Om å (ikke) høre barn Noen erfaringer fra Fylkesmannen i Vestfold Lucy Smiths barnerettighetsdag 5.november 2014 Kari Evensen Til plandagen for Sandeåsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Lilandspeiderne Informasjon.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Månedsevaluering november 2011
Faglige og ufaglige feller. Strategier som virker mot sin hensikt.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
«Læringslystplan» (PDSA) for klasse……………. ved………………………………………..skole "Læringslystplan" (PDSA)
Fra ord til liv desember 2008 " Men la din vilje skje, ikke min " (Lk. 22,42)
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PRESENTASJON. IFØLGE DISSE MÅLINGENE BRUKTE JEG MEST DATA OG TV, MEN DE BLE IKKE ELT NØYAKTIGE OG HELGEN VAR IKKE HELT VANLIG SIDEN JEG HADDE BURSDAG,
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Vinterstemning. Nordlandsløftet Samling 28. og 29. november Struktur og grunnlagsdokumentet Frode Thomassen.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Folkehelsekonferansen 2014
Presentasjon av prosjekt med Veilederkorpset i NAK
Ledersamling barnehage juni 2013.
Case Lytt godt til historien som fortelles. Etter du har hørt denne, blir du presentert noen problemstillinger.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
TillitsvalgtkursHE 8. November. Studentenes Landsforbund (StL)  Alle på Høgskolen i Vestfold er medlemmer av StL  Representerer over studenter.
GOD MORGEN.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Uthengt og utskjelt - når fylkeskommunen blir førstesidestoff.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Internanalysen i politiet i mars 2012, Gjørv-rapporten i august 2012 og politianalysen i juni 2013 er vel og bra, men skjer det egentlig noe i norsk politi?
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Redd Barna og Sinna mann
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lucy Smiths Barnerettighetsdag 2014 Internasjonale erfaringer med klageordninger og barns muligheter for å bruke domstolene Kirsten Sandberg.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Det nytter ikke å ha rett om man ikke får rett barneombud Anne Lindboe Lucy Smiths barnerettighetsdag 5. November 2014.
Lyshovden Oppveksttun!
Sammensatte tekster ?.
Disippel-overføring.
Kommunereformen - formidlingspakke Ungdomsutvalget i NT, Distriktssenteret, Fylkesmannen i NT og NTFK Februar 2015 Foto: Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Kjønnslemlestelse i Norge Innlegg på Childwach/Barneforum sitt seminar om kjønnslemlestelse Kjell Erik Øie Statssekretær
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Ungdom og seksuelle gråsoner
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Ord 1 - fremside Ord 2 - fremside Ord 3 - fremside Ord 4 - fremside
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Barns medvirkning i barnevernet – hvordan gjør vi det i praksis?
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Å si fra 5.-7.trinn TYSDAG trinn «DÅRLEG GJORT»
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Om å (ikke) høre barn Noen erfaringer fra Fylkesmannen i Vestfold Lucy Smiths barnerettighetsdag 5.november 2014 Kari Evensen Til plandagen for Sandeåsen og Presterød barnehager Kari Evensen

Lucy Smiths barnerettighetsdag 2014 Barns rett til å komme til orde Tre historier Noe felles Ett fenomen En selvransakelse Og noen selverkjennelser

Lucy Smiths barnerettighetsdag 2014 Barns rett til å komme til orde De tre historiene – hva var felles? De tre historiene – hva var fenomenet? Tid for selvransakelse – hva fant vi? Tid for selverkjennelse – hva er å lære?

Tid for selvransakelse – hva fant vi? Vi (FM i Vestfold) har ikke selv hørt barna i vår saksbehandling!!! …….. og unnskyldningene var: involvering av barn vil være tidkrevende å snakke med barn er vanskelig hvor pålitelige er barn ved ulike versjoner, hvilke fakta skal legges til grunn innhenting av samtykke hvem skal snakke med barna; vi hos FM, helsesøster, lærer barnevernet, en «spesialist»

Tid for selverkjennelse – hva er å lære? Erkjennelse 1: Svikten skjer til tross for god vilje og gjerne også kompetanse Erkjennelse 2: Svikten skyldes oftest blindhet el. blind sone Erkjennelse 3: Barna blir ofte sett, men ikke tilstrekkelig lyttet til Erkjennelse 4: Og blir de lyttet til, blir de ofte omfortolket Erkjennelse 5: Hadde de blitt lyttet til, og trodd, hadde mye sett annerledes ut Erkjennelse 6: Hva hadde sett annerledes ut hvis vi (FM) hadde hørt barn