New New Economic History Tirsdag 30.8.2005. Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles.
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Christian Waale Hansen
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Industrisamfunnet – energi, teknologi og samfunnsutvikling
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Forklaringstyper i historievitenskapen
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Econ1310
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Social Shaping of Technology. Historiografisk kontekst Bruland: Industrial conflict Når ble artikkelen publisert? Hvilken faglig diskurs går den inn i?
HMS petroleum Kompetanseprosjekter
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Økonomisk geografi master - introduksjon Bjørnar Sæther V-2007.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Building the One to One Enterprise - Personalizing products for developing customer communities’ Relationships between customer loyalty and interactive.
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Industrial Revolutions Large-Scale Technological Transitions in History.
Innovasjonssystemer Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07.
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Forelesning Diskursanalyse
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Stortingets arkiv torsdag 23. september kl. 10 Oppmøte senest 9.45, inngang Løvebakken Påmelding til innen 20.
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Velkomstmøte for nye masterstudenter Fulvio Castellacci, senterleder TIK senter, 17. August 2015.
Literacy i digitaliseringens tidsalder av Svein Østerud Formidlingskonferanse Kommunikasjon, IKT og medier Oslo Forum Kurs- og konferanse- senter, 27.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Institutt for samfunnsforsknings erfaringer i lys av evalueringen av sosiologifaget 2.
North Sea Commission Culture & Tourism Frederikke Stensrød.
Av Annika N. de Leon. Masteroppgave om fagskolekompetanse  Hvorfor masteroppgave om fagskolekompetanse? Interesse Behov for fagskolekompetanse 2.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Sømløst samarbeid gir best resultat
Folkets handelsavtale – innføring til lærer
Arbeid og kompetanse Tool Leif Chr. Lahn
Your Life Cycle Partner in air compressor system solution
Productivity and Economic Growth
Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Informasjonsmøte om utveksling for ESST-studenter
12. Organisasjonsutvikling
Productivity and Economic Growth
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Centre of Biogeochemistry in the Anthropocene
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

New New Economic History Tirsdag

Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen som forklarer økonomisk vekst –Ingen forklaring av teknologisk endring i denne teorien Vekst knyttet til investeringer: –Kapitalutstyr og arbeid –Residual / restfaktor Ingen analyse av innovasjoner

Teknologi i økonomisk historie I motsetning til økonomene, var historikere interessert i teknologi og teknologisk endring –Etterspørselledet forklaring: økt etterspørsel fører til økt interesse for investering – investeringer skapte signaler om profitt ved introduksjon av nye prosesser og produkter Focussing devices: ubalanse i eksisterende teknologier skapte press på endring (’flaskehalser’) Challenge & respons models

Teknologisk endring i historien Tilbudssideforklaringer: –Ikke tilstrekkelig eksisterende kunnskap til at endring i etterspørsel vil skape langsiktig vekst –Behov for endring på tilbudssiden: langsiktig teknologisk utvikling krever kontinuerlig utvikling av ny kunnskap i produksjonen

Tilbudsledet innovasjoner Avhengig av kompetent og kunnskapsrik arbeidsstokk i produksjonen (skills) –Læring og kunnskapsutvikling gjennom produksjon og arbeidsliv Desto flere som er i produksjonen, desto mer læring av spesifikke kunnskaper –Kritisk masse, større mulighet for stadig flere læringsprosesser og innovasjoner

Læring og evolusjonær teori Mokyr: makroppfinnelser slår ’tilfeldig’ inn i økonomien som ytre sjokk Hvordan forklare at dette skjer i større grad i noen samfunn enn andre –Særlig i Nord- og Vest-Europa ”The explanation must og back to the cultural contexts within which clusterings of inventions occur” (s.6) –Industri skapte befolkning med teknologisk erfaring og kompetanse (tilbudsside) –Etterspørsel etter forbruksvarer bidro til klima for innovasjon (etterspørselside)

Innovasjon som kultur Forsøker å kople økonomiske studier til kulturstudier –Economics of persuasion –Speech communities: offentlig sfære som skapte rom for oppfinnere og entreprenører (kunne bli hørt) –Offentlig ordskifte skapte klima for investorer, oppfinnere og kunder for nye produkter og prosesser Ønsker ”… a combination of reason and of speech, the economic historian’s calculations and the the social historian’s sensibilities” (s.7)

Vitenskapelig kunnskap Sosiale grupper i innovasjoner –Vitenskapsmenn, ingeniører og industrialister –Interaksjon mellom disse gruppen Organisasjoner for kontakt: Royal Society ”A culture of science and technology was very much a part of the mentality of the educated and mercantile classes” (in some countries) –Også folk med mindre utdannelse hadde interesse for teknologi og naturfilosofi/vitenskap –Vitenskapelig kunnskap indirekte inn i økonomien

Utveksling av kunnskap Læring: prosess som krever åpenhet om kunnskap og utveksling av kunnskap –Interaksjon mellom grupper/personer med ulik type kompetanse og kunnskap Ex1. Dampmaskinen: debatt i Frankrike om forskjell mellom effekt av ideal maskin og den best fungerende på den tid (Fox, s. 87) Ex2. Kjemisk produksjon av fargestoffer til tekstilindustrien: ’chemical culture’ gjennom mobilitet og utveksling av praktisk erfaring i industrien

’On the job’ skills ”It is important to remember that innovation and economic change were not confined to radical breakthroughs, and that they were widespread across activities and sectors, the implication is that learning and knowledge creation – in a variety of forms – ocurred across many non- obvious aspects of economic life” –Behov for å vite mer om hva slags kunnskapskultur faglærte arbeidere var en del av

Lærende kulturer og økonomier Industri gjorde læringsprosesser strategisk viktig for evne til å produsere og selge varer som stadig endret seg (gjennom teknologisk konkurranse) Hva slags læring og kunnskap var viktig? –Praktisk kunnskap gjennom opplæring og deltakelse i produksjonen –Grunnleggende lese og skrivekunnskaper –Opplæring i formell vitenskap og teknologi