KONSORTIESKOLEN. Konsortieskolen - oversikt 1. Generell introduksjon 2. Ressursene 3. Rutiner 4. Prisberegning 5. Spørsmål.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

HVA ER ?.
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
 Oversiktlig  Samler informasjon – alt på ett brett  Brukervennlig  Integrerbart  Enklere å være medarbeider  Bedre å være kunde Det blir enklere.
BraWeb Bestilling.
Cristin-rapportering 2011
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Innkjøp ved Universitetet i Agder
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
Visma KGV (Konkurranse Gjennomføring Verktøy)
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
Kvalifikasjonsordning
Nettskjema v 3.0 (”BETA” )
Begrenset redigering “Klubbjournalister” For web ansvarlig klubb.
Åpne prinsippskissen for å se sammenhengen i avviksbehandlingen. Som fellesbruker har du kun mulighet til å registrere (ikke behandle) avviksmeldinger.
Samler informasjon – alt på ett brett Brukervennlig Integrerbart
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Nytt HR-system  Info lederforum
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Opplæring: Hvite Sider Søk i og bruk av Hvite Sider DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
Releasedokumentasjon versjon 6.1 – Vedlegg –Begrenset tilgang til brukere uten sertifikat Hvis følgende innstillinger er satt for leverandøren:
Nytt kursadministrasjonsverktøy. Internettsidene for potensiell deltager.
Søking Søknadsbehandling/ Veiledning Realkompetansevurdering/ Vurdering Realkompetansevurdering/ Vurdering Opplæringsbehov Tilpasset opplæring Dokumentasjon.
Rutiner vedr. lønn eller næring Brukerforum 12. og 25. mai 2009 Økonomiavdelingen Ellen Marit Ribland.
eSøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler. Kort presentasjon av endinger i forbindelse med søknad.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Fiks dine egne tilgangsgrupper Gyda Kjekshus Seksjon for interne støttetjenester, USIT.
Møte med NTNU 6. november Søknadsinformasjon.
Innsamling av ekstremt sensitive data til forskning
Inneholder din applikasjon personopplysninger?
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Informasjon til brukere av Sikret sone i P360
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Møte med NTNU 6. november Søknadsinformasjon.
Otra Web-Shop - Quick Guide
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon Praktisk informasjon om uken.
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – Dekk og tilhørende tjenester, DL nr
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
KONSORTIESKOLEN Bibliotekkonsortienes sommermøte 7. juni 2016.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Forberedelse til forandring.
Rettskilder til fots – august Juridisk bibliotek Nordens største jusfaglige bibliotek Hovedbibliotek i Domus Bibliotheca (1. etasje) Læringssenter.
Politiattest Alvdal Idrettslag Elektronisk søknad.
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – 4x4 Pickup patruljebil, varebil og personbil DL nr:
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – produksjon og levering av blanketter Ref
Lenken til Fronter finnes nederst på mf.no. Logg inn med din MF-brukerkonto. Brukernavn og passord genereres etter første gangs semesterregistrering og.
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Webinar - Prosjektarbeid og samhandling
Innsamling av ekstremt sensitive data til forskning
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
KDTO LÅT Presentasjon av våre oppgaver og prioriteringer
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Innsamling av persondata og sensitive data på Universitetet i Oslo
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Enkel brukerveiledning
Innføring ny kamprapportering i FIKS Breddefotball
Enkel brukerveiledning
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

KONSORTIESKOLEN

Konsortieskolen - oversikt 1. Generell introduksjon 2. Ressursene 3. Rutiner 4. Prisberegning 5. Spørsmål

CRIStin konsortieteamet Ivar Torgersen Nils Andenæs Solveig Wikstrøm Eirin Konstad Nilsen Janicke Furberg

Velkommen til Vårmøtet!

