Informasjonsinfrastrukturer, integrasjon og kompleksitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Ragnar Husum Vestre region Lisbet Guttormsen NHN
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
Norske fyrtårnskommuner
Elektronisk samhandling Ahus - primærhelsetjenesten
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Status Elektronisk meldingsutveksling Helse, Pleie & Omsorg.
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Konsekvenser ved samlokalisering av IKT-systemer
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
13 En verden uten grenser.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Legemiddelinformasjon - et skrikende behov -
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Definere og velge hovedmål og delmål
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Standardiseringsforskning ved ifi Informasjonsinfrastrukturer Ole Hanseth.
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
FINF H Arild Jansen. AFIN/UiO 1 Digital forvaltning: Informatikk møter jus FINF  IKT og jussen: som verktøy/redskap og som objekt.
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Informasjons-infrastruktur som organisasjon
Disaster Preparation/Recovery Solutions and Messaging Backup/Restore Exchange server 2003.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Organisasjonsteori - omgivelser
HINF 1101 Medisinsk informatikk Kva er medisinsk informatikk? Kursets fokus, vinkling og tema Praktiske opplysningar 26 august 2005 Margunn Aanestad
HINF 1101 Medisinsk informatikk Kva er medisinsk informatikk? Kursets fokus, vinkling og tema Praktiske opplysningar 27 august 2004 Margunn Aanestad
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Risiko og usikkerhet i prosjekter Bjørn Johs. Kolltveit.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Informasjonsinfrastruktur som basis for digital forvaltning
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Hva er egentlig en kommune? Utviklingstrekk: Danmark  Norge  Bodø
Er teknologien styrbar? DRI 1001 Forelesninger
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Håndtering av kunde ønsker
Hva er elektronisk samhandling?
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Informasjonsinfrastrukturer, integrasjon og kompleksitet HINF1101, 30. september Margunn Aanestad

Oppsummering: Redesign Prosessforbedringer: Eliminere trinn i en behandlingsprosess Flytte oppgaver ned i ansvarshierarkiet (Fra legeoppgave til spl-oppgave med leges tilsyn) Redusere mengde dokumentasjon som produseres Sanntids koordinering (f.eks. avtale time med pasient pr. telefon og spare en konsultasjonstime) Forutsetninger: Stabil organisatorisk kontekst Lav målusikkerhet Forutsigbare prosesser (f.eks. samlebåndsproduksjon) Stemmer dette for helsevesenet? Kunnskapsintensiv bransje, kontinuerlig faglig utvikling Omorganiseringer (f.eks. pga. funksjonsfordeling), skiftende politiske mål, endrede økonomiske rammer Lite ’slack resources’ Pasientforløp (og andre prosesser) involverer mange aktører, noe som medfører høye krav til ad hoc koordinering. ’Innebygd’ usikkerhet (f.eks. hvordan et sykdomsforløp vil arte seg, hvordan pasienten vil reagere på behandlingen) Det er annerledes å drive et sykehus enn å produsere biler...

IKT- et verktøy eller en aktør? ’Reengineering’-ideen: IKT som verktøy Redesigne organisasjonen, ta i bruk IKT som støtter den nye organisasjonen og samarbeidsformen Vi kan f.eks. se at EPJ omtales som ’workflow management system’. Men: er det riktig (realistisk) å se på IKT bare som et verktøy? Neei.. Tema idag: Informasjonsinfrastrukturer - store, sammenkobla IT-systemer utfordrer våre teknikker for å etablere og kontrollere teknologi.

Teknologi som aktør? Et annet teoretisk rammeverk for å forstå teknologi: Informasjonsinfrastrukturer Nettverksøkonomi (’increasing returns’, installert base, eksternaliteter, ’path dependence’) Sentralt: Integrasjon og kompleksitet Side-effekter, refleksivitet Implikasjoner for endring av informasjonsinfrastrukturer ’Kontroll’ eller ’kultivering’?

Informasjonsinfrastrukturer Begrepet Informasjonsinfrastrukturer har blitt brukt av: Clinton-Gore-administrasjonen i 1994: ’Launching the National Information Infrastructure’ EU: Bangemann-rapporten Forskere innen IS-feltet (Informasjonssystemer) Informasjonsinfrastrukturer er: Store, sammenkoblede systemer. Generelt bruk (mange bruksområder), ikke spesialisert (bare et eller noen få bruksområder). Åpne, ingen forhåndsdefinerte grenser. Heterogene Sosiotekniske Standarder er essensielle

Eksempler på IIS Vi kan finne informasjonsinfrastrukturer med ulike ’størrelser’: ’Universelle’ informasjonsinfrastrukturer Internett Sektor/bransje-infrastrukturer Det nasjonale helsenettet Nettverk for bankbransjen Bedrifts-infrastrukturer Interne, felles systemer for ’alt’ (lønn, personal, varelogistikk, salgsoppfølging, produksjonsstyring etc.). Informasjonsinfrastruktur er en fleksibelt begrep. Det er et teoretisk perspektiv heller enn en rigid kategori. Brukes når det passer. Det står i kontrast til informasjons-system, som er avgrensbare, lukka systemer.

