Kombinatorikk og sannsynlighet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Gjenfinningssystemer og verktøy II
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Elevene imellom - 1 Arbeid for en inkluderende elevkultur
Praksislærermøte GLSM-praksis
Matematikk 1, emne 103 Høsten 09.
Hendelser betegnes med A, B, C osv.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
”Morderne” Fra novelle til film.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Temaer for emne 103, 10 stp Statistikk Kombinatorikk Sannsynlighetsregning Likninger: 2 og 3 ukjente, annengradslikningen Funksjonslære Didaktikk til.
(Fra rammeplanen for lærerutdanning generell del)
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Sannsynlighet og kombinatorikk
Kombinatorikk og sannsynlighet
Helhetlig kompetanse i matematikk
Matematikk på mellomtrinnet
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Geometri Areal, omkrets, volum, overflate
Matematikkundervisning i Sandefjord
Matematikkundervisning i Sandefjord
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Elevaktivitet M4 onsdag 1. april 2009.
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Matematikk/literacy LUB
Sannsynlighet og kombinatorikk
Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
Helhetlig kompetanse i matematikk
Geometri Intro og former
Tilpasset opplæring i matematikk
Matematikk på småskoletrinnet
Matematikk LUB Elise Klaveness
Matematikk/literacy LUB tirsdag Elise Klaveness
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Læring og undervisning i matematikk
Problemløsing og åpne oppgaver
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Faglig utvikling av MOOC
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene Elevaktiv undervisning.
Hvordan lærer barn matematikk
Matematikkvansker.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Matematikk LUB Elise Klaveness
Sosialkonstruktivisme
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
Å jobbe med pluss, minus, gange og dele - algoritmer
Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Kombinatorikk Ordnede utvalg med og uten tilbakelegging.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Betinget sannsynlighet og uavhengige hendelser.
Sannsynlighet for alle. Signe Holm Knudtzon Høgskolen i Buskerud og Vestfold Novemberkonferansen 2015 Signe Holm Knudtzon. HBV. Sannsynlighet for alle1.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
KOMMUNIKASJON I MATEMATIKKLASSEROMMET  Bygger på Skott, Jess og Hansen: Delta, 2008  Hva?  Hvorfor?  Hvordan?
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
Tilpasset opplæring i matematikk LUT1 31. Mai 2010 Per Vinje-Christensen.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Matematikk-kurs for foresatte som vil hjelpe sine barn.
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Sannsynlighetsregning 4
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Kombinatorikk og sannsynlighet Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold

Innledning Vi spiller hesteveddeløp (oppgave 1) Oppgave 2: Hvis alle i klassen og Elise skal håndhilse på hverandre en gang, hvor mange håndtrykk blir det totalt?

Kombinatorikk Undersøker antall mulige kombinasjoner På hvor mange måter? Legger grunnlaget for å regne sannsynlighet

Oppgave 3 Du har fem ruter På hvor mange måter kan du fargelegge - ingen ruter? - en rute? - to ruter? - tre ruter? - fire ruter? - fem ruter? Nummerer kombinasjonene Utforsk med excel hvilken kombinasjon som forekommer oftest (bruk tilfeldighetsgeneratoren på de nummererte kombinasjonene) Hva er sannsynligheten for at generatoren velger en kombinasjon med ingen ruter? en rute? med to ruter? med tre ruter? med fire ruter? med fem ruter?

Multiplikasjonsprinsippet (oppgave 4) Vi skal på tur. Fra Runar til Goksjø er det 3 forskjellige veier. Fra Goksjø til Kodal er det 4 forskjellige veier. Hvor mange forskjellige veier er det totalt? Hvordan kan vi skrive dette?

Multiplikasjonsprinsippet

Oppgave 5 Vi arbeider med oppgaven: Hvor mange måter?

Sannsynlighet Sannsynligheten for en kombinasjon

Noen skrivemåter Antall ulike delmengder med k elementer av totalt n elementer

Trekning Har rekkefølgen på det som er trukket noe å si? Legger vi det vi har trukket tilbake eller ikke?

Litteratur Breiteig, T. & Venheim, R. (2005) Matematikk for lærere 1. 4 utg. Oslo, Universitetsforl. Høines, M. J. (1997) Begynneropplæringen. Fagdidaktikk for barnetrinnets matematikkundervisning. 2 utg. Landås, Caspar Forlag. Kunnskapsdepartementet & Utdanningsdirektoratet (2006) Læreplanverket for Kunnskapsløftet.Oslo, Utdanningsdirektoratet. Rockstr öm, B. (2000) Skriftlig huvudräkning : metodbok. Stockholm, Bonnier Utbildning. Skott, J., Jess, K. & Hansen, H. C. (2008) Delta: Fagdidaktik. Frederiksberg, Forlaget Samfundslitteratur. (Matematik for lærerstuderende) Solem, I. H. & Reikerås, E. K. L. (2004) Det matematiske barnet. Landås, Caspar forlag. Lampert Botten: Meningsfylt matematikk Filmene ligger på nettet: http://www.skoleipraksis.no/matematikk1-4/pages/filmoversikten.html