1 HumSam Bevisstgjøring av egen kunnskap UIO, 19 oktober 2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
DiSC fra Inscape Publishing Inc.
ELE3730 Utviklingsøkonomi
Praktisk ledelse og risikostyring av virksomheter, Del 3:
Om attføringsbedriftenes fremtidsmuligheter etter NAV reformen og AVI meldingen ………… men også litt om organisasjonen, politikk mm Årskonferansen 2007,
Christina Ødegård sin lærlings tid
FELLESORGANISASJONEN FO Aust- og Vest-Agder oktober 2007 En sosialarbeiders hverdag Felles Representantskapsmøte 18. oktober FO Aust-Agder og FO.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
VÅR FELLES REISE. Personlig synes jeg at NordlandsLøftet er en av de mest spennende og givende prosesser jeg har jobbet med (og i). Jeg har.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
IKT Orkide Ledelse og Skole
Smidighet vs ansvarsprosjekt Software 2012 Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria
TEKMAR Teknologi for marin biomasseproduksjon; krav, behov og løsninger Trondheim 2-3. oktober 2003.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Boligtorget på mobil • Hvorfor? – Forventes av kundene – Rask tilgang – Alltid tilgjengelig – Rette aldersgruppe – Enklere for kunden.
SAMMEN OM Å UTVIKLE KIRKEN Samling 1 Stabsutvikling.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
1 BYGGEPOLITIKK Valgkampkonferansen 29. juni 2011 Forbundssekretær Halvor Langseth.
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Erfaringer fra Institutt for kulturstudier og orientalske språk Wiki og blogg som læringsverktøy.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kan økonomiske insentiver bidra til god prosjektledelse (i staten)? Dag Morten Dalen Handelshøyskolen BI og Frischsenteret Prosjekt 2004, torsdag 7. oktober.
Omlasting og overproduksjon. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har samme distribusjonsnett som før. (Betrakt de ulike vareslagene som flere 3-dimensjonale.
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Slik drar du bra damer…. Norsk Redaktørforenings høstmøte Molde oktober 2006.
Software Requirements Elicitation
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
En prosjektleders perspektiv Emnekart 2004 – Felix konferansesenter, 27. oktober 2004.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Care, Awareness, Knowledge, Engagement CAKE Verdier Q1.
Hvordan tar vi imot nye medlemmer?. Mine temaer ● Hvem er de nye medlemmene – og hvem er vi? ● Hva må vi mestre for å gjøre nye medlemmer aktive? ● Hvordan.
Forretningsplan.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
Oppfølging av studenter på HF Vet vi hva som funker? Gro Enerstvedt Smenes, seksjonssjef for studier.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Banken som samarbeidspartner
Rekruttering! Og hvem vil ta over arven.. Hvorfor bekymre seg om den type ting i 2014?
Japansk i landet der…. øst møter vest gammelt møter nytt.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Klimapolitikk og teknologisk utvikling.
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Øving 1 - Forretningsideen
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
HUMSAM etablererkurs Karrieresenteret ved UiO Vidar Grøtta,
Øving 2 – Markedsplanen I
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Plan for HMS- kultur undersøkelse. Undersøkelsen Gjennomføre en muntlig undersøkelse på noen utvalgte ansattes syn og holdninger til HMS. Gjennomføre.
Copyright © 2004 Universitetet i Oslo AGENDA Dette er en brød tekst, på en mønstret bakgrunn. Velkommen til HUMSAM Etableringskurs høsten 2004! Tor Borgar.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kommunikasjonskurs NRF Hermund Haaland Leder - Tankesmien Skaperkraft Kommunikasjonskurs NRF
HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård.
HelseNorge i framtida Karianne O. Tung Stortingsrepresentant, Arbeiderpartiet 26. Oktober 2015.
10 – Foiler Minutter Font PRESENTASJONER.
Felles Studentsystem FS- nettverket
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Tilbud og tjenester til studenter
Utskrift av presentasjonen:

1 HumSam Bevisstgjøring av egen kunnskap UIO, 19 oktober 2004

2 Temaer En avsporet humanist… min bakgrunn Salgbar kunnskap (og innsalg av denne) Suksesskriterier etter innsalg

3 Salgbar kunnskap (eksempelvis) Skape orden av kaos Raskt absorbere store informasjonsmengder Kommunisere godt (og presist) muntlig og skriftlig Komfort i skjæringspunktet politikk og økonomi Utfordrer etablerte ingeniør/økonom sannheter HVA GÅR GALT?

4 Innsalget..... Hvem er kunden? –Som person, som organisasjon, som beslutningsenhet Har kunden et problem? –Og vet kunden at kunden har et problem? Har kunden et budsjett? –I så fall hvor stort, og hva er beslutningsprosessen Har du en løsning som adresserer kundens problem? –… og hvorfor løser du problemet bedre og/eller billigere enn konkurrenten? SALG AV EGEN KOMPETANSE ER OGSÅ SALG

5 Hvordan levere i forhold til innsalget? Aksepter stammens adferdsnormer og kommunikasjonsform Forsiktig med intellektuell arroganse Vær synlig og ta ansvar (UIO vs BI/NHH kultur) Bygg nettverk …. studer hardere enn under studiene