Noen relevante begreper fra nettverksøkonomi m.m. Eksternaliteter (positive og negative). (Eksempel: bilverskteder) Verdien for den enkelte øker med størrelsen på nettverket (Eksempel: MMS-meldinger) ”Increasing returns”, selvforsterkende mekanismer. Path dependence (vei-avhengighet) og mulig irreversibilitet (Eksempel: QWERTY-tastaturet) ’Installed base’: det som allerede finnes, påvirker det som kommer.

Larger installed base More complements produced Further adoption Greater credibility of standard Reinforce value to users

Hvordan bør vi tenke omkring dette? Slik: ? Problem: Det er stor dynamikk, stadig endring i ’system-porteføljen’, hurtig teknisk og faglig utvikling, større krav utenfra/ovenfra. Samtidig: størrelse, installert base (sosio-teknisk) antall aktører, mengden av avhengigheter hindrer rask forandring. Hvordan bør vi tenke omkring dette? Slik: ? ”Når det er så mye usikkerhet som nå, så blir det desto viktigere med en sterk prosjektledelse og klar ansvarsfordeling. Vi må formulere klare mål og sørge for at de avtalte milepæler nåes til fastsatt tid”. M.a.o: høy usikkerhet og stor endring krever mer, tettere og bedre planlegging og kontroll ???

Håndtering og endring av IIS Påstand:’Prøver man med tradisjonelle kontroll-orienterte mekanismer, vil man oppleve avvik/kriser/at man mislykkes.’ Alternativ tilnærming: Kultivering (i motsetning til ’konstruksjon’) Hva kan kultivering bety i denne sammenheng? Gradvis utvikling, ikke alt i ett steg Omsorg og oppfølging (’vanne og luke’) Stole på /benytte ’indre vekstkraft’ Man kan ikke bestemme alt, må vente og se hvordan det går Opportunistisk og pragmatisk (Bootstrapping som en type kultiveringsstrategi, der problemet er av typen: hvordan skal man få til å starte opp noe nytt, komme opp til ‘kritisk masse’. Kultivering er et videre begrep)

Etablering av II i helsevesenet Vi går tilbake til eksemplet fra Bootstrapping-artikkelen: Fürst Medisinske Laboratorium tilbød elektronisk labsvar til legekontor (ga bort et modem + program som importerte labsvar inn i journalsystemet). Suksessen med dette markerte start på standardiseringsarbeide rundt meldingsutveksling: labsvar, prøvebestilling, henvisning, epikriser, sykemeldinger, resepter osv. (CEN, EDIFACT, tidlig 90-tall) Utgangspunkt: Informasjonsmodell som viser all informasjonsflyt i helsevesenet. Standarden: 399 sider, >10 års arbeide, begrenset bruk Fürsts løsning: 1 side tekniske spesifikasjoner, 3 ukers arbeid. Installed base: EDIFACT forutsatte x.400-nettverk

Teknologiutvikling = standardisering? Standardiseringsprosesser kan være ulike Standardisering av Internett-standarder (IP, TCP, UDP, HTTP osv: ”Rough consensus and running code”. RFC, åpne prosesser, pragmatiske og opportunistiske, bottom-up. Telekom-standarder: langvarige og globale (demokratiske) prosesser. Top-down. Prosessen er ulikt og resultatet er ulikt Kontroll eller kultivering?

Integrasjon og kompleksitet Sterk trend: integrasjon av fragmenterte systemer i sykehus og mellom institusjoner. Eksempel: Tankene omkring EPJ på Rikshospitalet: Fra ett ’supersystem’ Via ett kjernesystem Til ’løs’, visuell integrasjon: ett av flere system Hva skal integreres? Hvordan skal det integreres? Hvor tett?

Kompleksitet og manglende kontroll ”Reflexive standardisation” (Case EPJ på RH): Escalation Side-effects Reflexive modernity (Anthony Giddens og Ulrich Beck): side-effektenes rolle Årsak til side-effekter: antall aktører som blir sammenkoblet, dynamikken, installert base…. Side-effekter spres lengre og raskere, det blir flere av dem. ’Føre var’-prinsippet for teknologi: minimer sammenkoblinger, integrer løsest mulig.