Kommunereformen er i gang Valgerd Svarstad Haugland

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Advertisements

Den ideelle kommunesammenslåing
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Kommunestruktur – hva skjer i Norden – hva kan skje i Norge? Sigrun Vågeng, administrerende direktør KS.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Christian Grorud
Møte i Romsdal regionråd, fredag
Vi skal bygge videre på det vi har!
Fylkesmannens rolle i reformen
prosjektdirektør Oslo og Akershus
Kommunereform, veien videre
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Kommunereform Romsdal.
Kommunereformen Nasjonal reform Regionale og lokale prosesser
Oppdrag kommunereform
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Slik skal vi styrke lokaldemokratiet.
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Spydeberg kommune Vår start på kommunereformen KS Østfold Høstkonferanse 20. oktober 2014.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Kommunereform Gran og Lunner Arbeidsgruppe demografi og økonomi
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
Kommunereformen ? Folkemøte 6. mai 2015 Anne-Marie Vikla prosjektdirektør for kommunereformen Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Halsa kommune – kjenn kor du trivest! Kommunereformen i stikkord: Initiert av Regjeringen med støtte i Stortingsflertallet "Oppdraget" er å se på som en.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Fylkesmannen i Telemark Kommunereform - kommuner for fremtiden Kari Nordheim-Larsen.
Reformstatus og veien videre Valgerd Svarstad Haugland fylkesmann Fylkesmannen i Oslo og Akershus 26. april 2016.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Kommunereformen i Asker Status og veien videre Kommunestyret 26. april 2016 Ordfører Lene Conradi.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Kommunereformen og Averøy kommune -Hva betyr kommunereform for meg her i Averøy kommune? -Skal Averøy kommune slå seg sammen med annen kommune? -Hvem skal.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Samhandling for effektive planprosesser
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bærekraftig samfunnsutvikling
Utgreiing av kommunestruktur
KOMMUNEREFORMEN: Aurskog-Høland måten
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Kommunereforma - møte med stortingsbenken
Gode alene – enda bedre sammen?
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Utskrift av presentasjonen:

Kommunereformen er i gang Valgerd Svarstad Haugland Fylkesmannens rolle og oppdrag Prosessen i hovedstadsregionen Valgerd Svarstad Haugland fylkesmann i Oslo og Akershus KA,høstkonferanse 24. september 2014 Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Regjeringens mål med kommunereformen? Helhetlig og samordnet samfunnsutvikling Gode og likverdige tjenester til innbyggerne Styrke lokaldemokratiet Bærekraftige og økonomisk robuste kommuner med økt makt og myndighet. Nødvendig for morgendagens utfordringer og økte forventninger fra innbyggerne. Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Historisk reform - grip muligheten Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Oslo og Akershus Oslo = Hovedstad, kommune og eget fylke Akershus = Fylke med 22 kommuner Oslo

Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Hovedutfordringer fremover Storbyregion med vekstsmerter krevende utbyggingsoppgaver – bolig, næring, skoler, barnehager og infrastruktur Norges kornkammer og økologisk ”hot spot” For å unngå kø, kork og kaos må det bygges konsentrert i regionale kollektivknutepunkt Utvikle regionale byer med godt kollektivtilbud og gangavstand til daglige gjøremål Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Hvorfor kommunesammenslåing i Oslo og Akershus? Funksjonell samfunnsutvikling = Helhetlig ivaretagelse av areal- og transportinteresser - sikre positiv utvikling i storsamfunnet Arealpress og befolkningsøkning krever samlet utbyggingsmønster og transport i sammenhengende bo- og arbeidsmarkedsregioner Rattsø-rapporten: “Fragmentert kommunestruktur svekker grunnlag for samlet planlegging og utbygging i byregionene Pendling og tettstedsutvikling de siste tiårene viser at dagens kommuner i byregionene ikke utgjør en funksjonell enhet Funksjonell samfunnsutvikling spesielt viktig i vår region Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Fordel med større kommuner Bedre forutsetninger for gode og helhetlige planer Mer robust kommuneøkonomi muliggjør konsentrert vekst – utvikling av regionale byer Bedre forutsetninger for trendskifte fra ”bygdetradisjon” med byspredning til storbytenkning og utvikling av urbane kvaliteter Mindre behov for tidskrevende interkommunale samarbeidsfora og statlig detaljstyring Anne-Marie Vikla, prosjektdirektør kommunereformen

