Grønn vekst Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Advertisements

DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
Organization and board
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Yngelfôr til torsk Kan vi erstatte levendefôr med nytt formulert fôr nå? Jose Rainuzzo Seniorforsker SINTEF Fiskeri og Havbruk.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
1 March 2010 STRATEGISK PLAN Revidert ROTARY INTERNATIONAL “ This is a changing world. We must be prepared to change with it” Paul Harris, 1935.
Initials/subject/1. initials/subject/2 initials/subject/3 Hva er bærekraftig? Noen spørsmål: Hva kreves for å være bærekraftig? Økologiske, økonomiske.
Bærekraft i Agder og Telemark. Definisjoner og dialog Stina Torjesen, UiA.
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
Bruk av klimabegreper i markedsføring
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Presentasjon til NFR’s konferanse: CSR in the Petroleum Industry
Telenor Climate Change Programme
Internprising F. Zimmer V06.
Siste nytt fra FNs klimapanel Aerosols in Europe samling 5/3-15 Marianne T. Lund, CICERO.
GLOBAL OUTREACH DAY ONE DAY ONE WORLD ONE MESSAGE.
Knut Haanæs1 Sesjon 7: Strategiske endringsprosesser Knut Haanæs, Ph.D Handelshøyskolen BI.
HVORDAN KAN OFFENTLIGE INNKJØP VÆRE EN DRIVKRAFT FOR ET BÆREKRAFTIG NÆRINGSLIV OG SAMFUNN? ? Difi frokostseminar 17. desember 2014 Idar Kreutzer, adm.dir.
SAMMENHENGEN MELLOM NÆRINGSUTVIKLING OG ATTRAKSJONSKRAFT Idar Kreutzer, Adm. dir. Finans Norge Omdømmedagen, Drammen 6. november 2014.
Bionæringene: Nasjonale muligheter og utfordringer
Ledelse er forandring Adm.dir. Idar Kreutzer Finans Norge.
FINANSNÆRINGENS ROLLE I BÆREKRAFTIG BY- OG SAMFUNNSUTVIKLING Bystrategikonferansen 2014, Tønsberg Idar Kreutzer, adm. dir. Finans Norge.
KLOKE PENGER Idar Kreutzer, Administrerende direktør, Finans Norge Næringsdagane i Sogn og Fjordane, 20. mai 2015.
En bærekraftig byggenæring i en verden i endring?
ET DYNAMISK NÆRINGSLIV I EN VERDEN I FORANDRING Næringslivets dag i Drammen Adm.direktør Idar Kreutzer, FNO.
LIVSVITENSKAP - SAMSPILL FOR UTDANNING, INNOVASJON OG FORSKNING Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge.
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
BÆREKRAFTIGE EPLER. Læringsmål Bærekraftig utvikling – refleksjon – kritisk tenking – ta beslutninger – handlingskompetanse Utarbeidet av Bård Knutsen.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
LEDELSE ER FORANDRING Adm.direktør Idar Kreutzer, Finans Norge President Institute 1. september 2015.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Bærekraftige produktvalg
Digitalisering & finans
Radio listening in Norway
Find Fraud B4 it Finds You!
Innspill fra FNI Arild Moe SAMPET-seminar Voksenåsen, 23 januar 2007.
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Hvor står og går finansnæringen, og hvem bestemmer retningen?
Finansiering.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Ole Kristoffer Dybvik Apeland Nkom
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Program – Nye aktører og forretningsmodeller i petroleum og el
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Design driven Innovation Programme (DIP)
En bærekraftig finansnæring - muligheter og ansvar
Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk
SRPP Guidance in Norway
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Inspirasjon og ledelse
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Status for klimakunnskapen 2015 Hvilke endringer observerer vi
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Kunnskapsbasert vekst: globale trender – lokale markeder
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
Hca revisjon & rådgivning
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Grønn vekst Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge Handelshøyskolen BI 14. april 2015

En global markedsplass i endring

Verdens ressursutnyttelse er ikke bærekraftig Vision 2050 ecological footprint against business-as-usual How many Earths do we use? Source: Global Footprint Network and WBCSD Vision 2050, 2010

Strategisk konsekvenser Increasing complexity of risk Changing consumer behavior Business Evolving framework conditions Rising cost of capital Fluctuating prices and availability of raw materials Source: World Business Council for Sustainable Development, Vision 2050 ”Those companies that wait to be forced into action or who see it solely in terms of reputation management or CSR, will do too little too late and may not even survive.” Paul Polman, CEO Unilever

The pathway to Vision 2050

Source: National Geographic, 2011

Norges klimamål mot 2030 Norge skal innen 2030 kutter klimagassutslippene med minst 40 prosent sammenlignet med 1990 Norge skal slutte seg til EUs klimarammeverk, slik at det blir en felles oppfyllelse av klimamålene i Norge og EU De norske utslippsmålene skal være i tråd med målet om å holde den globale oppvarmingen lavere enn to grader En avtale med EU vil innebære at Norge ikke kjøper FN-kvoter for å oppfylle 40 prosentmålet Det loves fortsatt omfattende bidrag til reduserte utslipp i utviklingsland, blant annet gjennom bistandspolitikken, skogsatsing og Det grønne klimafondet

Perspektiv på bærekraft Society Environment Sustainable value creation Economy

Nye forretningsmuligheter

Transitioning from high to low carbon economy require significant investment In the next 15 years… Source: Better growth, Better Climate – The New Climate Economy Report

Sustainability is good business

Finansnæringens bidrag til grønn vekst Ansvarlige investeringer Kredittprosesser som ivaretar klima- og miljøhensyn Infrastrukturinvesteringer Innovative finansieringsløsninger Kompetansedeling – eks. deling av skadedata

Eksempel: General Electrics Ecomagination ”GE’s medarbeidere over hele verden arbeider kontinuerlig for å gjøre kreative ideer om til ledende produkter og tjenester som bidrar til å løse noen av verdens tøffeste utfordringer.”

Eksempel: Innovativ teknologianvendelse Siemens og Statoil Teknologisamarbeid Vindkraft Undervannsteknologi Elektrisk teknologi og energieffektivisering

Ambisiøse mål for CO2-kutt - Posten er best i bransjen på miljøarbeid og CO2-kutt. Mange aktører har ambisiøse programmer, men vi kjenner ikke til andre som faktisk har klart å kutte 30 prosent CO2 i egen virksomhet, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge. #1 - 30%

Konkurrenttilpasning Unilever Sustainable Living Plan: “We are taking responsibility not just for our own direct operations but for our suppliers, distributors and - crucially - for how our consumers use our brands.”

Næringslivets vinnere Næringslivets fremtidige vinnere er de som i strategien for sin kjernevirksomhet forener globale samfunns- og miljømessige utfordringer med egen lønnsom vekst From Challenge to Opportunities, WBCSD

…it is about leadership and culture Active disengagement Culture eats strategy for breakfast!

Organisasjonsforståelse

Den positive endringssirkelen Kilde: Org. psykolog B.I.Raknes Orientert mot fremtid Se muligheter Energi Fokus på læring Kreativ tenkning Proaktiv

Kompetanse er mer enn kunnskap Adferd Holdninger

Forutsetninger for å gjennomføre en vellykket endringsprosess Eierskap Aksept Forståelse Kjennskap