DRI2001 h04 - fforelesning 1.9.2004. 2004 Arild Jansen 1 DRI 2001 Forelesning 1. september Offentlige tjenester på Internett – hva og hvordan Litt om ulike.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

Astrid Øksenvåg Rådgiver eKoR AS
Programvare for nisje SMS
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 38 Systemutvikling –III: Utvikling av vev-tjenester Temaer:  Systemutvikling.
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 38 Systemutvikling –III: Utvikling av vev-tjenester Temaer:  Offentlige.

Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Fagsystemer – oppgradering og nyanskaffelser
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
FINF H Arild Jansen. AFIN/UiO 1 Digital forvaltning: Informatikk møter jus FINF  IKT og jussen: som verktøy/redskap og som objekt.
Bruk av IKT i offentlig sektor DRI
IKT i det offentlige – Saksbehandlersystemer mm DRI
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Gjennomgang av oblig 2, del II for DRI 1001
DRI2001 h05 - Introduksjon 17. aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI 2001– 1. forelesning 17. august 2005 Forelesningsplanen og pensum
DRI1002-V04 Fforelesning uke 17,19 Arild Jansen, AFIN DRI IKT og informasjonssøking Forelesning uke 17 og 18 Hovedpunktene i forelesningen Litt om.
E-Forvaltningsreformer i praksis. Hvilke gevinster får vi?
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
DRI1001 h05 - Forelesning 20 september Arild Jansen 1 Bruk av IKT i offentlig sektor DRI 1001 – 20 sept IKT-systemene – lagdelt som en ’løk’ Ulike.
FINF 4001 forelesning Arild Jansen, AFIN 1 Digital forvaltning Introduksjon Hva er digital forvaltning Nasjonale og internasjonale perspektiver.
DRI 1001 Oppsummering 2005 Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
IKT i det offentlige – Saksbehandlersystemer mm DRI
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
DRI2001 h05 - Forelesning Arild Jansen 1 E-demokrati – hvordan realisere dette i praksis Demokratimodeller og IKT- en oppsummering Hva kreves.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
FINF- H -04, 21 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 39 Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern som.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 1 DRI 2001 Pensumseminar 26. aug Interaktive nettsteder og IKT i forvaltningen Litt om pensumseminarer.
DRI2001 Høst 05 - Pensumseminar 25. aug Arild Jansen 1 DRI 2001 Pensumseminar 25. aug Interaktive nettsteder og IKT i forvaltningen Litt om.
DRI2001 H06 -oppsummering Arild Jansen AFIN
DRI2001 Høst 06 - Pensumseminar 24. aug Arild Jansen 1 Offentlige nettsteder. Introduksjon til systemutvikling DRI 2001 Pensumseminar 24. aug
DRI2001 H07 - Forelesning Arild Jansen, AFIN 1 Infrastrukturer, nettverk og demokrati Forelesning Temaer: Infrastrukturer for offentlig.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
DRI1002-V04 1. forelesning Arild Jansen, AFIN DRI IKT og informasjonssøking 1. Forelesning og seminar uke 2 Hovedpunktene i forelesningen Oversikt.
DRI 1001 Oppsummering 2007 Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
eForvaltningskonferansen 19. mars 2007
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Rammer for og organisering av eForvaltningen
25. desember 2018.
Hva skal vi med NOARK? Katarina de Brisis 19.November 2018.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Utskrift av presentasjonen:

DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 1 DRI 2001 Forelesning 1. september Offentlige tjenester på Internett – hva og hvordan Litt om ulike IKT-systemer i det offentlige Sammenheng mellom tjenestetrappa og nettsteders oppbygg (kompleksitet) 1. Obligatoriske oppgave Pensumlitteratur : Holmane: kommuner og lokalsamfunn på Internett, kap. 2 IKT i det offentlige 2002:

DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 2 IKT i det offentlige 2002 Noen ulike typer løsninger og systemer Brukertjenester –Informasjonstjenester, elektroniske skjemaer,... Fagsystemer –Lånekassen’s og SO’s saksbehandlingssystem, Trygde-, forenklet ligning, Tolldeklarasjon (TVINN) Samarbeidsstøtte –E-post, systemer for deling av data, kalendersyste,er,.. Samordningsløsninger –Systemer som støtter samspill og arbeidsdeling på tvers i forvaltningen Felles infrastruktur og kommunikasjonsløsninger Administrative systemer –Lønn, regnskap, arkiv

DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 3 Mange mål og krav til offentlige virksomheter og deres IKT-systemer Tjenesteyting til borgerne Effektiv kommunikasjon og interaksjon med privat sektor Politiske og demokratiske funksjoner, som skal understøtte interaksjon mellom aktive borgere og politikerer. Oppfylle de forvaltningsmessige oppgaver i stat og kommune Krav En offentlig sektor som er åpen og transparent (gjennomsiktig) for demokratisk deltakelse. En offentlig sektor som yter tjenester til alle, inkluderende og ikke ekskluderende En effektiv offentlig sektor

DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 4 Noen interessante eksempler på offentlige nettsteder ening.aspx?id=9483http:// ening.aspx?id=

DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 5 Den såkalte tjenestetrappa

DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 6 Nettsteder er komplekse byggverk

DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 7 Nettsteder er komplekse byggverk

DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 8 Hva består byggverket av ? Brukergrensesnitt: –Grafisk utforming, symbol- og fargebruk, –Arkitektur: organisering av innholdet på nettstedet, nivåstruktur, –Funksjonalitet : de tjenester som nettstedet tilbyr brukeren, f eks. skjemaer, veiledning, kalkulator,. Informasjonsressurser: –Databaser og andre tekstsystemer som nettstedet gir tilgang til (i form av datafiler) Applikasjonsprogrammer: – Brukertjenester, fagsystemer, tjenestesystemer, etc

DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 9 Hva består byggverket av – 2 Teknisk infrastruktur : –Nettverk og andre fellesressurser: servere, verktøy; basistjenester som www, e_post, sikkerhet,.. Organisatorisk infrastruktur –Rutiner, prosedyrer og ansvarsforhold som skal sørge for at nettstedet til enhver tid er oppdatert og utfører de tjenester som er tilgjengelig,

DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 10 Noen eksplisitte krav til offentlig IKT- systemer og nettsteder Rene arkivsystemer : Noark-standarden – Saksbehandlersystemer : statens generelle kravspesifikasjon (SGK) – krav/index.htmhttp:// krav/index.htm Det generelle indikatorsettet for kvalitetsvurderinger finnes på : –

DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 11 Isfjellet.. Informasjon Kommunikasjon Interne systemer Intern organsiering

DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 12 Hva er de tekniske løsningene bak? Brukergrensesnitt: –Grafisk utforming: HTML-koding ++ –Arkitektur: logisk struktur, realiseres ved filer på vevtjeneren –Funksjonalitet : programmering i egnet språk: PHP, Javaskript, Informasjonsressurser: D atabaseverktøy andre struktureringsformer XML,... som knyttes opp mot nettstedet. Applikasjonsprogrammer: –Skrives i programmeringsspråk/applikasjonsverktøy mm Teknisk infrastruktur : Nettverk og andre fellesressurser: servere, verktøy; basistjenester som www, e_post, sikkerhet,.. Organisatorisk infrastruktur –De deler av informasjonssystemene som ikke er automatisert

DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 13 Hva omfatter den organisatoriske infrastrukturen Virksomhetens politiske og administrative organisering –Ansvarsforhold og organisering av alle funksjoner og tjenester som omfattes av nettstedet Informasjonsstrategi som del av en virksomhetsstrategi –Informasjonsleverandør –Informasjonsredaktør/redaksjon IT-strategi –Utvikling og drift av teknisk infrastruktur –Utvikling av nettstedet og brukertjenester –Utvikling og drift av fagsystemer Integrasjon mot fagsystemer og andre systemer

DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 14 Noen problemer ved dagens offentlig sektor Brukerretting av informasjon og elektronisk tjenestetilbud er for svakt utviklet/koordinert Datautveksling og kommunikasjon på tvers av etats- og sektorgrenser er et problem på mange områder Sikkerhet og tillit rundt elektroniske transaksjoner må bedres Fokus på kost/nytte-vurderinger og gevinstrealisering IKT utnyttes for dårlig til erfaringsutveksling, kompetanseutvikling og ideutvikling Strategisk lederkompetanse på IKT-området må bedres + AJ-kommentar: Kvaliteten på offentlige data er ofte for dårlig. Men hvor god er det mulig å få den ??

DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 15 Gir elektroniske tjenester oss bedre tjenester og nye muligheter Økt tilgang å informasjon fra det offentlige –Lettere å finne fram informasjon? Tjenester er bedre tilrettelagt –Tjenestene tilgjengelige både elektronisk og tradisjonelt Økt innsyn i forvaltningen –Postjournalen elektronisk tilgjengelig Den politiske virksomheten er mer synlig –Sakskartet og sakspapirer i Storting og kommunene elektronisk tilgjengelig –Møter og debatter sendes direkte

DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 16 Hva er offentlige virksomheters demokrati- fremmende funksjoner? Organisere åpne og rettferdige valg Sikre politisk styring, men også offentlighet og innsyn Stimulere og understøtte offentlig debatt og politiske prosesser Hvordan blir IKT brukt for å understøtte disse funksjoner? Se f eks. på