Event Media Eller; hvordan mediebransjen skaper begivenheter for å vinne kampen om oppmerksomheten. Med blikk på Idol og MGP Forelesning på MEVIT4112 -

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Advertisements

Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Ronny Klæboe Transportøkonomisk institutt
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
SUKSESS ELLER FIASKO I PROSJEKTER TIDLIGE ”SYKDOMSTEGN”
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Om Luthersk dåpsteologi og dåpens betydning for trosopplæring
Multimodal literacy ”Tekst og kontekst”
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Dias 1 Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet DK-CLARIN status WP 5.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Forelesning Diskursanalyse
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Nevral determinisme og retribituvisme igjen The law will continue to punish misdeeds, as it must for practical reasons, but the idea of distinguishing.
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
MEST 2724: Dataspill i et mediekomparativt perspektiv Gruppeseminar, dag 1.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Effektanalyse i evalueringen av de teknisk- industrielle forskningsinstituttene i Norge 2015 Frode Georgsen, 23. mai 2016.
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Betydningen av kunnskap og verdier ved innovasjon: eksempler fra hvalsafari Hin Hoarau-Heemstra– Førsteamanuensis Nord Universitet
Radio listening in Norway
Find Fraud B4 it Finds You!
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
MikS WP1/WP2 Planned work from SINTEF.
Ulike måtar for bruken av pronomen
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
Internasjonal Økonomi
The Gains from International Trade
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Konkurrerende økonomiske teorier
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Finanspolitikk og pengepolitikk
It’s the way I like it! Self-determination and self-assertiveness in persons with ID A participatory research project Østby, May (associate professor);
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
A review of exploration activity and results on the NCS
Sustainability as practice
Behind the scene Anders Hattestad ,
bruk av spill i tverrfaglig engelsk/IKT- undervisning
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The courts February 2018 Court Administration.
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Event Media Eller; hvordan mediebransjen skaper begivenheter for å vinne kampen om oppmerksomheten. Med blikk på Idol og MGP Forelesning på MEVIT Deltakelse, fankultur & sosiale medier IMK 26 januar 2010 Yngvar Kjus

Hvordan og hvorfor lage begivenheter? - Begivenheter og oppmerksomhet - Å planlegge og arrangere begivenheter - Å eie og profitere på begivenheter - Å delta i begivenheter

«A simplest taxonomy of events distinguishes between those that happen to us and those that we make happen. The former I have called “happenings”, reserving the term “event” for those things that we ourselves make happen. The key difference between happenings and events is that happenings have an unintended character, while events are precisely meant and intended. (...) They are meant and intended to happen in a particular way, with particular effects for participants and a particular end in mind. As such they require, fromthose responsible for making it happen, much forethought, effort, and planning.» - Paddy Scannell, 2002: 271, "Big Brother as a Television Event" i Television and New Media.

Flere kjennetegn ved begivenheter Forløpet er planlagt, men utfallet er uvisst Utspiller seg i vår tid, og vårt rom Innebærer og inviterer til deltakelse Måten disse elementene ordnes på avgjør begivenhetens type og betydning

Tittartidsandelar% Året 2008

Ny ekspertise på oppmerksomhet vokser fram, som 'eventbyrået'

Paul Lazarsfelds tostegs- hypotese, publisert i boka Personal Influence i 1955

1) “ Pseudo-events are more dramatic – they are planned to be more suspenseful.” 2) “They are planned for dissemination and are therefore easier to make vivid under those circumstances. Participants can be selected for their dramatic interest.” 3) “They can be repeated at will, and thus their impression can be reinforced.” 4) “They cost money to create; hence somebody has an interest in disseminating, magnifying, advertising, and extolling them as events worth watching or worth believing.” 5) “They are more intelligible, and are planned for that effect. Many aspects are simplified and concealed, but we can at least judge the effectiveness of the television performances.” 6) “They are more sociable, more conversable, and more convenient to witness. Their occurrence is planned for our daily routines – in newspapers in the morning, on television at night.” 7) “Knowledge of pseudo-events – of what has been reported, or of what has been staged, and how – becomes the test of being ‘informed’. Pseudo-events provide ‘common discourse’.” 8) “Finally, pseudo-events spawn other pseudo-events in geometric progression.” - Daniel Boorstin (1962/1987) The Image, s «pseudo-events» versus «spontaneous events/happenings»

5

«[S]ociety cannot make its influence felt unless it is in action, and it is not in action unless the individuals who compose it are assembled together and can act in common. It is in common action that it takes consciousness of itself and realises its position; it is before all else an active co-operation. The collective ideas and sentiments are even possible only owing to these exterior movements which symbolize them » – Emile Durkheim 1965 [1915]: The Elementary Forms of Religious Life, pp. 465–6.

”Alle er med!”

- Arne Hjeltnes, tidligere ansatt i Innovasjon Norge, nå konsernsjef i kommunikasjons- selskapet Creuna

Sentralt spørsmål for alle som bidrar og deltar: Hvordan få størst mulig utbytte av begivenheten?

Idol-formatets vandring fra internasjonale mediekonglomerater til nasjonale mediehus: Tykk linje: Aktører som samarbeider formelt med å produsere Idol (kontraktbundne) Tynn linje: Eierskapsforbindelser (her foregår kontrollerte synergier) Ingen linje: Aktører som samarbeider uformelt (fleksible synergier, ingen kontrakter)

Vesentlige spørsmål i analysen av medieskapte begivenheter - Hvilken form og formål har begivenheten? - Hvem arrangerer og hvem deltar? - Hvem formidler, og hvordan? - Hvilke risikoer og gevinster er involvert?