“Tiden er overmoden for kommunereform” (Sanner) Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Akershus gode forutsetninger for kommunesammenslåing Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Fylkesmannen sentral rolle i gjennomføringen Tilrettelegge og koordinere kommunereformprosesser lokalt/regionalt Hvorfor? Fylkesmannen har god kunnskap om hvilke utfordringer fylket har, og om de enkelte kommuners situasjon Hvordan? - Sikre gode lokalt forankrede prosesser - Avklare hensiktsmessig samarbeidsform med KS regionalt Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Fylkesmannens oppdrag - flerdelt Sikre at alle kommuner igangsetter reformprosessen høsten 2014 Sikre at alle kommuner vurderer kommunesammenslåing, samt gjør vedtak innen våren 2016 … og følger opp kommuner som ikke tar eget initiativ Tilrettelegger og veileder lokalt og regionalt – godt forankrede prosesser – samarbeid med KS, Kompetansesenter etc. Vurdere behovet for prosesser på tvers av fylkesgrenser

Fylkesmannens oppdrag - flerdelt Fylkesmannen skal i tillegg på selvstendig grunnlag vurdere de samlede kommunestyrevedtakene der det legges vekt på helheten i regionen og fylket. Departementet ber Fylkesmannen om å vurdere om vedtakene er i tråd med hovedmålene i reformen.

Fylkesmannen må også tegne kart Flertallet i Stortinget understreker at: “Fylkesmennene må fylgje opp dei kommunane som ikkje på eige initiativ tar nødvendig lokal leiarskap.” Fylkesmannens anbefaling: Nytt hovedstadskart – ta styring - vesentlig at alle kommuner deltar aktivt med sine innspill Anne-Marie Vikla, prosjektdirektør kommunereformen

Kommunereformens 3 faser. Fase 1: Igangsette Forankre - medvirkning Fase 2: Vurdere Faktainnhenting - mulighetsbildet Fase 3: Avslutte Vedtak om kommune- sammenslåing Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Prosess Fase 1 – Forankring, høsten 2014 Kommunene setter i gang kommunereformen - medvirkning Fylkesmannen tilrettelegger – forankre reformen lokalt og regionalt Fase 2 – Faktainnhenting, hele 2015 Kommunene drøfter utfordrings- og mulighetsbildet - medvirkning Fase 3 – Fatte vedtak, våren 2016 Sluttfase - vedtak om ja eller nei for konkret kommunesammenslåing i kommunestyrene Anne-Marie Vikla, prosjektdirektør kommunereformen

Fylkesgruppen – konstitueres 22.10.2014 Drøfte reformen i et mer overordnet og regionalt perspektiv Sikre samhandling, dialog og god koordinering Gi Fylkesmannen gode råd til reformprosessen Hvem deltar? Regionrådslederne, KS, Akershus fylkeskommune og representanter for Vestregionen og Oslo kommune Anne-Marie Vikla, prosjektdirektør kommunereformen

Fase 2: Vurdere fakta Fase 2 – hele 2015: Faktainnhenting – vurder muligheter blant annet for funksjonell samfunnsutvikling Kommunene drøfter utfordrings- og mulighetsbildet, og vurderer kommunesammenslåing – flere alternativer? Bred medvirkning i kommunen; politisk, administrativt, ansatte, tillitsvalgte, innbyggere etc. Folkemøter? Bruk verktøyene med kunnskapsgrunnlag fra departementet Anne-Marie Vikla, prosjektdirektør kommunereformen

Verktøy og faktaoppsett Arbeidskraft Økonomi Befolkningsvekst Pendling Anne-Marie Vikla, prosjektdirektør kommunereformen

Tidsperspektiv for kommunereformen Anne-Marie Vikla, prosjektdirektør kommunereformen

Kommunereform og kirkelig organisering? Alle interesser blir ivaretatt i de kommende prosessene, det gjelder alle som blir påvirket av endringer av kommunegrensene. Viktig at sammenslåing av kirkelige fellesråd skjer i de samme prosessene som vil pågå i kommunene Eventuelle nødvendige engangskostnader i forbindelse med sammenslåingen av kirkelige fellesråd må inn i den kommunale prosessen Departementet kan også gjøre unntak for regler, for eksempel ved valg til kirkelig fellesråd, i forbindelse med en kommunesammenslåing.   Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Kirken anbefales å følge prosessene Kirken kan også komme med sine innspill til kommunene – bred medvirkning ønskelig Kirken kan gjerne ta kontakt med sin kommune i fase 2, for å høre hvilke alternativer kommunen vurderer å utrede i 2015. Ikke spesielle utredningsmidler til KA. Alle kommuner får 100.000,- til utredning og informasjon. Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Blir det en reell kommunereform? Ja! Vi trur på en historisk reform som gir nytt hovedstadskart Signalene er tydelige fra Storting og Regjering, og sammenfaller med endringer i Norden Likevel er vi bare i startfasen av prosessen, og må avvente utviklingen for å se det endelige kartet Klikk for å legge inn navn / epost / telefon