Grønn vekst Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge Handelshøyskolen BI 14. april 2015
En global markedsplass i endring
Verdens ressursutnyttelse er ikke bærekraftig Vision 2050 ecological footprint against business-as-usual How many Earths do we use? Source: Global Footprint Network and WBCSD Vision 2050, 2010
Strategisk konsekvenser Increasing complexity of risk Changing consumer behavior Business Evolving framework conditions Rising cost of capital Fluctuating prices and availability of raw materials Source: World Business Council for Sustainable Development, Vision 2050 ”Those companies that wait to be forced into action or who see it solely in terms of reputation management or CSR, will do too little too late and may not even survive.” Paul Polman, CEO Unilever
The pathway to Vision 2050
Source: National Geographic, 2011
Norges klimamål mot 2030 Norge skal innen 2030 kutter klimagassutslippene med minst 40 prosent sammenlignet med 1990 Norge skal slutte seg til EUs klimarammeverk, slik at det blir en felles oppfyllelse av klimamålene i Norge og EU De norske utslippsmålene skal være i tråd med målet om å holde den globale oppvarmingen lavere enn to grader En avtale med EU vil innebære at Norge ikke kjøper FN-kvoter for å oppfylle 40 prosentmålet Det loves fortsatt omfattende bidrag til reduserte utslipp i utviklingsland, blant annet gjennom bistandspolitikken, skogsatsing og Det grønne klimafondet
Perspektiv på bærekraft Society Environment Sustainable value creation Economy
Nye forretningsmuligheter
Transitioning from high to low carbon economy require significant investment In the next 15 years… Source: Better growth, Better Climate – The New Climate Economy Report
Sustainability is good business
Finansnæringens bidrag til grønn vekst Ansvarlige investeringer Kredittprosesser som ivaretar klima- og miljøhensyn Infrastrukturinvesteringer Innovative finansieringsløsninger Kompetansedeling – eks. deling av skadedata
Eksempel: General Electrics Ecomagination ”GE’s medarbeidere over hele verden arbeider kontinuerlig for å gjøre kreative ideer om til ledende produkter og tjenester som bidrar til å løse noen av verdens tøffeste utfordringer.”
Eksempel: Innovativ teknologianvendelse Siemens og Statoil Teknologisamarbeid Vindkraft Undervannsteknologi Elektrisk teknologi og energieffektivisering
Ambisiøse mål for CO2-kutt - Posten er best i bransjen på miljøarbeid og CO2-kutt. Mange aktører har ambisiøse programmer, men vi kjenner ikke til andre som faktisk har klart å kutte 30 prosent CO2 i egen virksomhet, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge. #1 - 30%
Konkurrenttilpasning Unilever Sustainable Living Plan: “We are taking responsibility not just for our own direct operations but for our suppliers, distributors and - crucially - for how our consumers use our brands.”
Næringslivets vinnere Næringslivets fremtidige vinnere er de som i strategien for sin kjernevirksomhet forener globale samfunns- og miljømessige utfordringer med egen lønnsom vekst From Challenge to Opportunities, WBCSD
…it is about leadership and culture Active disengagement Culture eats strategy for breakfast!
Organisasjonsforståelse
Den positive endringssirkelen Kilde: Org. psykolog B.I.Raknes Orientert mot fremtid Se muligheter Energi Fokus på læring Kreativ tenkning Proaktiv
Kompetanse er mer enn kunnskap Adferd Holdninger
Forutsetninger for å gjennomføre en vellykket endringsprosess Eierskap Aksept Forståelse Kjennskap