Er det noen fremtid for konkurranseutsatt sektor i Norge? Steinar Holden Faglig pedagogisk dag UiO, 5. Januar 2004 behovet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TBU Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2010 Foreløpig rapport fra TBU, 19. februar 2010.
Advertisements

Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
Sunn og klimavennlig nedkjøling av norsk oljeøkonomi Og litt innsikt fra Holden-utvalget.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Fiskebåtredernes representantskap Krise og muligheter Finn Bergesen jr.
Norsk pengepolitikk – om lav internasjonal prisvekst og litt til
10Velstand og velferd.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Er det noen fremtid konkurranseutsatt sektor i Norge?
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Hva gjør vi med alle pengene? Selv med avtakende oljeutvinning vokser Fondet raskt, men hvordan prioriterer vi? Øystein Noreng Partnerforum BI 12. februar.
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 30. juni Norges Bank 2 Anslag for BNP-vekst i 2005 hos Norges handelspartnere. Prosent Kilde: Norges Bank.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Årstalen 2005.
SEK Figur 1. Effektive valutakurser 1990=100 NOK GBP NZD Kilde: EcoWin.
1 Passer inflasjonsmålstyringen Norge? Per Richard Johansen Samfunn og økonomi, Sparebankforeningen, 22. oktober 2004.
Innledning ved BioHus konferansen
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Økonomiske utsikter for 2015 Lars E Haartveit. 2 Verden rundt oss.
Finansdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
Fagbevegelsen og krisen Knut Thonstad, Samfunnspolitisk avdeling i LO, Sandefjord 23. Januar 2012.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 11/5-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
Norwegian Ministry of Trade and Industry Et mindre og bedre statlig eierskap Statssekretær Oluf Ulseth Paretos kraftseminar 24. januar 2002.
Stabiliseringspolitikk – hvorfor og hvordan?
Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums.
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Passer inflasjonsmålstyringen Norge? Hilde C. Bjørnland Universitetet i Oslo Foredrag på konferansen Samfunn og Økonomi i regi av Sparebankforeningen i.
KLOKE PENGER Idar Kreutzer, Administrerende direktør, Finans Norge Næringsdagane i Sogn og Fjordane, 20. mai 2015.
Pengepolitikken i Norge Jan F. Qvigstad Forelesning ved BI oktober 2004.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Internasjonale finansmarkeder Fra midten av 80-tallet har finansmarkedene stadig blitt mer internasjonale. Dette betyr blant annet at problemer lett beveger.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
YS Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
Handlingsregelen – i et nasjonalt og regionalt perspektiv Svein Longva Samfunn og økonomi 2002: Oljeøkonomi og samfunnsutvikling 25. oktober 2002.
Økt verdiskaping i de maritime næringer Sunnmøre 27. august 2004 Statsråd Børge Brende (H)
Finansmarkedene Finansmarkedet er markedet for finanskapital. I finansmarkedet kan privatpersoner og bedrifter plassere formuer eller skaffe kapital.
Situasjonen i industrien. 2 ???? 3 Oppsummering fra tidligere kriser 2002/03 Svak internasjonal konjunktur Sterk krone Høy kraftpris Asia-krisen (1998)
YS` Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
Tariffrevisjonen Utfordringer Direktør Pål Skarsbak, Virke.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
En næringspolitikk for vekst STATSRÅD MONICA MÆLAND Sandefjord, 5. november 2014.
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Tall og bakgrunn for årets oppgjør sett fra YS’ ståsted
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Økonomiske utsikter for 2015
Kapittel 3 Diskontering Tillegg
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Sunn og klimavennlig nedkjøling av norsk oljeøkonomi
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Markedsrapport November 2017
Fra oljeøkonomi til bioøk…. Den norske omstillingen
Grunnlaget for arbeidsplasser og sysselsetting
Økonomisk overblikk Pressekonferanse
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Finanskrisen og pengepolitikken
Forbruk, fritid og skatt fremover Må vi jobbe mer?
9 Arbeidsledighet og konjunkturer
Økt kapitalmakt: Et makroøkonomisk skifte
Utskrift av presentasjonen:

