Markedstørrelse Til fredag 23.2

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Hvem tar opp lån – til hva, og har de råd? En analyse av gjeldsutviklingen i norske enkelthushold i 2006 Av Bjørn Helge Vatne Figurer til artikkel i Penger.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
2000 Tall og fakta 2000 Legemidler og helsevesen Legemiddelindustriforeningen.
Shapiro og Varian (1998): Network effects (se
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
 Hva kan forklare innovasjonsresultatene fra statistisk sentralbyrå (SSB) for Risør/Gjerstad? Tina og Inger Beate.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Hva er virkningen av reguleringer av boliglån? Bjørn Helge Vatne
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
Tallenes tale Tallenes tale 2008 Eksporten i 2008 Norsk sjømateksport var i 2008 på 39,1 milliarder kroner og for fjerde år på rad settes det.
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Forretningsideer & Markedsanalyser
Investering og finansiering Høstsemesteret 2013
Utenlandskontrollerte foretak i Norge (inngående FATS)
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Øving 2 – Elektronisk papir Ny teknologi (se ) Elektronisk blekk Bedre egenskaper enn dagens.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Forretningskonsept og forretningsplaner
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 15. mars Norges Bank Vekstanslag Consensus Forecasts Kilde: Consensus Forecasts.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Forretningsplan.
Klimapåstander Ved markedsføring må påstandene relateres til det produktet forbruker kjøper Klimapåstander må gi utslag i forbrukers klimaregnskap Klimapåstander.
Markedsplanen At presenteres 30.01
#budsjett2013 Statsbudsjettet Arbeid og velferd Totale inntekter: 1314 mrd. kroner Figur: Inntektene på statsbudsjettet, utenom lånetransaksjoner.
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Konkurranse og samarbeid
Informasjonssentral for fakta om norske massemedier
Øving 1 - Forretningsideen
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2.
ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2 Fredag.
Gruppeøving 10.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser
Gruppeøving 1.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser –2 min. pr. student –Tilbakemeldinger på presentasjonen –Diskusjon Hva er en FRUST og.
Øving 2 – Markedsplanen I
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Gruppeøving 15.februar Agenda Kriterier for gode forretningsideer Gruppepresentasjon –2 min. for gruppen Klassepresentasjon –“Top 10” ideer, 2 fra hver.
Hjemmeoppgave 2 Markedstørrelse Til fredag Markedsstørrelse Sikrere beslutningsgrunnlag, styrke forretningsplan og argumenter ovenfor investorer.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Idrett, kosthold og prestasjoner Stavanger 30. juni 2011 Nærings- og handelsminister Trond Giske.
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
KLOKE PENGER Idar Kreutzer, Administrerende direktør, Finans Norge Næringsdagane i Sogn og Fjordane, 20. mai 2015.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Gruppeøving 21.januar Agenda Hva er en FRUST og hva skal vi med den? Hjemmeoppgaver –Finn en FRUST, finn en løsning –Utfør en markedsundersøkelse.
Horisont 2020 SMB instrumentet og Fast Track to Innovation Stavanger
Kapittel 6. Produktutvikling Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Norge mot 2030 Hvilken rolle får vindenergi? Bjart Holtsmark Statistisk sentralbyrå.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Vårt grønne gull Nasjonal mulighetskonferanse for trebasert industri Statssekretær Rikke Lind.
Besøk 9. klasse Rødberg/Veggli Service og samferdsel 12. og 13. mai 2016.
10 – Foiler Minutter Font PRESENTASJONER.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Markedsføring.
Allsidige Nord AS fra ide til bedrift.
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
(Selskapsnavn) Forretningsplan
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Befolkningsutvikling
Line Eldring og Elin Ørjasæter
Utskrift av presentasjonen:

Markedstørrelse Til fredag 23.2 Hjemmeoppgave 2 Markedstørrelse Til fredag 23.2

Markedsstørrelse Sikrere beslutningsgrunnlag, styrke forretningsplan og argumenter ovenfor investorer. Dokumenterer behov og kjøpsvillighet Mulighetene å lykkes kommersielt, men også om det eksisterer konkurrenter. Ingen konkurrenter= ingen marked?

Eksempel: Daglig forbruk av bleier i Norge. 4,7 millioner innbyggere 2,5 år brukstid av bleie/80 år snittlevealder (2,5/80=3,1%, 147 000 personer) Demografiske justeringer: 135 000-160 000 Antakelse: Daglig bleieforbruk 4-6 4-6 bleier pr. dag Totale daglige bleieforbruket: 590 000-880 000, i bleiepakker 20 000-29 000 Faktiske tall: 24 000-27 000 Kilde (McKinsey&Company, s.64)

Størrelse i kroner? Utvikling?

Til neste fredag Finn størrelsen i penger for et gitt produkt i: Norge Europa Hvilke er de 3 viktigste aktørene? Markedsutvikling? -Tall, trender, synkende eller voksende Kilder Bransjemagasin, bransjeorganisasjoner, bedrifters årsrapporter & hjemmesider, statistikk fra Statistisk Sentralbyrå eller EU... Ikke nödvändigtvis så att det är bedridfter som är de viktigeste aktörene.

Samme gruppe som frusten 4 min Powepoint Velg mellom: - Solceller - MP3-spiller Digitale høreapparater Frust Selvvalgt