Etikk, nettvett og personvern

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Nettevett – utvidet versjon
Etikk og nettvett i barnehagen
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Den digitale allemannsretten
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Internett i skolen : Jus og etikk
Krav til samtykke og informasjon.
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
IKT i barnehagen.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Oppgave 2. Oppgave 2 a) De sentrale paragrafene her er §§ 2 og 31 i personopplysningsloven (herretter forkortet til p.o. loven) og § 7-16 i forskriften.
Personopplysningsloven
Blogging med Google Blogger
Personopplysningsloven
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Svekkes personvernet i skolen?
Personopplysningsloven Morten S Hagedal
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
Inneholder din applikasjon personopplysninger?
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
OMS Mar-15OMS 2007 Løsning DVD-sjappa (Oppgave 10 og 13) prøveeksamen 2008 Arne Maus.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Velkommen til foreldremøte.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk Styrerens rolle i barnehagen (Hvis vi får tid). Hvorfor IKT i barnehagen Farene ved barn & nettbruk Nettvett.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Hva sier lovverket om bruk av digitale medier? Marianne Hagelia Høgskolelektor IKT 2008.
Etikk, nettvett og personvern
Nettvett, etikk og personvern
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Ungdom i teknologisamfunnet - på grensen til det ulovlige? Oslo, 24. mai 2007 Magnus Buflod og Knut Anders Sannes.
Digital dømmekraft -Nå også for voksne!. Digital hverdag Hver og en av oss har mer datakraft i lomma, enn Apollo 14 hadde da den landet på månen i 1971!
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
PERSONVERN Er en menneskerett Handler om menneskeverd Og om integritet
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Nettvett U-18 Bodø politistasjon
Opphavsmannens beføyelser (opphavsrettens innold)
Teknisk beskyttelse.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Personvernrutiner i Attac for regionalledd
Utskrift av presentasjonen:

Etikk, nettvett og personvern

Problemstillinger Foto av barna som henges opp på vegg Foto som legges i mappe på datamaskinen Foto som vises i lysbildeshow Familie som fotograferer og filmer Foreldre som vil ha kopier fra barnehagens datamaskin Åpent Internett Bærbare maskiner med trådløst nett E-post med foresatte og internt MSN Web-kamera

Forarbeid før IKT-satsning Personalet må diskutere: den betydning mediet har for barn behovet barna har til å bearbeide de mange inntrykkene de får via mediet lover og regler hensikten med IKT Hva skal barnehagen bruke I hvilken sammenheng Hvordan..

Styreren har en nøkkelrolle Pedagogisk leder også på det digitale området Skal skaffe seg en grunnleggende forståelse for digitale verktøys plass i barnehagen Skal bidra til å virkeliggjøre det digitale arbeidet ved å være veiviser, tilrettelegger og pådriver Ansvar for at lover og regler følges Fra temahefte IKT i barnehagen.

Internett i barnehagen Det skal alltid være en voksen sammen med barna når de er på nettet Nettsteder som personalet mener er sikre og tilpasset barnas alder kan samles i egne mapper under favoritter elle bokmerker eller i en egen mappe på skrivebordet Netnanny; med filter som gjør det vanskelig å komme inn på internettsider som inneholder vold eller pornografi Tilbake

Internett i barnehagen Ha et opplæringsopplegg Kvalitetssikre innføringen for hvert barn La ikke barna treffe ukjente eller kjente nettvenner uten følge Hjelp barna til å forstå at mye av informasjonen man finner på nettet kan være feilaktig Vær ikke altfor kritisk til barnas nysgjerrighet Lag felles regler sammen med barna slik at de får eieforhold til reglene og forstår dem: Hvordan man behandler navn, adresse, telefonnummer, e-post, osv. Hvordan man skal oppføre seg mot andre på nettet. Hva slags type websider og aktiviteter som er akseptabelt og hva som ikke er det. Neste

Lover og regler ved bruk: Scanne og skrive ut E-post Kamera og videokamera Web-kamera De som er viktige å snakke om er de jeg har streket under.

