Innhold Kort bakgrunn Birkeland Innovasjon – norsk lovgivning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
1 NTNU og UiO – kommersielle universiteter? Norsk Biotekforum seminar 11.februar 2009 Kathrine Skretting Dekan HF fakultetet, NTNU NTNU og UiO – kommersielle.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Den nasjonale IPR- policyen i en internasjonal kontekst Tromsø, 9. november 2009 Yngve Foss.
Regional FoU-strategi for Oslo og Akershus Ås 13. oktober 2010.
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
2004 Samarbeid med IFE – relevante institutter Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) Fysisk institutt Kjemisk Institutt Matematisk institutt.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
1 Litt om NTNU og NT strategi, mål, handlingsplaner Infodag for PhD-studenter ved NT Dekanus Bjørn Hafskjold Mer info finner du her:
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Infrastrukturtiltak Campus Kjeller AS Metoder og prosesser er utviklet i samarbeid med Jan Biti og Nils-Otto Ørjasæter FORNY Forum Tromsø 21. april 2004.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
1 Kommersialisering av FoU-resultater – FORNY - Informasjon fra programsekretariatet FORNY – Forum, Bergen Ola Børke, Programkoordinator.
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Fra forskning til forretning UoH-sektorens nye muligheter og ansvar for kommersialisering av forskningsresultater Eivind Hiis Hauge Rektor,
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
Forskningsrådet og nasjonale prioriteringer
Kommentarer Odd M Reitevold Norges forskningsråd.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Forskning og innovasjon ved universitet og høyskole Forskningsbasert entreprenørskap.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
2010 Velkommen til Gründerskolens forkurs! (ENT4000, ENT4000i og Sosialt entreprenørskap)
FORNY - Forum Stavanger 30.9 – Ola Børke Programkoordinator.
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
FORNY- Forum Ås, april, 2005 Ola Børke, Programkoordinator.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
FORNY – status og veien videre Mads A. Skjelstad Rådgiver
S.Waagø 2. nov. 2004, ML 1 NTNU ENTREPRENØRSKOLE TO-ÅRIG MASTERSTUDIUM I ENTREPRENØRSKAP –MÅL: Utvikle gode prosjektledere/entreprenører for nyskapningsaktivitet.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud i samsvar med behov i arbeids- og samfunnsliv Edel Storelvmo Viserektor, UiT Norges.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Samspill mellom utdanning og arbeidsliv for økt innovasjonskraft Råd for samarbeid med arbeidslivet – RSA NTNU 14. August 2013 Anthony Kallevig, LO A.Kallevig,LO1NTNU.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Forskningsrådets IPR-policy FORNY-forum 6. november 2007
Kommersialisering av FoU-resultater – FORNY - Informasjon fra programsekretariatet FORNY – Forum, Bergen Ola Børke, Programkoordinator.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Campus Kjeller AS 5 institutter, hvorav 4 lokalisert på Kjeller
Kommersialisering av forskningsresultater
Humaniora og de store samfunnsutfordringene
FORNY - oppsummering FORNY-forum 6. november 2007 Programkoordinator
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Forskning og innovasjon
Overordnet strategi SV-fakultetet
Regjeringen vil at Norge skal være et av de mest innovative landene i Europa NTNU - en drivkraft for omstilling, bærekraftig innovasjon og utvikling av.
Innovasjon og nyskaping
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Innovasjon og nyskaping
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Universitetet, IPR og næringsliv
Utskrift av presentasjonen:

Birkeland Innovasjon Innovasjonskultur Innovasjonssjef, Kathrine Myhre, Februar 2006

Innhold Kort bakgrunn Birkeland Innovasjon – norsk lovgivning Hvorfor Innovasjonskultur? Hvordan bygger Birkeland innovasjons-kultur ved UiO og i Oslo regionen?

