Arnulf Øverland 1889-1968.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

Sprell levende 4.mai 08.
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
I.
Profetene i Det gamle testamente
Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
Harald Kaasa Hammer Knattholmen Guds kjærlighet og vår.
Barnet som gave og oppgave
«SØNDAG FOR DE FORFULGTE» 2011
Gudstjeneste med Skattejakt.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Kompetansemål: Drøfte kristendommens syn på kjønn og kjønnsroller
Bibelskolen Bildøy Bergen
Hvem er Jesus?.
DIKT Vite litt om Inger Hagerup og Halldis Moren Vesaas
Mellomkrigstiden ( ) Tre norske lyrikere over temaet:
En måte å lese Bibelen på
Med sekken full av penger!
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Matteus 17,1-9 ”Forklarelsens berg”
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Velkommen til stabbegudstjeneste. Velkommen til stabbegudstjeneste.
Gudstjeneste 1.søndag i advent 2008 i Gruben kirken Dra ut, dra ut gjennom portene og rydd en vei for folket! Bygg, ja, bygg en kongsvei og rens den vel.
828 – Å, gledesfylte stund 1/3 Å, gledesfylte stund! Å, hvilken morgenrøde! Vår tro har sikker grunn! Se, livets førstegrøde! Var han som gav ditt liv,
Skattejakt-samling på torsdag
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Velkommen til ettårssamling
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE TROSLINJE FØDSEL Guds skaperverk For du har skapt mitt indre, du har vevd meg i mors liv. Jeg takker deg fordi jeg.
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 10 oppgave j.
Kapittel 4 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Kapittel 5 oppgave d Bruk riktig ord på riktig plass i riktig form.
Kapittel 4 oppgave c. Sett inn substantivene som svarer til
Forandring fryder.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Johannes 21,1-14.
Domssøndag Siste søndag i kirkeåret Matteus 25 (2 fortellinger)
TILBEDELSE … med og uten musikk.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Misjonsavtaler i menighetene ALLE KAN GI - ALLE KAN FÅ.
 Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans eller får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.
Problemet og løsningen:
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
STØRST AV ALT 5.Klasse Bibelklubb!!!.
100 lure ord å lære.
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
En profet er en forkynner som taler med fullmakt fra Gud
mennesket mennesket Utviklingssone for hva mennesket kan klare å lære med hjelp/sammen mennesket.
Ordet poesi betyr stemningsfullt, lyrisk, versediktning.
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Dikt.
Kroppen som Gud har villet
1.samling: Jesus Kristus
“Disippel-høring”.
Naturlig menighetsutvikling?
Johannes 3, påsken i Det Gamle Testamentet
JESUS FRA ” LANDSBYGDA ” I M IDDELHAVS - SAMFUNNET Problemet med å beskrive Jesus Hvilke modeller bruker vi? Hvilke forutsetninger har vi mht menneske-
Riksmål/Bokmål/hovedmål & Landsmål/nynorsk/sidemål
Om hellige skrifter.
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
Litteraturen fra 1900 til 1945 En oversikt. Inn i et nytt århundre Brytningstid mellom gamle og nye verdier Allmenn stemmerett Sentralisering. Folk flytter.
Litteraturen frå 1900 til 1945 Ei oversikt. Inn i eit nytt hundreår Brytningstid mellom gamle og nye verdiar Allmenn stemmerett Sentralisering. Folk flyttar.
Krig og etterkrigstid Lyrikk og prosa under og etter 2. verdskrig.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Tentamensoppgåver i sidemål Vår 2017
MOTSTAND.
Blasfemi Av Petrine og Anna.
Lyrikk og poetisk språk
Utskrift av presentasjonen:

Arnulf Øverland 1889-1968

Skrev i mellomkrigstiden Politisk radikal i mellomkrigstiden og aktiv i motstandskampen under andre verdenskrig. Lyrikker Skriv i en stil som ligner hverdagsspråk. Fikk til rimord uten å måtte snu på ordstillingen. Korte setninger, intens rytmikk. Vekket sterke følelse (en ny patos!) Gjenbrukte og forandret uttrykk fra bibelen.

Blasfemi I 1933 holdt han et foredrag om Kristendommen – den tiende landeplage. Øverland var den siste i Norge som ble anklaget for blasfemi (gudsbespottelse). Hvordan er det med blasfemiparagrafen i dag? https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2- 6#§142

Dagbladet spør om favorittdikt i 2005 Disse diktene setter vi høyest: 1. «Du må ikke sove» Arnulf Øverland 2. «Ord over grind» Halldis Moren Vesaas 3. «Det er den draumen» Olav H. Hauge 3. «Til ungdommen» Nordahl Grieg 5. «Du skal være tro» André Bjerke 6. «Amor fati» André Bjerke 7. «Jeg holder ditt hode» Stein Mehren 8. «En hustavle» Arnulf Øverland 8. «Myrsnipedikt» Eivor Bergum 10. «Hentet» Johann Grip 10. «Jeg hadde tenkt - » Rudolf Nilsen 10. «Likfunn» Jakob Sande 10. «Mauren» Inger Hagerup (Fordi flere dikt har fått like mange stemmer, inneholder ti-på-topplista 13 dikt.)

Diktet lest av Øverland

«Du må ikke sove» 1937 Øverland vil få til politisk engasjement og solidaritet. Søvnen som metafor for manglende engasjement. Gjentakelser: «du må ikke sove, du må ikke …..!» En av de mest siterte setningene er: «Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer dig selv!» Fra bibelen: Jesus bønn for sine bødler var: « Fader forlat dem, for de vet ikke hva de gjør.» Øverland snur på den: «Forlat dem ikke, de vet hva de gjør. Øverland vil at leserne skal leve seg inn i andres lidelse, og oppfordrer til politisk motstand.

Tilhenger av riksmål Etter annen verdenskrig spilte Øverland en markant rolle i den norske språkstriden. Han var formann for Riksmålsforbundet fra 1947 til 1956. Var sterkt imot samnorsktanken.

Fremdeles i nyhetene: http://www.dagbladet.no/2014/02/15/kultur/meninger/kommentar/ idrett/magasinet_for_alle/31834702/ http://www.dagbladet.no/kultur/2005/06/29/436008.html