Resiproke rom, diffraksjon og slikt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
Advertisements

FAST FASE CH 2.
PowerPoint nr 2 Energi – ting skjer
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
MENA 1000 – Materialer, energi og nanoteknologi
Elektrisk eksitabilitet og ionekanaler
Ruskonferansen Hell, 6/ Tom Barth Terje Stølan Thomas Solenes Motiverende Intervju – metode for mer likeverdighet mellom pasient og behandler ?
Norwegian Ministry of Defence Rammejustering av investeringsprosjekter Justering av prosjektrammer og estimering av prosjektets gjenstående beløp.
Atomenes elektronstruktur
MENA 1000 – Materialer, energi og nanoteknologi
Strøm / Resistans / EMS.
Laplace Transform Def The Laplace transform of a one-dimentional function f(t) The Inverse Laplace Transform Laplace Transformasjon Laplace Transformasjon.
1 Utviklingen av toppinntektene I Norge, 1875 – i dag Rolf Aaberge Forskningsavdelingen Statistisk sentralbyrå Velferdskonferansen 2012, Oslo kongressenter.
PRONOMEN.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Grenseverdiregler La L, M, c og k være reelle tall og
Z39.50-gateway Inntil 20 interne/z39.50-baser kan søkes samtidig Forfattersøk skal alltid foretas på formen: –Fornavn, Etternavn. Kan trunkeres med ? –Eks:
Kjartan Sjøthun Gjensidige Forsikring Smidig 2009.
Laseren. Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation
Statistikk og sannsynlighetsregning
Dr. Aage Radmann Idrottsvetenskap Malmö högskola
Tan a = 750 / 1000 a = 36,870 sin a = 0,6 cos a = 0,8.
Timen starter med at elevene tenkeskriver til dette bildet…
UV/VIS UV: 200 – 400 nm VIS: 400 – 800 nm UV/VIS spektra oppstår som følge av lys-energien absorberes og gir elektroniske overganger mellom forskjellige.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Lysmikroskopi MENA3100,OBK,
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Dagsrevyen i et estetisk perspektiv
MEF 1000 – Materialer og energi
Introduksjon I tillegg til autentisering, bør/skal også ein sikker kanal tilby garanti for meldings- integritet og konfidensialitet.
Mikrostruktur MENA3100,OBK,
Sikre kanaler Fra kapittel 8.2. Introduksjon Å beskytte kommunikasjonen mellom to parter kalles å lage en sikker kanal. Dette beskytter mot:  Avlytting/oppsnapping.
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE 20 og mai 2015
Frå eitt medium til eit anna
Dag 1: Kjemi, grunnstoff, binding periodesystemet, reaksjonar
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Kapittel 7 Array (lister og tabellar). 7.1 Arrayelement Array (lister, tabellar) er kjent frå VB Blir brukt til å organisere data når vi har mange dataelement.
MEF 1000 – Materialer og energi
MENA 1000 – Materialer, energi og nanoteknologi
Nynorskkurs - Substantiv.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
 Dialekt = talemålet innanfor eit avgrensa geografisk område  Høge fjell og djupe dalar skapte ulike dialektar  Betra kommunikasjon har skapt færre.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456, Forelesning 3.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456, Forelesning 2.
MENA 1000 – Materialer, energi og nanoteknologi MENA 1000; Materialer, energi og nanoteknologi - Kap. 7 Struktur og defekter Truls Norby/Anette Gunnæs.
Opplæringsplan i basiskunnskap matematikk
Sirkulasjonssystemet
Grunnstoff og atom.
Celler er så små at vi bruker mikroskop for å undersøke dei.
Nanomaterialer.
Grammatikk.
Prosent.
Dialektar og sosiolektar
Læringsutbytte frå eit studentperspektiv
Gang.
MENA1001 – Materialer, energi og nanoteknologi
En oversikt En oversikt ? MENA3100,OBK,
Kjemiske reaksjoner og egenskaper til stoffer
KRYSTALLSYSTEMER
Verb A- og e-infinitiv, svake verb (a-verb, e-verb, kortverb og je-verb), sterke verb og presens partisipp.
Proporsjonale størrelser
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
MENA1001 – Materialer, energi og nanoteknologi
MENA1001 – Materialer, energi og nanoteknologi
Utskrift av presentasjonen:

Resiproke rom, diffraksjon og slikt Christopher Hammond: The basics of crystallography and diffraction Oxford University Press, 2. utg., 2001 MENA3100,OBK, 10.04.13

Vi vet at: Krystaller har en regelmessig indre oppbygning Gitter, translasjon, basis, enhetscelle …

De fjorten Bravaisgitrene

( Vi kan alltid velge en primitiv celle )

Gitterplan

(Gitterpunkter) Monoklin

∞ ∞ ∞ ∞ h = k = l = h = k = l = Miller-indeks (100) (200) 1 1 1 1 1/2

d* = konst./d

Reelle rom Resiproke rom

Resiprok Bokmålsordboka Nynorskordboka resiprok a1 (fra fr av lat. reciprocare 'strømme tilbake') gjensidig, innbyrdes r-e pronomen pronomen som 'hinannen / r-e verb verb som 'møtes', 'slåss' resiprok a1 (frå fr av, lat reciprocare 'snu tilbake') 1 gjensidig, innbyrdes; i språkvitskap: som målber eit gjensidig tilhøve mellom to eller fleire dei resiproke pronomena "einannan" og ”kvarandre" tevlar med st-endinga i resiproke verb, til dømes i ”møtast” og ”slåst” 2 i matematikk: omvend, omsnudd, invers den resiproke brøken til 3/4 er 4/3 8/4-13

Kubisk

Kubisk

Reelle rom Resiproke rom

bcc fcc

a* = d * 100 │a * │ = 1/d100 osv. d * hkl = ha * + kb * + lc * ruvw = ua + vb + wc d * 102 = d * 101 + d * 001 osv. c * . a = 0 c * . b = 0 c * . c = 1 osv. a * = (b x c)/V osv. osv.

Paul Peter Ewald 1888−1985 1948

Refleksjonssfære

Forbredning

1/l Refleksjonssfærer Lys ca. 400 nm Røntgen ca. 0,15 nm Elektroner ca. 0,0025 nm 1/l Refleksjonssfærer

1/l Refleksjonssfærer Lys ca. 400 nm Røntgen ca. 0,15 nm Elektroner ca. 0,0025 nm 1/l Refleksjonssfærer

1/l Refleksjonssfærer Lys ca. 400 nm Røntgen ca. 0,15 nm Elektroner ca. 0,0025 nm 1/l Refleksjonssfærer