Er det noen fremtid for konkurranseutsatt sektor i Norge? Steinar Holden Faglig pedagogisk dag UiO, 5. Januar 2004 behovet for konkurranseutsatt sektor i Norge betydningen av lønnsdannelse og pengepolitikk bygger i stor grad på NOU 2003:13 Konkurranseevne, lønnsdannelse og kronekurs

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge2 Ekspertutvalget for konkurranseutsatt sektor NOU 2003:13 Konkurranseevne, lønnsdannelse og kronekurs Professor Steinar Holden (Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo) (leder) Sjeføkonom Stein Reegård (Landsorganisasjonen) Sjeføkonom Bjørn Tore Stølen (Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund) Sjeføkonom Tor Steig (Næringslivets Hovedorganisasjon) Direktør Lars E. Haartveit (Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon) Forskningsleder Hege Torp (Institutt for samfunnsforskning) Avdelingsdirektør Arent Skjæveland (Finansdepartementet) Seniorrådgiver Ylva Søvik (Nærings- og handelsdepartementet)

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge3 Utvalgets mandat – skal vurdere: Konsekvenser/utfordringer for lønnsdannelsen i lys av –lønnsutviklingen hos handelspartnerne og –de penge- og finanspolitiske retningslinjene Hva slags utviklingsbane for konkurranseutsatt sektor som er forenlig med bruk av oljeinntekter –Virkning for konkurranseutsatt sektor av hvordan oljeinntekter brukes Om det er behov for tiltak som kan styrke konkurranseutsatt sektor og omstillingsevnen i norsk økonomi

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge4 Sviktende konkurranseevne – hva gikk galt? 2002/2003: Store kostnadsproblemer i konkurranseutsatt sektor –kostnadsmessig konkurranseevne svekket med 16 pst gjennom 2001 og 2002 –svak lønnsomhet, lave investeringer, nedbemanning, utflytting Hva gikk galt? –lønnsdannelsen ? –pengepolitikk og kronekurs ? –finanspolitikk ? –næringspolitikk og produktivitetsvekst?

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge5 Vi trenger konkurranseutsatt sektor! Vårt høye velstandsnivå er avhengig av høy import av utenlandske produkter (ca 1/3 av BNP) Store oljeinntekter og betydelig formue muliggjør reduksjon i konkurranseutsatt sektor på kort sikt (Petroleumsfondet ca 850 mrd ≈ to års import) Varig avkastningen av Petroleumsfondet 5 pst av BNP –stort behov for andre eksportinntekter Dersom nedbyggingen blir for stor, vil det være vanskelig å bygge opp pga hard konkurranse –men hvilke virksomheter som er lønnsomme vil endres over tid

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge6 Sysselsatte personer i industrien Indeks 1970=100

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge7 Relative timelønnskostnader mellom Norge og handelspartnerne (industrien). Avvik fra gjennomsnitt , Norges Bank, IR 3/03 Felles valuta Lokal valuta

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge8 Lønnskostnadsandeler for noen sektorer Prosent

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge9 Konsumprisvekst 1). Anslag og usikkerhet Norges Banks inflasjonsrapport 3/03 30%50%70%90%

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge10 Strukturelt, oljekorrigert budsjettunderskudd Prosent av trend-BNP for Fastlands-Norge

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge11 Årlig vekst i total faktorproduktivitet i privat næringsvirksomhet (kilde: SSB Økonomisk utsyn 2002)

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge12 Årlig vekst i total faktorproduktivitet (kilde: SSB Økonomisk utsyn 2002)

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge13 Hva gikk galt? Lønnsveksten har vært for høy –direkte bidrag til svak konkurranseevne –bidrag til høy rente og styrket krone Pengepolitikken har vært for stram –kronestyrking har forsterket kostnadsproblemet Bruk av oljepenger fører til strammere arbeidsmarked og høyere kostnadsnivå –men finanspolitikken ikke så gal i forhold til store oljeinntekter (som jo skal brukes en gang) og politisk press –betydningen av oljeinntektene har vært overvurdert Produktivitetsveksten har trolig vært bra

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge14 A. Sysselsatte i industrien B.Relative timelønnskostnader i industrien. Indekser 1990 = 100 Basisforløpet i Holden II –utvalget Konkurranseevnen forbedres gjennom lavere lønnsvekst og svakere krone Balansert utviklingsbane, ikke en prognose