Bibliotekkonsortier Hva er et bibliotekkonsortium? Hvem er med i våre avtaler? Kompetanseheving

Konsortieskolen - oversikt 1. Generell introduksjon 2. Ressursene 3. Rutiner 4. Prisberegning

Typer ressurser Tidsskrifter – Wiley, Science Direct Databaser – Economist Intelligence Unit, World Bank Ordboktjenester – Ordnett, iFinger Leksika – Encyclopaedia Britannica Referanse- og siteringsdatabaser – Scopus, Web of Science Mediearkiv - Atekst

Lov om offentlige anskaffelser CRIStin gjør de formelle anskaffelsene av ressursene CRIStin er administrativt tilknyttet Universitetet i Oslo Alle anskaffelser må gjøres i samsvar med bestemmelsene i Lov om offentlige anskaffelser

Lov om offentlige anskaffelser forts. Tre hovedkrav: 1. Konkurransebasert 2. Prosessen skal være etterprøvbar og dokumentert 3. Utvelgelsen av tilbyder skal være basert på objektive vurderinger

Lov om offentlige anskaffelser forts. Alle anskaffelser CRIStin gjør for konsortiene er direkteanskaffelser Ingen anbud involvert

Lov om offentlige anskaffelser forts. Følgende dokumenter for hver avtale: Anskaffelsesprotokoll Dokumentasjon av enerett fra leverandør Innkjøpsfaglig vurdering Skatteattest

Konsortieskolen - oversikt 1. Generell introduksjon 2. Ressursene 3. Rutiner 4. Prisberegning

Rutiner: Innmelding i avtaler Vi bruker UiOs infrastruktur og tjenester for nettskjema og hjemmesider: Enklere, rimeligere og tryggere administrasjon av avtalene … men kan oppleves som unødvendig byråkratisk, særlig for deltagere med få avtaler

Fullmakt CRIStin trenger fullmakt for å handle på vegne av dere. Tre dokumenter må signeres og sendes i posten (dette gjøres kun ved første gangs innmelding):  Fullmaktsavtale  Fullmakt på norsk  Fullmakt på engelsk

Autoriseringsskjema Vi trenger informasjon om hvem hos dere som har budsjettansvar, og hvem som er autorisert til å svare på nettskjema (og dermed gjøre bindende bestillinger av avtaler) Vi sender autoriseringsskjema, som enten kan sendes inn sammen med fullmaktene (i post) eller besvares på nettet. Trenger vi dette, sender vi e-post! Endringer i kontaktopplysninger meldes inn på epost til

Interne nettsider Når vi har signerte fullmakter og kontaktopplysninger, oppretter vi en intern nettside for institusjonen Innhold på intern nettside:  Oversikt over avtaler institusjonen er med på eller har forespurt pris på  Formell informasjon om institusjonen  Innskannede fullmaktsdokumenter  Fakturagrunnlag  Lisenser (avtaledokumenter) – kommer!

Tilgang til intern nettside Standard innloggingsside for UiO – kommer dit når man ønsker å logge inn på en tjeneste. De som har opprettet en WebID-bruker må trykke på fanen for WebID- brukere øverst FEIDE-brukere må trykke på fanen nederst

WebID For å få tilgang til den interne siden deres vil dere få invitasjon via WebID. WebID: Tjeneste levert av UiO. Kommer i form av en autogenerert epost der dere blir bedt om å følge instruksjonene i eposten. Formål: Lage brukernavn og passord i WebID, for senere kunne logge seg inn til de interne sidene via WebID.

Nettskjema Vi sender ut e-post når det er tid for å melde seg inn i, fornye eller eventuelt si opp en avtale. Dette gjøres via en lenke til et nettskjema på de interne sidene deres. I nettskjema må institusjonen bruke akronym. Disse akronymene bruker vi til å koble informasjon i våre systemer.

Oppsummering: Rutiner for innmelding i konsortiegrupper Institusjonsopplysninger. Vi trenger fakturaadresse, kontaktpersoner etc. Dette registrerer du ved å svare på nettskjema som vi sender ut eller sende sammen med fullmaktsdokumenter. Løpende endringer meldes inn på e-post til oss. Fullmaktsavtale. Når vi har fått disse opplysningene fra dere, lager vi en fullmaktsavtale (3 dokumenter) som skal signeres av dere og returneres på papir. Innmelding i avtaler per nettskjema. Når fullmaktsavtalen er på plass, får dere invitasjon til tilgang til deres interne nettsider. Her kan dere sjekke status og gjøre innmeldinger i de avtalene som dere ønsker å bli med i. Vi gjør alltid innmeldinger ved å varsle at nettskjema er åpnet, og lenke til dette vil komme opp på den interne siden deres. Inngang:

