Solveig Kristensen, Studiedekan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Advertisements

Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
PhD Økologi Samarbeid StipendiaterRessursbrukDoktorgradsutvalg Forskningsmiljø.
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
INTERNASJONALT JAN PETTER MYKLEBUST internasjonalt kontor
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Rune Nilsen prorektor.
Bbbb Regionplan Agder 2020 Samarbeidet med UiA-en merverdi for oppfølgingen?
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Handelshøgskolen ved UMB Presentasjon av studietilbudet for UMB-ambassadører
SIFO-Evaluering Styrets vurderinger. Grunnleggende premiss 1. Det er positivt at BFD har skjermet et minimum av forskningsmidler til forbruksforskning.
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
– en ramme for strategiske satsinger i vår region innen utdanning, forskning og næringsliv? RSA-møte, Porsgrunn 20/5-2014, Tone Jøran Oredalen – Dekan,
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
MN-fakultetets satsing på utdanningskvalitet
Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Ulike typer studier Å studere samfunnsfag  Hvorfor samfunnsfag?  De ulike samfunnsfagene prøver å finne svar på spørsmål om hvordan samfunnet henger.
MNs mål er å bli et av Europas mest attraktive steder for forskning og utdanning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Jøran Moen - Instituttleder «InterAct som en mulighet» 29. januar 2015.
InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Kandidatundersøkelsen UiO 2014 Resultater for masterprogrammene ved MN Yvonne Halle.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Velkomstmøte for nye masterstudenter Fulvio Castellacci, senterleder TIK senter, 17. August 2015.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
Bachelor Biovitenskap Bachelorstudiet ved IBV er for deg som vil lære om biologiske prosesser og systemer, fra molekyler og celler til populasjoner og.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
En knapp innkalling: Bestillingen er som følger: -Justerte programbeskrivelser inkludert opptakskrav ferdigstilt. -Fristen er 10. november.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
STUA møtet – STUA fellesskapet Hvordan vil vi ha det 9. Mars 2016.
Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm.
Solveig Kristensen, Studiedekan LeP-realfag Gleder og utfordringer.
Dialogmøter om studiekvalitet Oppsummering STUT
Opptakskrav til master i pedagogikk
Senter for læring og utdanning
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
nå og de neste fire årene
Utdanning som sprenger grenser
Forskning og innovasjon
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Yrkesoffiserer og noe befal for Forsvaret Liten skole
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Samarbeid UiO og UNIS Solveig Kristensen, Prodekan
Utdanning som sprenger grenser
Hvordan lykkes med utveksling?
Hanne Studielederseminar februar 2019
Ny episode av gjennomføring og frafall
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingssemesteret som del av programutviklingen Undervisningskonferanse IFI 10.06. 2015 Solveig Kristensen, Studiedekan Hanne Sølna, Seksjonssjef studieseksjonen

Faglig trend Trend i forskning, utvikling og anvendelse av fag Stadig mer kompliserte og sammensatte problemkompleks som krever tverrfaglighet og helhetsperspektiv på eget og andre fagfelt. Klima, energi, miljø, helse,… Strategi 2020, SAB-rapport, Livsvitenskapstrategi, endringsmiljøer…

Utdanning som kjennetegnes ved: Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Utdanning som kjennetegnes ved: Synergi mellom dybde og bredde Forskningsnær utdanning Integrert profesjonell kompetanse Utviklende læringsmiljø basert på MNs verdigrunnlag

Lykkes faglig og profesjonelt Programutvikling UiO Realfag Lærings-miljø PhD Master Bachelor Forskning Emner Lykkes faglig og profesjonelt Emner Emner

Lykkes profesjonelt Fra Kompetanse 2020, UiB

Profesjonell kompetanse Emner Profesjonell kompetanse Utviklingssemester Undervisningsformer Læringsmiljø

Profesjonell kompetanse Profesjonell kompetanse er den utenomfaglige kompetansen som er nyttig i et bredt spekter av arbeidsoppgaver og fagområder Teknisk kompetanse Relasjonskompetanse Personlig utvikling Vitenskapelig tenkning Faglige verktøy Gjennomføringsevne Kommunikasjon og samarbeidskompetanse Vitenskapelig tenkning Innovasjonskompetanse Lært rart å vektlegge innovasjonskompetanse her, I arbeidsgruppen av vi vel egentlig enige om å dempe det litt, se det som en del av noe større?

Utdanning og undervisningselementer

Utdanning og undervisningselementer Semester 6 Avslutning – forberedelse til master   Semester 5 Utviklingssemester Nye perspektiver faglig og / eller kulturelt Semester 4 Konsolidering av grunnkompetansen ved at den plasseres i en større sammenheng Semester 3 Programmets grunnleggende prinsipper illustrert gjennom ulike former for breddekunnskap Helhet på tvers av emner Semester 2 Semester 1 Fra skole til universitet Legge grunnlag for læringsmiljøet

Utviklingssemesteret Fortrinnsvis 5. semester, men ikke bundet av dette Nye perspektiver Kulturforståelse Språkforståelse Arbeidslivskompetanse Forskningskompetanse

Utviklingssemeseteret Utenlandsopphold UNIS-opphold Bacheloroppgave «Internship» Kvalifisering for PPU Realfagsemner Andre fag Annet?

MN-ambition 2025 Among Europe´s most attractive places for research and education within mathematics, natural sciences and technology The faculty works systematically to be positioned as one of the most attractive European places for research and education within mathematics, natural sciences and technology