Hvorfor Birkeland Innovasjon AS Myndighetene ønsker mer innovasjons fra forskning: Endring av arbeidstakeroppfinnelsesloven (fjernet lærerunntaket) og § 2 i universitets- og høyskoleloven (2002) – OBS – Ulikt svensk lovgivning Universiteter og høyskoler pålagt å legge til rette et helhetlig system for næringsmessig utnyttelse av forskningsresultater – med ansvar for håndtering av prosessen fra forskningsresultater foreligger til forretning er etablert Norske myndigheter tilfører INNOVASJON mer midler….. Infrastrukturmidler (for å bygge system, innovasjonskultur og nettverk) Kommersialiseringsmidler

Skaper verdier av forskning Penger Forskning Innovasjon Kunnskap Nytt næringsliv = Arbeidsplasser

Birkeland Innovasjon - visjon Skape verdier av forskning

Birkeland - formål Skape kultur for kunnskapsbasert innovasjon Sikre og forvalte intellektuelle rettigheter (IPR) til forskningsresultater Kommersialisere forskningsresultater gjennom bedriftsetablering og lisensiering

Innovasjonskultur

Innovasjonskultur Definisjon: Hvorfor: Elementer Teori…+ praktiske elementer….. Hvorfor: Mer kunnskapsbasert innovasjon Elementer Strategi for kunnskapsbasert innovasjon ved UiO Bygge kunnskap og forståelse Insentiver og dialog Synliggjøring Bygge nettverk - brobygging mot næringsliv Regional involvering

Strategi for innovasjon – 3 pkt Strategi UiO – etablering av Birkeland Innovasjon IPR - politikk i teori (UiO) og praksis (Birkeland) Hvordan utøve innovasjonskultur, sikre rettigheter og etablere strategi for god kommersialiseringsprosess (UiO og Birkeland) Blir gitt mer oppmerksomhet av forskerne og av systemet

Pkt 1 - UiO etablerer Birkeland Vedtatt i Universitetsstyret (3 ganger, gjelder for hele UiO Birkeland etableres som et aksjeselskap, 100% eid av UiO Birkeland forvalter UiOs IPR UiO kan via Birkeland Innovasjon etablere start up og forvalte aksjer (ulikt svensk lovgivning) (Diskuterer i disse dager hvor langt UiO/Birkeland skal følge start up..)

Punkt 2 - IPR - politikk UiO har vedtatt en IPR-politikk som er akseptert av forskerne 33% av netto lisensinntekter til forskerne, 25% til forskningsgruppen til ny forskning, 8% til fakultet for innovasjonsarbeid, 33% til aktør Avtaleverk regulerer forholdene forsker, institusjon og kommersialiseringsaktør

Strategi for innovasjon – 3 pkt Strategi – etablering av Birkeland Innovasjon (UiO) IPR - politikk i teori (UiO) og praksis (Birkeland) Hvordan utøve innovasjonskultur, sikre rettigheter og etablere strategi for god kommersialiseringsprosess (UiO og Birkeland)

Strategi - Faser og aktører Forskning Stimulering Kvalifisering Proof of concept Forretnings- plan “Start ups” Etablering Utvikling Forretning Vekst Venture Birkeland Innovasjon Såkorn mgmt Infrastrukturmidler Prosjektmidler Såkorn

Strategi - Teknologiområder Bioteknologi & ernæring Medisin (Diagnostikk, utstyr og legemidler) IKT Kjemi, materialer og nanoteknologi Energi og miljø Kultur og samfunn

Strategi Birkeland innovasjon Hovedsatsing på Biomedisin og IKT Satsing på kjemi, materialer/nanotek, energi og miljø i samarbeid med andre TTO og institutter Prioriterer bedriftsetablering Lisensiering av teknologi, men med strenge økonomiske kriterier for prosjektutviklingen

Teknologi og markedsbehov TTO Teknologi Behov UNIVERSITET NÆRINGSLIV Teknologi Behov

Teknologi og markedsbehov Teknologi Behov TTO UNIVERSITET NÆRINGSLIV Teknologi Behov

Strategi - rettighetssikring Sender inn patentsøknad Klar strategi for kommersialisering dersom videreføre patentet i internasjonal fase

Strategi Etablere gode kontakter med næringsliv og investorer for å ha en oversikt over teknologi og markedsbehov innen satsingsområdene. Tidlige ekstern presentasjon av prosjekter for å få både teknologisk og markedsmessige tilbakemeldinger Bringe inn en entreprenør i en tidlig fase for å få en erfaren ”driver” i prosjektet Identifisere pilotkunder for å validere deres behov Prioritere selskapsetablering også når formålet er ”salg” til etablert næringsliv Sikre rettigheter med patenter Mål om kommersialisering innen 30 måneder Profesjonalitet og troverdighet mot forskere og eksterne partnere Fokus på ”branding” av UiO og Birkeland Innovasjon

Intraprenørskap Entreprenørskap innenfor eksisterende bedrift Hvis ledelsen har vedtatt dette som STRATEGI - betyr at de har gitt for å legitimere at de ansatte kan bruke tid på dette

Strategi Innovasjonskultur

Kulturendring på tre nivåer Individnivå - student og forsker Idé-teknologinivå Kvalitet på ideen Systemnivå Forskningsgruppe Institutt Fakultet UiO-sentralt Oslo-regionen Norge – NFR, departement etc. Eksterne aktører – Industri, Investorer, Innovasjon Norge, etc.

