Facebook: supplement eller avsporing i breddeundervisning ved UiO? Øivind Bratberg – universitetslektor Siljan Juhls Tveitnes – bachelorstudent Christiane.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
895 studenter på Universitet i Oslo deltok undervisningsåret 2009/2010 på emner hvor forelesningene på tatt opp og lagt på nettet (Podcastet) Alle disse.
Advertisements

Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Læringsstøttesenter - kurs
Sommervikar i Blend.
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
Studieinformasjon Høstsemesteret 2008
Informasjonsmøte BACHELORSTUDENTER HØSTEN Studieadministrasjon Studiekonsulenter på Fysisk institutt: –Christine Sundtveten, rom V137 –Katrine Langvad,
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Velkomst- og informasjonsmøte for nye studenter på årsenheten i spansk.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
UTVIKLING AV ET GODT LÆRINGSMILJØ -
Seminarer statsvitenskap: Noen foreløpige observasjoner Bjørn Erik Rasch.
Landsby 63 og 64. (Dobbel landsby) Skolegården. Et sted å være – et sted å lære. Intensiv landsby, januar 2010.
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
Institutt for spesialpedagogikk Velkommen til Informasjonsmøte SPED1010 Vår 2011.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Infomøte Valgfag tysk.  Tyskland er Norges viktigste handelspartner i Europa  Tyskkunnskaper er et konkurransefortrinn  Det er svært viktig.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder.
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Farmasøytisk institutt, 2006 Velkommen til profesjonsstudiet i farmasi Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen ønsker velkommen Presentasjon av avdelingslederne.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Sakprosa (NOR ) Hva bør vi lære av evalueringen?
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
FRM 2021 – våren 2007 Prosjektoppgaver i samfunnsfarmasi Veiledere: Helle Håkonsen Rolf Johansen.
PED2000 – vår 2008 Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN.
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon Praktisk informasjon om uken.
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Informasjonsmøte BACHELORSTUDENTER FYSIKK, ASTRONOMI OG METEOROLOGI HØSTEN 2016.
Presentasjon om FAU v/Marius Jagland Berntzen Cathrine Wessmann: Skolens mål og oppgave Drammensskolens satsningsområder Lærerne på 1. trinn Forventninger.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
1 Berit Kjeldstad Prorektor utdanning og læringskvalitet ”From Brick to Click University” Hvor står utdanning ? Utfordringer Muligheter.
Studenters forventninger til IT og E-læring Rica Hell
Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm.
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon Praktisk informasjon om uken.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Samfunnsfag.
Å gjøre det åpenbare – aktivisere studenten
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon
«Spennende, men ikke relevant for eksamen»
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Ulike perspektiv på læring
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Foreldremøte for 8.og 9.trinn
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Vårens emner på TIK og ESST
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Formativ evaluering BI Stavanger
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Sensorveiledninger på MN
Ny episode av gjennomføring og frafall
Oppfølging STUA seminar i februar
STATUSRAPPORT Programmet
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

Facebook: supplement eller avsporing i breddeundervisning ved UiO? Øivind Bratberg – universitetslektor Siljan Juhls Tveitnes – bachelorstudent Christiane Kyllesø - bachelorstudent Institutt for statsvitenskap

Et nytt initiativ ( ) Bakgrunn: nedlegging av seminarundervisning på innføringsemner (1000-nivå) Det ga betydelig innsparing – men også fremmedgjorte studenter. Eneste arena ukentlige storforelesninger. STV1300 – innføring i komparativ politikk – et kroneksempel på den nye tids problemer.  stort emne (ca. 300 studenter til eksamen)  virkelighetsnær tematikk (grunnleggende begreper, mange eksempler fra norsk politikk)  studenter for en stor del førsteårs-, mange direkte fra videregående.

Mulige måter å kompensere på… 1.Alternative læringsarenaer. 2.Alternative kanaler for kommunikasjon mellom foreleser og studenter. 3.Alternative steder å få skriftlige arbeider vurdert. 4.Alternative steder for samvær rundt faget. Facebooksiden har vært med å dekke behovet under punkt 1 og 2 og 4.

Undervisningsplan

Undervisningsplan (2) 11 forelesninger og to seminarmøter Frivillig oppmøte for voksne mennesker! To forelesere: Øivind Bratberg og Tor Bjørklund To seminarledere: Øivind Bratberg og Camilla Fjellvang Seminarene: to tirsdager – 18. februar og 18. mars.  gjennomgang og diskusjon med utgangspunkt i to essayoppgaver (tilsvarende langsvarsoppgave på eksamen)  tilbud om innlevering av skriftlig arbeid i etterkant.

Seminarer tirsdag 18. februar Aarre - BratengEilert Sundts hus, aud Øivind Bratberg 2Brauten - GabrielsenEilert Sundts hus, aud Øivind Bratberg 3Gaganis - HolmemoEilert Sundts hus, aud Øivind Bratberg 4Hov - KrokenEilert Sundts hus, aud Øivind Bratberg 5Kudlaeva - NatlandsmyrEilert Sundts hus, aud Camilla Fjellvang 6Nellemann - RøsholtEilert Sundts hus, aud Camilla Fjellvang 7Sadic - TesfaghiorghisEilert Sundts hus, aud Camilla Fjellvang 8Thommessen - ØygardenEilert Sundts hus, aud Camilla Fjellvang

Facebook-diskusjonsforum => STV 1300 Vår 2014

8 Svært effektiv kommunikasjonskanal. Fantastisk måte å få fulgt opp tema fra forelesning – og spille opp til ny uka etter! Mulighet for å knytte fag til aktualitet. Særlig rolle i eksamensforberedelsene. Mye engasjement studentene imellom (foreleser som kommentator, moderator og koordinator snarere enn diktator!). Facebookforsøket fra forelesers ståsted…

9 Forelesninger og eksamensrettede storseminarer er en fin modell… …og podcast og facebook supplerer i det løpende ordskiftet. …men det er avgjørende både at kanalene finnes og at de brukes. Hva kan gjøres (langt) bedre?

10 Rammene setter begrensninger – men tenk også over mulighetene man faktisk har! Hvor mye er avhengig av ressurser? Hva slags aktiviteter er viktigst for studentene? Hvordan bidrar god studiekvalitet til et godt læringsmiljø?

11 Positive erfaringer fra facebook-bruk i KP1  Lavterskel  Diskusjonsmuligheter  Kostnadseffektivt  Sosialt Mulige utfordringer/forslag til forbedringer Og àpropos studentene…