Mål for sentraltendens:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Sammenheng mellom flere variabler – Bivariat Analyse
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
Bygningsdelstabellen
Rapport av markedsundersøkelse
Vurdering for læring Osloprøver i naturfag november 2008
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
 Bodil og Fin Ask Bearbeiding av innsamlet informasjon Bodil Ask Delvis basert på Patel & Davidson: Forskningsmetodikkens grunnlag.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Kap 10 Estimering.
Enhalet og tohalet hypotesetest
STATISTISK GENERALISERING
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kapittel 14 Simulering.
1 JFRYE2005 1: Vanlige 2: Kurvelinjære 3: Samspill (ikke-addivitet) 4: Dikotomier 5: Dummy-variabler.
3: Samspill (ikke-addivitet) 4: Dikotomier 5: Dummy-variabler
Mer grunnleggende matte: Forberedelse til logistisk regresjon
Om semesteroppgaven Krav til den avhengige variabelen
HVA ER REGRESJONSANALYSE?
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Velg Slide-Show fra PowerPoint-menyen og klikk med venstre museknapp!
Analyse og tolkning av datamaterialet
Kap 13 Sammenligning av to grupper
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
INDEKSER OG FORDELINGER
SAMMENHENGER MELLOM VARIABLER
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Hiv- og hepatitt B situasjonen i Norge Smitteverndagene 3. juni 2009
Fasit 1) a)P(T>1)=P(T≠1)=1-P(T=1) = 1-1/6 = 5/6 ≈ 83.3%. Evt. P(T>1)=p(T=2)+P(T=3)+P(T=4)+P(T=5)+ P(T=6)=5/6. P(T=2 | T≠1) = P(T=2 og T≠1)/P(T≠1) = (1/6)/(5/6)
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Universitet Universitet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
En retrospektiv journalstudie
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Diskrete stokastiske variable
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Hovedideen Anta at en hypotese er riktig (H 0 ) Det er bare to muligheter, enten er H 0 riktig, ellers er den ”omvendte” hypotesen (H 1 ) riktig Gå ut.
 Udgangspunkt Hovedkonto 0-6 Fratrukket -Forsyning -Tjenestemands- pension forsyning -Overførsler -Forsyning -Tjenestemands-
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Idrettens kvinner og kvinners idrett: fakta og visjoner Ørnulf Seippel Institutt for samfunnsforskning Munthesgt. 31, 0260 Oslo, Norge
Siste forelesning er i morgen!
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
Kapittel 15: Valg av metode Kapittel 16: Stokastiske variabler
SIV : Metodevalg Stokastiske variabler
Utskrift av presentasjonen:

Mål for sentraltendens: Modus Median Gjennomsnitt

Modus: Den verdien som forekommer hyppigst. Kalles også typetall eller typeverdi.

Median: Midtpunktet mellom de to midterste verdiene.

Gjennomsnitt: Summen av alle verdiene dividert på antall enheter.

Skalanivå Fire ulike typer nivåer: Nominalnivå Ordinalnivå Intervallnivå Forholdstall

Skalanivå

Univariat analyse analyse av en og en variabel Tre forhold som man er interessert i å vise: frekvensfordeling, sentraltendens og spredning

Bivariat analyse: Sammenhengen mellom to variabler Uavhengig og avhengig variabel Man ser ofte på en tabell, den tabellen er en bivariat frekvensfordeling, og herfra kan vi gå videre i tre retninger: Regne ut prosenter Regne ut styrken i sammenhengen mellom de to variablene Innføre flere variabler (multivariat analyse)

Multivariat analyse: Finne frem til hvordan flere faktorer virker sammen (flere uavhengige variabler)

Hvilke krav bør man stille til et utvalg dersom man skal generalisere resultatet? riktig størrelse - jo flere, jo mer representativt utvalg De statistiske feilmarginene blir av rimelig størrelse hvis utvalget er rimelig stort For at vi skal kunne trekke konklusjoner tilbake til populasjonen må vi ha et tilfeldig utvalg

Hvilke typer utvalg oppfyller disse kravene? Enkelt tilfeldig utvalg Systematisk utvalg Klyngeutvalg Stratifisert utvalg

Kriterier til tilfeldig utvalg Tilfeldig utvalg = alle medlemmene av populasjonen har en kjent sannsynlighet større enn null til å komme med i utvalget Kriterier til tilfeldig utvalg Utvalget må være en del av populasjonen Uttrykket ”sannsynlighet større enn null” betyr at utvalgsprosedyren er laget slik at alle medlemmene av populasjonen har sjanse til å komme med i utvalget Alle medlemmene av populasjonen må ha en kjent sannsynlighet til å komme med i utvalget

