Oslo ASAP Oslo Advanced Sectorisation and Automation Project ”Point Merge”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Luftromsproblematikken i Norge
Advertisements

Veiledning for knivbytte  Hold tangen som vist  Klem håndtakene sammen, til du ser et lite hull i kniven Lite hull i kniven
TEMAKVELD BARDUFOSS FLYKLUBB.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Noen av sakene Norges Luftsportforbund jobber med Skolesjefsamling motorfly november 2011, Gardermoen John Eirik Laupsa.
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
OSLO ATCC VELKOMMEN OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8.
Fagseminar 2011.
Sikkerhet og utdanningskomiteen
Mesteparten av ketsjupen er fremdeles i flasken Geir Amsjø agile42.
Arkitekter skal skape verdi Espen Berger TANDBERG.
Beveglsesmønstre og koordinatsystem Grunnleggende frame.. X er rett fremover. Origo ligger i akse 1 med z rett opp. Høyredreid system.!
Seilflykonferansen 2010 Storefjell Resort Hotel
Seilflykonferansen 2008 Elverum, søndag 6. april Seilflyging i kontrollert luftrom.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Nytt luftrom på Østlandet i Oslo og Farris TMA ASAP * Roger Holm * Advanced Sectorization and Automation Project.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Fondsfinans Research, 20 July, 2014 Sparebanken Vest Traust, tradisjonell sparebank - Foran et veiskille?
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. ADMIN. & ØKONOMI 7. PILOTER 8. NETTSIDE 9. FSK SIKKERHET HAGL 2007.
Smidig vedlikehold gir gevinst – men koster blod, svette og tårer
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
Section 5.4 Sum and Difference Formulas These formulas will be given to you on the test.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Siste nytt fra FNs klimapanel Aerosols in Europe samling 5/3-15 Marianne T. Lund, CICERO.
Trondheim 19. juni 2015 Norges Bank og økonomiske utsikter.
IXP – Samtrafikk i Norge NIX, BIX, TIX, TRDIX, SIX.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
On your smartphone, please either locate and bookmark in your browser orhttp://kahoot.it download the Kahoot-app from your app shop (Google.
# Mobilitet Morten Torp Avis Budget Group Norway Sales & Marketing Director Ruters strategi­dokument M2016 tar steget fra kollektiv­trafikkstrategi til.
On your smartphone, please either download the Kahoot-app from your app shop (Google play, App-store,...) or locate and bookmark in your.
SoMe – dei nye privatarkiva?
IPv6 in the Norwegian public sector
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
MikS WP1/WP2 Planned work from SINTEF.
Meta-analyser og systematiske oversikter
Lecture 29.
The Norwegian Hydrografic Pilot
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Lecture 27.
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Ole Kristoffer Dybvik Apeland Nkom
Økonomiske forutsetninger
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
The Gains from International Trade
SOSIALARBEIDER I EN UROLIG TID
Konkurrerende økonomiske teorier
Skadedata og risikoanalyser
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
New noise regulation for OSL
Statsbygg/Scandiaconsult AS
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Nye definisjoner for S-I-R og område for teknisk usikkerhet (ATU)
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
ALL vectors have two components (x and y)
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Oslo ASAP Oslo Advanced Sectorisation and Automation Project ”Point Merge”

Bakgrunn for ASAP ”Point Merge” -Trafikken i Europa er i vekst og gjeldene prosedyrer er i ferd med å nå maks kapasitet. -Økt krav til miljø -Økt krav til bedre økonomi -Krav til sikkerhet blir ikke lavere med mer trafikk og overfylte luftrom.

Med eksisterende prosedyrer så vil ATC som regel i krevende trafikksituasjon gå over på vektorering.

Hvorfor ASAP? -Forbedre og samordne lufttrafikken med ekstisterende teknologi -Miljø (Større grad av grønn innflyging) -Forutsigbar innflyvning

Oslo TMA og CTR sone i dag: 2 APP sektorer 1 Director

ASAP krever større område og vi får flere sectorer. 2 Approach 2 Directors 1 Final

Hvordan blir dette for piloten? - Komplett nytt inn og utflygings trekk for Oslo - Innflyging vil kun bli på ”LNAV” der man flyr punkt til punkt på arrival. - Man får i større grad ”green descend” og descend blir også gjort ved hjelp av FMC.

Hvordan blir dette for atc? - Man slipper å vektorere og får bedre hjelpemidler til å planlegge sekvens til flyene. - Flyene er ferdig separert i høgde på sekvens leg. - Man kan ved hjelp av sekvens leg og faste hastigheter med mer, optimalisere ankomstene. - Man unngår å gi vektors selv ved høy trafikkmengde

Point Merge is based on a specific P- RNAV route structure that is made of a merge point with pre-defined legs (the sequencing legs) equidistant from this point that should be used for path shortening or stretching. The sequence is achieved with conventional direct-to instructions to the merge point. (Open-loop vectoring should only be used to recover from unexpected situations). As Point Merge relies on existing technology, namely P-RNAV and a metered traffic (e.g. with an arrival manager), it can be implemented in the short term. (Innføres Oslo 7.april)

Hvordan blir prosedyrene ved Oslo Lufthavn?

”Point Merge” ABUBA Sekvensiserings- legs Overgang til ILS

Med utgangs punkt i STAR, Transisjon og ILS mot 01R:

SID RWY 01L og 01R (Standard ”jet” )

Konsekvenser/Krav? - Man får ikke lenger fly visual approach - Man må ha P-RNAV for å fly ”Point Merge” - Man vil bruke begge rullebaner i større grad og vil derfor påføre naboer som ikke har hatt så mye støy - mer støy.