Fornyelse av avtaler All fornyelse via nettskjema Fornyelse for hvert avtaleår – også for de flerårige avtalene

Fornyelse av avtaler forts Hva innebærer nettskjemasvaret? Bestilling Forpliktelse Godkjenning av den oppgitte prisen Grunnlaget for en faktura

Fornyelse av avtaler forts. Derfor: Les spørsmålene i skjemaet nøye Kontroller prisen Behold e-postkvitteringen

Fornyelse av avtaler forts. Når? Når skjema for fornyelse blir tilgjengelig vil variere fra avtale til avtale Fra skjemaet åpnes gis det normalt en tidsfrist på tre uker på å fornye avtalen Vi sender ut e-post med varsel når skjemaet er aktivt

Fornyelse av avtaler forts. Fra nettskjema til anskaffelse Alle nettskjemasvar for et konsortium samles og blir behandlet som en enkelt anskaffelse Leverandør avventer bekreftende bestilling fra CRIStin Det er viktig å overholde fristen for fornyelse!

Kansellering av avtaler Kanselleringsklausul Rutine: 1. Deltager orienterer leverandør. Innen 1.oktober. Cc til konsortieteamet 2. Deltager bekrefter kanselleringen på nettskjema Ettårige avtaler: kansellere på nettskjema

Fakturering Fakturering i avtaleåret Rutine: 1. Bestilling 2. Samlet faktura til CRIStin 3. Fakturagrunnlag 4. Kontroll 5. Fakturering

Fakturering forts. Fakturering via agent Deltager selv er ansvarlig! Registrering av fakturaadresse Melding om endringer: alltid fra deltager selv, ikke agent

Prisforespørsler Alle forespørsler om pris via oss Følg med på den interne nettsiden

Teknisk hjelp Deltager tar dette direkte med leverandør, med oss på cc Gjelder også melding om endring av IP-adresser

Konsortieskolen - oversikt 1. Generell introduksjon 2. Ressursene 3. Rutiner 4. Prisberegning

Prisberegning Fulltidsekvivalenter (FTE) Fulltidsekvivalenter, eller FTE, er et sentralt begrep når vi skal beregne priser i konsortieavtalene. FTE betyr årsverk, og de fleste avtaler bruker dette som basis for å beregne pris for deltagere. Det vil ofte variere fra avtale til avtale hvordan FTE skal beregnes, og det vil også variere fra sektor til sektor hvilken type FTE som skal legges til grunn for prisberegningen. FTE er altså en måte å beregne størrelsen til institusjonen på, og dette danner et godt grunnlag for en rettferdig prissetting for deltagerne.

Prisberegning Universitetene og høgskolene Legge sammen student- og ansattårsverk. Hos noen avtaler ønsker leverandøren å kun telle de årsverkene som utgjør den tyngste brukergruppen Et eksempel: Nature-avtalen: beregner prisen på bakgrunn av de årsverk som sorterer under de naturvitenskapelige disiplinene.

Prisberegning Forskningsinstituttene Antall vitenskapelig ansatte ved institusjonen Totalt antall ansatte ved institusjonen

Prisberegning De offentlige organene Som oftest den samme beregningen som hos forskningsinstituttene - enten antall vitenskapelig ansatte eller totalt antall ansatte ved institusjonen

Prisberegning Helseforetakene Ikke alle avtaler har en egen prismatrise for sykehus Er nå i dialog med de fleste leverandører om å forme en god prisstruktur for helseforetak Per i dag det tre måter å beregne FTE på: 1. antall forskere ved institusjonen (mest vanlig) 2. antall leger ansatt ved institusjonen 3. antall senger

Prisberegning Folkebibliotekene Folketallet i den aktuelle kommunen

Prisberegning Foretrukket prisstruktur Vi har utarbeidet en ideell prisstruktur som er tilpasset norske forhold Her er alle sektorer tatt med. Denne anbefaler vi for leverandørene i forhandlinger De fleste nye avtaler bruker denne pristrukturen

ktur.html ktur.html

Tusen takk!

Spørsmål?

VELKOMMEN TIL VÅR STAND! Tusen takk!