Kvinner Menn Til sammen Lavt (2 eller under) 145 109 254 Høyt (over 2) 287 307 594 Sum 432 416 848

Kvinner Menn Til sammen Lavt (2 eller under) 33,5% 26,2% 29,95% Høyt (over 2) 66,5% 73,8% 70,05% Sum 100%

Kvinner Menn Til sammen Lavt (2 eller under) 33,5% 26,2% 29,95% Høyt (over 2) 66,5% 73,8% 70,05% Sum 100% Nominal Ordinal :Andel med lavt tv-konsum: K = 33,6%, M = 26,2% Prosentdifferanse = -7,4 Fortolk: Sannsynligheten for lavt fjernsynskonsum er 7,4 prosentpoeng lavere hos menn enn hos kvinner (og motsatt - menn ser mer på tv) Fint om de bruker begreper - og også snur opp ned på rekkefølgen - dvs at sanns for høyt fjernsynsforbruk er 7,4% høyere hos menn enn hos kvinner. Lavt: 26,2 - 33,5 = -9,3 Høyt: 73,8 - 66,5 = 7,3

Kvinner Menn Til sammen Høyt utdannet Lavt utdannet Lavt (2 t eller under) 87 58 42 67 254 Høyt (over 2 t) 98 189 143 164 594 sum 185 247 231 848

Kvinner Menn Til sammen Høyt utdannet Lavt utdannet Lavt (2 t eller under) 42,02% 31,35% 22,7% 29% 29,95% Høyt (over 2 t) 52,98% 68,65% 77,3% 71% 70,05% sum 100% (n=185) (n=247) (n=231) (n=848)

Kvinner Menn Til sammen Høyt utdannet Lavt utdannet Lavt (2 t eller under) 47,02% 23,5% 22,7% 29% 29,95% Høyt (over 2 t) 52,98% 76,5% 77,3% 71% 70,05% sum 100% (n=185) (n=247) (n=231) (n=848) DET ER NOEN TALL SOM ER FEIL REGNET UT -REGN GJERNE UT DET RIKTIGE Lav-tv kvinner: 47,02 - 23,5 = 23,52 Høy-tv kvinner: 52,98 - 76,5 = -23,52 Lav-tv menn: 22,7 - 29 = -6,3 Høy-tv menn: 77,3 - 71 = 6,3

E(utdanning) = -26,67 tv-titting E(kjønn) = - 4,685 Kvinner Menn Til sammen Høyt utdannet Lavt utdannet Lavt (2 t eller under) 47,02% 23,5% 22,7% 29% 29,95% Høyt (over 2 t) 52,98% 68,65% 77,3% 71% 70,05% sum 100% (n=185) (n=247) (n=231) (n=848) Andel med lavt tv-konsum (mulig ting forskyver seg når dere skriver ut) Kvinner Menn Høy utd Lav utd Høy utd Lav utd 47% 23,5% 22,7% 29% Effekt av kjønn kontrollert for utdanning er: (22,7-47) + (29-23,5) / 2 = -24,3 + 5,5 / 2 = -9,4 Når vi kontrollerer for utdanning har menn 9,4 prosentpoengs lavere sannsynlighet for å ha lavt tv-konsum enn kvinner. (dvs menn ser mer på tv) Av deleffektene ser vi også at utdanning betyr mer for kvinners tv-konum enn for menn. Effekt av utdanning kontrollert for kjønn (23,5-47) + (29-22,7) / 2 = - 23,5 + 6,3 / 2 = - 8,6 Når vi kontrollerer for kjønn har de med lav utdanning 8,6 prosentpoengs lavere sannsynlighet for å ha lavt tv-konsum enn de med høy utdanning. (dvs de med lav utdanning ser mer på tv) Av deleffektene ser vi også at mens utdanning betyr mye for kvinner (dvs det er stor forskjell på kvinner med høy og lav utdanning - de med lav ser mest på tv) så er effekten svakere - og motsatt hos menn. E(utdanning) = -26,67 tv-titting E(kjønn) = - 4,685

Nominal Ordinal Kvinner Menn Til sammen Høyt utdannet Lavt utdannet Lavt (2 t eller under) 47,02% 31,35% 22,7% 29% 29,95% Høyt (over 2 t) 52,98% 68,65% 77,3% 71% 70,05% sum 100% (n=185) (n=247) (n=231) (n=848)