellom ansatte, foreldre og barn Hjemmet kan forvente at barnehagen: Organiserer dagen på best mulig måte for å skape trivsel for barn og voksne. Arbeider med sosial kompetanse for å skape gode vennskap og forebygge mobbing Er mye ute og er mye i fysisk aktivitet . Har omsorgsfulle voksne.

21 BARNEHAGENS SAMFUNNSMANDAT
ÅRSPLANENS FUNKSJON BARNEHAGENS SAMFUNNSMANDAT Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem. (Barnehageloven § 1 Formål) To begreper skal dekke de ulike sider ved kontakten mellom barnehagen og foreldrene. Disse to begrepene er forståelse og samarbeid. Barnehagen skal avholde to foreldremøter i året, derav det ene foreldremøte skal være med faglig innhold. Barnehagen skal tilby foreldre to foreldresamtaler i året der man kan snakke om barnehagens innhold og oppfølging av hvert enkelt barn. Her er det alltid barnets beste som skal stå i fokus. Det er også rom for å gi beskjeder når man leverer og henter barna. Om det er ønske om en samtale utenom de fastsatte to foreldresamtalene er det bare å si ifra til pedagogisk leder. For å sikre et godt samarbeid er det viktig at foreldrene sier ifra/spør om det er noe man lurer på. Denne årsplanen forteller blant annet om barnehagens innhold, funksjon og aktiviteter, Årsplanen bygger på Lov om barnehager, Rammeplan for barnehagen og FNs barnekonvensjon. Årsplanen er utarbeidet av barnehagens ansatte og godkjent av eierstyret og samarbeidsutvalget. Den er et forpliktende dokument som barnehagen skal styre etter og formidler informasjon til brukere og andre interesserte. Årsplanen er et arbeidsredskap for personalet i barnehagen. Alle barnehager skal bygge sin virksomhet på verdigrunnlaget og innholdet som er fastsatt i barnehageloven. Ved alle handlinger som angår barn som foretas av myndigheter og organisasjoner, skal barnets beste være et grunnleggende hensyn. Staten skal sikre at de institusjoner og tjenester som har ansvaret for omsorgen eller beskyttelsen av barn, har den standard som er fastsatt, særlig med hensyn til sikkerhet, helse, personalets antall og kvalifikasjoner samt kvalifisert tilsyn. Barnekonvensjonen vektlegger barns rett til å uttrykke seg. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring og vurdering av barnehagens virksomhet. Rammeplanen gir også informasjon til foreldre, eier og tilsynsmyndighet. DOKUMENTASJON Det pedagogiske arbeidet med barn dokumenterer vi gjennom ord og bilder. Dokumentasjon er viktig for å kartlegge egenskaper, ferdigheter og kompetanse hos barna. For personalet er det viktig som grunnlag for refleksjon og faglig utvikling. Årsplanen er laget med utgangspunkt i rammeplan for barnehager, som er vårt viktigste verktøy og som vi er forpliktet til å følge. Barna har hver sin perm der vi samler tegninger, malerier og formingsaktiviteter, her setter barna også selv inn sine produkter. Vi tar også vare på det de lager på klubbene i løpet av året. Vi bruker observasjonsskjemaer til kartlegging: ”ALLE MED” og ”TRAS”, disse er også grunnlag for foreldresamtaler. I tillegg har vi informasjon om barnehagen, bilder, månedsplan og månedsbrev som ligger ute på nettsiden vår.


Laste ned ppt "ÅSLØKKA BARNEHAGE A B C VARME L E K V E N N E R L Æ R I N G"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google