Facebook: supplement eller avsporing i breddeundervisning ved UiO? Øivind Bratberg – universitetslektor Siljan Juhls Tveitnes – bachelorstudent Christiane Kyllesø - bachelorstudent Institutt for statsvitenskap
Et nytt initiativ ( ) Bakgrunn: nedlegging av seminarundervisning på innføringsemner (1000-nivå) Det ga betydelig innsparing – men også fremmedgjorte studenter. Eneste arena ukentlige storforelesninger. STV1300 – innføring i komparativ politikk – et kroneksempel på den nye tids problemer. stort emne (ca. 300 studenter til eksamen) virkelighetsnær tematikk (grunnleggende begreper, mange eksempler fra norsk politikk) studenter for en stor del førsteårs-, mange direkte fra videregående.
Mulige måter å kompensere på… 1.Alternative læringsarenaer. 2.Alternative kanaler for kommunikasjon mellom foreleser og studenter. 3.Alternative steder å få skriftlige arbeider vurdert. 4.Alternative steder for samvær rundt faget. Facebooksiden har vært med å dekke behovet under punkt 1 og 2 og 4.
Undervisningsplan
Undervisningsplan (2) 11 forelesninger og to seminarmøter Frivillig oppmøte for voksne mennesker! To forelesere: Øivind Bratberg og Tor Bjørklund To seminarledere: Øivind Bratberg og Camilla Fjellvang Seminarene: to tirsdager – 18. februar og 18. mars. gjennomgang og diskusjon med utgangspunkt i to essayoppgaver (tilsvarende langsvarsoppgave på eksamen) tilbud om innlevering av skriftlig arbeid i etterkant.
Seminarer tirsdag 18. februar Aarre - BratengEilert Sundts hus, aud Øivind Bratberg 2Brauten - GabrielsenEilert Sundts hus, aud Øivind Bratberg 3Gaganis - HolmemoEilert Sundts hus, aud Øivind Bratberg 4Hov - KrokenEilert Sundts hus, aud Øivind Bratberg 5Kudlaeva - NatlandsmyrEilert Sundts hus, aud Camilla Fjellvang 6Nellemann - RøsholtEilert Sundts hus, aud Camilla Fjellvang 7Sadic - TesfaghiorghisEilert Sundts hus, aud Camilla Fjellvang 8Thommessen - ØygardenEilert Sundts hus, aud Camilla Fjellvang
Facebook-diskusjonsforum => STV 1300 Vår 2014
8 Svært effektiv kommunikasjonskanal. Fantastisk måte å få fulgt opp tema fra forelesning – og spille opp til ny uka etter! Mulighet for å knytte fag til aktualitet. Særlig rolle i eksamensforberedelsene. Mye engasjement studentene imellom (foreleser som kommentator, moderator og koordinator snarere enn diktator!). Facebookforsøket fra forelesers ståsted…
9 Forelesninger og eksamensrettede storseminarer er en fin modell… …og podcast og facebook supplerer i det løpende ordskiftet. …men det er avgjørende både at kanalene finnes og at de brukes. Hva kan gjøres (langt) bedre?
10 Rammene setter begrensninger – men tenk også over mulighetene man faktisk har! Hvor mye er avhengig av ressurser? Hva slags aktiviteter er viktigst for studentene? Hvordan bidrar god studiekvalitet til et godt læringsmiljø?
11 Positive erfaringer fra facebook-bruk i KP1 Lavterskel Diskusjonsmuligheter Kostnadseffektivt Sosialt Mulige utfordringer/forslag til forbedringer Og àpropos studentene…