Mål og evalueringsparametre –innovasjonskultur Oppnå bedre forståelse for forskningsbasert nyskaping i forskningsmiljøene Målrettede og effektive mekanismer for stimulering, vurdering, videreutvikling av ideer for næringsmessig utnyttelse Økt tilfang av idéer Økt kvalitet på idéene Over tid; Kortere tid fra idé oppstår til kommersialisering gjennomføres Økt andel av kvalifiserte ideer blir kommersialisert Økt andel forskere deltar Legitimerer prioriteringer, gir retning for bruk av tid

Insentiver og dialog Incentiver og dialog/relasjonsbygging med UiOs forskere er Birkelands viktigste tiltak for å endre holdninger og øke idétilfanget Utprøvingsmidler Verifiseringsmidler Kommersialiseringsstipend Birkeland Innovasjonspris Birkeland Entreprenørforum Idéspeidere ’Åpent Birkeland’ Serviceinnstilling

Organisasjonskart Innovation Mgmt. Team Engineering Team Life Science Engasjement Ansatt ved UiO

Kompetanse og forståelse Informasjonsmøter (forskere og studenter) Obligatoriske kurs phd-kandidater IPR-politikk Rettighetssikring Gangen i en innovasjonsprosess Innovasjon og nyskaping Kvalitetssikring av forskningsresultater (lab.journalføring)

Kompetanse og forståelse - II Hvordan presentere nyskapingscase og markedsføre egen forskning (postere, presentasjon) Involvering av forskerne i evaluering og utvikling av nyskapingsprosjektet Entreprenørkompetanse – trainee, masterprosjekt Verdiskaper (forretningsplankonkurranse) Senter for entreprenørskap (studenter) Gründerskolen Master i entreprenørskap

Eksempel på poster…

Antioksidanter Antioksidanter er vist å ha effekt, og kan utnyttes i produkter som juice, müsli etc. Prof Rune Blomhoffs forskningsgruppe har kartlagt mer enn 3000 matvarer Bruker molekylære metoder i sine studier av biologiske effekter

Synliggjøring av resultater - gir ny forståelse, nettverk og kulturendring First Tuesday 7. februar Birkelanddag 15. september Viten og Verdi, oktober Gründerdag, oktober Prosjektpresentasjoner VC Og skaper ENTUSIASME internt ved UiO

Brobygging mellom forskning og næringsliv/investor = Gir forskeren forståelse for marked og teknologianvendelse = Gir markedet kjennskap til forskningen First Tuesday 7. februar Industridager Sentre for forskningsdrevet innovasjon Birkeland innovasjonsdag 15. sept 2006

Regional utvikling Birkeland fokus på å bygge nettverk i regionen – optimalisere bruk av regionens innovasjonsressurser ”Hovedstadsprosjektet” Finansiert av KRD, kommunen Koordinert av Oslo Teknopol Bidrag fra forskningsinstitusjoner, næringsliv, forskere, TTO-er i regionen

Samarbeid Akademia og Industri Med TTO-systemet vil Universitetet framstå mer profesjonelt i dialog med industrien og investorer Avtaleverk gir forutsigbarhet for partene Teknologioverføring gir styrket konkurranseevne Dialogen gir forskerne innsyn og forståelse for teknologi- anvendelse

Hva er Innovasjon? Innovasjon er ikke Kreativitet! Hva er innovasjon? Dekke de behov som gjør at du får et produkt ut i markedet – et reelt marked

Resultater - Idétilfang Med TTOene – aktiv søking etter nye idéer mot tidligere passiv tilgang på kommersielle idéer Med TTOene økt kvalitet i ”deal-flow” og bedre kontakt med forskerne Større fokus på forskerne og forskningsresultater for identifisering av kommersielle muligheter Bruk av fagkompetente ”speidere” for å utløse potensialet

Idéer pr. 31.des 2005