Fargeskriver og scanner Digital foto er IKKE det samme som papirfoto Lettere å eksemplarfremstille Lettere å publisere Lettere å misbruke Scanne papirfoto er ikke greit Scanne barnetegninger er OK Skrive ut bilder av barn og henge opp i barnehagen er lovlig

E-post I noen barnehager foregår all informasjon via e-post Ikke oppgi fullt navn på barnet Ikke diskuter sensibel informasjon E-post kan komme på avveier E-post er mer dokumentasjon enn muntlig Det er svært enkelt å inkludere andre Det er svært enkelt å videresende Kan komme på avveier

Barnekonvensjonens artikkel nr 16 ”Barn har rett på et privatliv” Personopplysninger og sensitive opplysninger om barn kan bli liggende på internett til evig tid Navnene kan være søkbare lenge etter at barna har blitt voksne Noen nettsteder strider klar mot dette

Kamera og videokamera Datatilsynet likestiller levende- og stillbilder Foto er likestilt med person-opplysninger Publisering er å gjør tilgjengelig for allmenheten

Personopplysningsloven Enhver som publiserer foto eller andre personopplysninger må forholde seg til denne loven Publisering krever samtykke fra foreldrene (under 15 år) Også når nettstedet er lukket (LMS) Lagring må skje i tråd med grunnvilkårene i lovens § 11

Barnehagen trenger ikke samtykke Er informasjonssikkerheten ivaretatt, er det lov å fotografere og lagre bilder av barna med hjemmel i personvernloven § 8 bokstav f) Det kreves altså ikke samtykke fra foreldrene for å fotografere eller filme barna i dagligdagse gjøremål Dersom foreldre motsetter seg fotografering av deres barn må deres reservasjon respekteres 

Råd fra datatilsynet Samtykkeerklæring - Kragerød Foto kan henges opp i barnehagen og brukes i barnehagen Foto kan sendes til foreldre som vedlegg til e-post Foto kan bli tatt, og brukt av studenter Foto kan offentliggjøres i aviser og lignende Erklæringen bør også gjelde for de bildene foreldrene tar http://www.kragero.kommune.no/telemark/kragero/hellekirken.nsf/id/EBB082EEE66E7F2FC1257332004603A8?OpenDocument

Bruk av webkamera i barnehage En barnehage ønsket å overføre bilder av flere barn og ansatte samtidig. Datatilsynet mente at dette inneholdt: Flere personvernkrenkende elementer: Brukernavn og passord kunne komme på avveie Lett for uvedkommende å logge på Tilgang til informasjon om andres barn Samt tilgang til informasjon om ansatte/drift http://www.datatilsynet.no/templates/article____1291.aspx

Bruk av webkamera i barnehage MSN: Tillat utelukkende med eget barn Datatilsynet: Slik en til en-kommunikasjon mellom slektningene og barnet ble ansett for lite problematisk fra et personvernståsted, i og med at dette er en moderne måte å kommunisere på i dagens samfunn.

Offentliggjøring av bilder av andre mennesker på nett §45c, §54 og §55 Åndsverksloven §246 Straffeloven (ærekrenkelse) §11 Personopplysningsloven

Åndsverkloven §45c Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når: bildet har aktuell og allmenn interesse, personen er mindre viktig enn hovedinnholdet bildet gjengir forsamlinger, folketog ol. som har allmenn interesse den avbildede ikke nedlegger forbud kan det vises som reklame for fotografens virksomhet Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

Åndsverkloven §54 Ved å overtre bestemmelser gitt i §45c kan man få bøter eller fengsel inntil tre måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt bryter denne lov ved. Selv om man har handlet i god tro!

Tips! Seksuelle overgrep mot barn på nett SAFT Alle som kommer over slik innhold må umiddelbart tipse Kriminalpolitisentralen (KRIPOS). SAFT Barnehagepersonalet kan ha nytte av å gjennomgå opplæringspakken på disse nettsidene og sjekke sine egne kunnskaper om Internett.

Vær tilbakeholden Med å publisere foto, navn og andre opplysninger om barn på Internett Tenk gjennom hva slags foto som publiseres om det er nødvendig å publisere fotoene hvilken nytte publisering av fotoene kan ha hvilke ulemper en slik publisering kan innebære bør bildene ha navn? Det er også viktig å utvise forsiktighet ved publisering av foto av personalet

Bilder og tekst som blir lagt ut på nett uten tillatelse Krev at opplysningene slettes Kan ta kontakt med internett-leverandøren for nettstedet. Det er eieren av domenenavnet som er ansvarlig for å hjelpe til med å forhindre misbruk. Finner du ikke eieren av et norsk domenenavn kan du gå inn på www.norid.no Du kan anmelde forholdet til politiet. Kontakt Datatilsynet for råd.