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge15 Driftsbalansen overfor utlandet Prosent av BNP Totalt Utenom eksport av olje og gass og formuesinntekter fra Petroleumsfondet

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge16 Sysselsetting i industrien 1000 personer

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge17 Noen virkningsberegninger Økt privat sparing vil utsette reduksjonen i industrisysselsettingen – må øke fram mot 2020 – men deretter avta sterkere. Dette krever blant annet betydelig lavere lønnsvekst Økt arbeidstilbud (tilsvarende en økning i gjennomsnittlig avgangsalder på ett år) bidrar til at industrisysselsettingen faller med vel personer færre Økt produktivitet innen offentlig tjenesteyting gir rom for høyere sysselsetting i industrien og øvrig næringsvirksomhet. Mesteparten av økningen kommer imidlertid i øvrig næringsvirksomhet

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge18

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge19 Samspillet mellom lønnsdannelse og pengepolitikk Hvis lønnsveksten blir for høy, vil Norges Bank normalt heve renten for å sikre at inflasjonsmålet oppfylles Høyere rente vil gi økt ledighet og lavere lønnsvekst Spørsmålet blir ikke om lønnsveksten skal ned, men hvilket ledighetsnivå som kreves => utfordringen for lønnsdannelsen er at dette ledighetsnivået blir lavest lavest mulig Samtidig må pengepolitikken ta hensyn til at store utslag i valutakursen gir store realøkonomiske kostnader, og at lønnsveksten varierer fra år til år

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge20 Koordinert lønnsfastsettelse gjennom frontfagsmodellen: Internasjonale sammenligninger tyder på at koordinering gir varig lavere arbeidsledighet Konkurranseutsatt sektor bør forhandle først – ”frontfag” som setter en ramme for de øvrige oppgjør –konkurranseutsatt sektor tar største belastning ved høy lønnsvekst Frontfaget skal kun etablere samlet ramme, ikke profil.

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge21 Hvilke norske virksomheter kan overleve ? Standard økonom-svar: Valutakursen justeres slik at utenrikshandelen balanseres på lang sikt –Men: mange eksempler på land med kostnadsproblemer Konkurranse fra lavkostland vil innebære betydelig utflytting fra alle industriland Geografisk nærhet og kjennskap til markedet viktig for store deler av verdiskapingen – kan forsvare høyere kostnader Men vi må kunne konkurrere med våre naboland

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge22 Tiltak for å øke effektiviteten og omstillingsevnen Generell politikk – ikke selektive støttetiltak Velfungerende arbeidsmarked Arbeidslinjen må videreføres Utdanningssystemet må satse på kvalitet og livslang læring Forskning medfører nyskaping og innovasjon Markedssvikt i kapitalmarkedet ved nyetablering (oppstartsfasen) Samfunnsøkonomisk lønnsomme infrastrukturprosjekter Videreutvikling av Norge som olje- og gassnasjon Effektivitet i skatte- og avgiftssystemet Tiltak for økt produktivitet Skjerming av næringer må reduseres

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge23 Konklusjoner og utfordringer Høy lønnsvekst fører til pengepolitisk reaksjon som kan forsterke problemene for konkurranseutsatt sektor Koordinering i lønnsdannelsen er nødvendig for å dempe lønnspresset og sikre varig lav arbeidsledighet –Videreføre ”frontfagsmodellen” der andre grupper følger rammen fra konkurranseutsatt sektor – konkurranseutsatt sektor har mest å tjene på moderasjon –Må regne med små og store sprekk, men så langt fortsatt bedre enn alternativene. –Koordineringen må gjennomføres med større fleksibilitet og mindre lønnsutjevning enn under Solidaritetsalternativet

Steinar HoldenKonkurranseutsatt sektor i Norge24 Konklusjoner forts Pengepolitikken må ta mer hensyn til konkurranseevne og valutakurs –for kortsiktig aktivistisk politikk kan gi ustabilitet Bruk av oljepenger medfører svekkelse av konkurranseevnen og overføring av ressurser fra k- til s- sektor –men liten økning i bruken av olje i årene fremover i forhold til bruken på 90-tallet => derfor må ikke konkurranseutsatt sektor reduseres ytterligere Tiltak for å gjøre økonomien mer effektiv