Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
NAVN Allmøte SIFO 11.november 2010 Strategiske utfordringer for organisasjon og prosjektledelse.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
Stortingets rolle – samferdselspolitikk eller køordner? Øyvind Halleraker Fraksjonsleder Transport- og kommunikasjonskomiteen Norvegkonferansen Trondheim.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Møreaksen - et samlet fylke
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Morgendagens kompetanse
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Nord-Trøndelag fylkeskommunes ansvar og eierskap forvalter 3,1 milliarder kroner og har ansatte eier Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE), tar.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Vestfoldmodellen Sammen om rehabilitering
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Geir Refsdal Dekkeprosjektet Veg- og trafikkavdelingen, Region øst
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Trang Tran | Veg- og transportavdelingen | Seksjon for planlegging og grunnerverv | Vegdirektoratet.
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014.
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Nordlandskartdagene GeoNordland 2005 Satsing på Arealis og Geovekst Magnar Bakksjø Enhet for plan og miljø Kultur- og miljøavdelingen.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Regionale forskningsfond
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Vegvalg sett frå Stortinget Torill Eidsheim Stortingsrepresentant, medlem av Transportkomiteen.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
KVU Oppland grense - Jaktøya Verksted 22. november 2010 på Oppdal Statens vegvesen Region midt Jill Hammari Sveen.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Nasjonal transportplan
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
«NyeVeier – Ny giv for vei-Norge»
Hvordan sikre etterlevelsen av regelverket?
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Tiltakspakken
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regionreformen – status og veien videre
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv.
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Etterarbeid – Et luftig oppdrag
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre

Stykkevis og delt planlegging og utbygging Finansiering avhengig av årlige statsbudsjett E18 i Vestfold – 100 km stykket opp i 8 biter og bygget ut over 22 år. Hvor lenge har E 6 Sør vært inne på NTP uten at det har skjedd noe? Etter gjeldende NTP: ikke ferdig før i 2032! Hva som har vært hittil: Stykkevis og delt veibygging TV

Effektiv utbygging, forutsigbar finansiering Strekningsvis og helt, ikke stykkevis og delt Ansvar for utbygging og drift og vedlikehold Ytre ramme = TEN-T – nettet Oppstartsportefølge – firefelts hovedveier Finansiering med statlige midler og bompenger 130 mrd / 20 år Rulleres i forbindelse med NTP Driftskreditt som sikrer fleksibilitet Veiselskap

530 km med vei - hovedsakelig utbygging til firefelts motorvei. Det er få prosjekter som ligger så langt frem som Melhus – Ulsberg. Dersom lokale myndigheter er enige om trasevalg styrker det muligheten for rask oppstart ytterligere. Selskapet har ingen snarveier for trasevalg – må basere seg på lokal enighet Veiselskapet sin portefølje

Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet har gitt klar beskjed om at ikke noe planlegging skal stoppe opp på grunn av etableringen av veiselskapet. Akkurat hvordan overføring av strekningsansvar mellom selskap og vegvesen skal skje, jobber vi med for å finne den mest hensiktsmessige måte for å sikre. Dette detaljarbeidet skal gå i gang så snart stortinget har gitt grønt lys for selskapet. Veiene skal bygges raskest mulig! Planlegging av E 6 Sør – Trondheimsveien skal ha fullt trykk!! Arbeidet skal ikke stoppes !

Utbyggingen vil gi mange arbeidsplasser Entreprenører Transportbransjen Overnatting Serveringssteder/butikker Velferd-/fritidsaktiviteter Trønderske bedrifter bør organisere seg strategisk Nyttig erfaring og kompetanse for andre oppdrag Utbyggingen viktig for næringslivet

Trøndelag har lederen av Transportkomiteen – Linda! Har gitt oss 2 av 7 prosjekt i oppstartsporteføljen til veiselskapet Vi må sørge for at Linda har de beste argumenter og det mest bryteklare prosjektet Lokal uenighet – utsatte planer – utsatt prosjekt! Vi har sjefen i Transportkomiteen

Kommuner og fylkeskommune har gjort en imponerende jobb med å stå samlet – jobben må fortsette! Unngå utsettelser – fortsatt likelydende forslag! Vindalsliene – Korporals bru har fått oppstartsmidler – viktig argument for å komme frem i køen. Jobber for å få behandlet bompengesøknaden så raskt som mulig! Det er viktigere når gravemaskinene drar enn når de kommer. Vi må stå samlet!