Høgskolen i Sørøst-Norge Tysk tenkning etter 1781 Aker seniorakademi, 17. februar 2016 Dag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Demokratiet slår rot i Norge
Advertisements

Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
Forelesning 20: Modernitet og Modernisme
Perioden ideene personene
Mellomkrigstida Ideologiene sin tid?
Etiske modeller - hva er det?
Konflikter som preget verden
ROMANTIKKEN.
Den historiske Jesus.
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Kritisk teori og videreføringen av den vestlige marxismen
 Albert Schweitzer, Von Reimarus zu Wrede: Die Geschichter er Leben-Jesu-forschung, 1906  Kritikk av Jesus-forskningen i 19.århundre: Jesus i eget bilde?
100 ÅR MED JAKTEN PÅ JESUS OG PÅ VESTENS KRISTNE IDENTITET Halvor Moxnes.
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Den mangfoldige renessansen
Forelesning 11: Kants Teoretiske Filosofi
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
Forelesning 8: Middelalderen
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Forklaringstyper i historievitenskapen
Nazismens fremvekst i Tyskland
EXFAC03-HIS 2. gang: Hermeneutikk
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Undring Tro Viten.
Europeisk identitet? Antikken: –Gresk oppfatning av tre verdensdeler: Europa, Asia og ”Libya”- Afrika –Herodot: Frihet og demokrati –Romerriket: Språk,
Empirisme og koherens og fundamentalisme
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
Europeisk identitet? Antikken: Middelalder:
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Idehistorie - introduksjon Bjørnar Sæther SGO 4000 August 2007.
«Bryggen» in Bergen Bei Hjalliz, Joss und Vz. Die Hanse «Tyskebryggen» Die Deutsche Brücke «Hansabryggen» Kaufleute Arbeitszimmer.
Stortingets arkiv torsdag 23. september kl. 10 Oppmøte senest 9.45, inngang Løvebakken Påmelding til innen 20.
Mine to poengerMine to poenger  1. Situasjonsbeskrivelse: Formålsrasjonalitetens og instrumentalismens hegemoni  Viktigheten av musikk og annen kunst.
Praktisk filosofi med ungdom
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Den samfunnskapte virkelighet (1)
BRNO AKADEMIA REISE TSJEKKIA Historiske steder i Europas hjerte UNESCO minnesmermerker.
G.F. Hegel ( ). G.F. Hegel: Historiens filosofi (1821) Evolusjonisme Dialektikk Historie er utvikling; stillstand er ikke historie.
Institutt for statsvitenskap Veien fra Weimar til Auschwitz: Hvordan forklare framveksten av nazismen og utviklingen av den nazistiske staten? Seminar.
© Andreas Gebert/NTB Scanpix. Læringsmål kapittel 7 -drøfte sider ved dagligliv, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge -lese lengre autentiske.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Evaluering av samfunnsvitenskap Hvem skal med? Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
© Leonhard Foeger/Reuters/NTB Scanpix
Verdier – noen tanker og observasjoner
Hvorfor er Ibsen fortsatt så populær?
Politiske ideologier 1800->.
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Hvis psykologi er svaret – hva er spørsmålet?
Eine Tradition in Deutschland: Karneval Fasching
Fra ruiner til velferdsstater
Moderne psykologi.
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Fornuft og naturdyrking
Nazismen.
Dag G. Aasland Samarbeid om velferdsteknologi Agder 7. mars 2019
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Sørøst-Norge Tysk tenkning etter 1781 Aker seniorakademi, 17. februar Dag Einar Thorsen Førsteamanuensis i statsvitenskap Handelshøyskolen og fakultet for samfunnsvitenskap

Høgskolen i Sørøst-Norge

Immanuel Kant ( ) Filosofiprofessor i sin hjemby Königsberg (Kaliningrad). Et omfattende forfatterskap, som deles i tre faser: –Førkritisk fase ( ) –Kritisk fase ( ) –Etterkritisk fase ( ) En sentral forfatter på slutten av den europeiske opplysningstiden. Ønsker å skape en syntese mellom empirismen til David Hume og rasjonalismen til René Descartes. Den kritiske fasen i forfatterskapet er startpunktet for en særegen tysk filosofitradisjon.