Bruk av materiale fra Internett Kopiering av innhold som er lagt ut på Internett uten opphavsmannens samtykke, er ikke tillatt. Permanent lagring eller en utskrift av verket krever samtykke, med mindre det er til privat bruk.

Vær oppmerksom på: Nettsteder skal ikke: Oppmuntre barn og unge til å gi fra seg informasjon om seg selv, sin familie eller sine kamerater Tilby belønninger til barn og unge mot at de gir fra seg personopplysninger Benytte undersøkelser, konkurranser eller andre liknende metoder for å samle inn personopplysninger fra barn Hvis markedsføring er rettet mot barn og unge, skal de ikke ha hyperlenker til steder som ikke er egnet for dem.

Barnekonvensjonen artikkel 16 1. Intet barn skal utsettes for vilkårlig eller ulovlig innblanding i hans eller hennes privatliv, familie, hjem eller korrespondanse og heller ikke for ulovlige angrep mot hans eller hennes ære eller omdømme. 2. Barnet har rett til lovens beskyttelse mot slik innblanding eller slike angrep. Tilbake

Lenker til hjelp i mappearbeidet Webcam i barnehage: http://www.datatilsynet.no/templates/article____1291.aspx Bergen kommunes rutiner: http://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00011/Retningslinjer_for_p_11941a.doc Kragerø kommunes rutiner: http://www.kragero.kommune.no/telemark/kragero/hellekirken.nsf/id/EBB082EEE66E7F2FC1257332004603A8?OpenDocument

Viktige lenker Clara - datatilsynet Du bestemmer Oppgir navn på nett Personopplysningsloven Straffeloven Åndsverkloven

Ærekrenkelse Straffeloven §246. Den som rettsstridig ved ord eller handling krenker en annens æresfølelse eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder. Tilbake

Samtykke § 2 nr.7 i personopplysningsloven Samtykke er en frivillig, uttrykkelig og informert erklæring fra den registrerte om at han eller hun godtar behandling av opplysninger om seg selv… Ett slikt samtykke kan når som helst trekkes tilbake Tilbake

§ 11. Personopplysningsloven Grunnkrav til behandling av personopplysninger Personopplysningene som behandles bare når dette er tillatt bare brukes til uttrykkelig angitte formål som er saklig begrunnet ikke brukes senere til formål som er uforenlig med det opprinnelige formålet med innsamlingen, uten at den registrerte samtykker er tilstrekkelige og relevante for formålet med behandlingen er korrekte og oppdatert, og ikke lagres lenger enn det som nødvendig Tilbake

§ 8. Vilkår for å behandle personopplysninger Personopplysninger (jf. § 2 nr. 1) kan bare behandles dersom den registrerte har samtykket, eller det er fastsatt i lov at det er adgang til slik behandling, eller behandlingen er nødvendig for f)at den behandlingsansvarlige eller tredjepersoner som opplysningene utleveres til kan vareta en berettiget interesse, og hensynet til den registrertes personvern ikke overstiger denne interessen. Tilbake

Tilgjengelig for allmennheten Et verk gjøres tilgjengelig for allmennheten når det fremføres, frembys til salg, utleie eller utlån, eller det på annen måte spres eller vises utenfor det private område. Å gjøre et verk tilgjengelig for allmennheten krever tillatelse fra rettighetshaver. Tilbake www.clara.no

Eksemplarfremstilling Eksemplarfremstilling er betegnelsen på det å lage kopier eller andre former for nye eksemplar av et åndsverk eller en kunstnerisk prestasjon. Tilbake www.clara.no

Misbruk av bilder Fant bilde av seg selv på nazinettsted Ei jente la igjen bilder av seg selv på et nettsted hvor hun hadde fast kontakt med fotointeresserte venner for utveksling av bilder og fototips. Noen måneder senere fant hun igjen bildet av seg selv på en rasistisk hjemmeside. Under tittelen ”Norske skjønnheter” lå det bilder av 122 intetanende jenter, inkludert henne selv, med teksten ”Bilder utstilt for alle som elsker den nordiske rase …”. Flere av bildene var hentet fra det samme nettstedet. Bildene lå der i flere måneder, uten at jentene var klar over det. Kilde: Datatilsynet Tilbake