Høgskolen i Sørøst-Norge Den tyske idealismen – den filosofiske romantikken. Johann Gottfried Herder ( ): Ideen zur Philosophie der Geschichte der Menschheit ( ) Friedrich Wilhelm Joseph Schelling ( ): System des transzendentalen Idealismus (1800) Johann Gottlieb Fichte ( ): Reden an die deutsche Nation (1808) Caspar David Friedrich: Der Wanderer über dem Nebelmeer (1818)

Høgskolen i Sørøst-Norge Idealismens høydepunkter – Hegel og Schopenhauer Georg Wilhelm Friedrich Hegel ( ): –Phänomenologie des Geistes (1806-7) –Grundlinien der Philosophie des Rechts (1821). Arthur Schopenhauer ( ): –Die Welt als Wille und Vorstellung (1818; 3. utvidede utgave 1859) –Die beiden Grundprobleme der Ethik (1841; 2. utvidede utgave 1860).

Høgskolen i Sørøst-Norge Materialismen – reaksjonen mot idealismen Ludwig Feuerbach ( ): Geschichte der neueren Philosophie (1833-7); Das Wesen des Christentums (1841). –Materialistisk kritikk av kristendommen og den tyske idealismen. –Humanvitenskapene må ikke bygge på spekulativ filosofi, men på et empirisk og naturvitenskapelig utgangspunkt. Karl Marx ( ) og Friedrich Engels ( ): Die deutsche Ideologie (1845-7; delvis publisert i samtiden). –Feuerbach har mye rett i sin materialistiske kritikk av den tyske idealismen. –Hegel har på sin side rett i at upersonlige krefter styrer historiens gang. –Tyskerne er preget av en ideologi, forstått som en rekke vrangforestillinger, herunder kristendom, nasjonalisme og filosofisk idealisme.

Høgskolen i Sørøst-Norge Nietzsche og Dilthey: Weltanschauung und Lebensphilosophie Friedrich Nietzsche ( ) –Jenseits von Gut und Böse, –Zur Genealogie der Moral, –Ecce Homo – Wie man wird, was man ist, 1888/1908. Wilhelm Dilthey ( ) –Das Wesen der Philosophie, –Die Typen der Weltanschauung und ihre Ausbildung in den Metaphysischen Systemen, 1919.

Høgskolen i Sørøst-Norge Filosofi rundt forrige århundreskifte Neukantianismus (Ny-kantianisme) –Nøkkelverk: Hermann Cohens monografi Kants Theorie der Erfahrung fra –Naturvitenskapen gir et redusert bilde av virkeligheten, og humanvitenskapene må søke sitt eget grunnlag. Edmund Husserl ( ) –Logische Untersuchungen, –For å forstå verden må man gå fenomenologisk til verks, og innse at vi studerer verden slik den framtrer for oss, og ikke verden eller fenomenene i seg selv. Samtidig får man en motsatt bevegelse i Storbritannia og etter hvert USA, godt hjulpet av flyktninger fra det tyske språkområdet, slik at man utover i det 20. århundret ser et økende skille mellom anglo-amerikansk eller analytisk filosofi, og en fransk-tysk tradisjon som ofte omtales som kontinental filosofi.

Høgskolen i Sørøst-Norge Filosofene som lekte med ilden Martin Heidegger ( ) –Sein und Zeit, 1927 Støtter seg på Husserls fenomenologi, og kommer til konklusjonen at verden er i utgangspunktet ubegripelig. Medlem i NSDAP , Rektor ved Universitetet i Freiburg , falt deretter i unåde. Kommer med sporadiske uttalelser etter 1945 som antyder fortsatt sympati for nazismen. Carl Schmitt ( ) –Der Begriff des Politischen, 1927/1932 –Politische Theologie, 1922/1970 Et grunntema i Schmitts tenkning er kritikken av demokrati og liberalisme. Medlem i NSDAP , var en av lederne for nazistenes «juristforbund», som også omfattet universitetslærere. Ble en innflytelsesrik filosof også etter verdenskrigen.

Høgskolen i Sørøst-Norge Frankfurterskolen: praktisk filosofi Institut für Sozialforschung i Frankfurt Grunnlagt 1923, mange av personene dro i eksil , og noen dro ikke hjem igjen. Fortsatt et ledende forskningsmiljø for politisk tenkning og sosialfilosofi. Max Horkheimer & Theodor W. Adorno: Nøkkelverk: Dialektik der Aufklärung, Herbert Marcuse (med solbriller) Soviet Marxism: A Critical Analysis, One-Dimensional Man, Ble en viktig premissleverandør for ungdomsopprøret på 1960-tallet.

Høgskolen i Sørøst-Norge Etter 1960 – noen smakebiter Hans-Georg Gadamer ( ) –Wahrheit und Methode, Jürgen Habermas –Strukturwandel der Öffentlichkeit, 1962/1987 –Moralbewusstsein und kommunikatives Handeln, 1983 Ulrich Beck –Risikogesellschaft – Auf dem Weg in eine andere Moderne, Niklas Luhmann –Die Gesellschaft der Gesellschaft, 1997