14. september 2005Sikkerhetskonferansen Fakturabedrageri Advflm Alexander Heiberg, HSH Sikkerhetskonferansen 2005
14. september 2005Sikkerhetskonferansen Fakturabedrageri Gammel kjenning for næringslivet og politi/påtalemyndighet Finnes i mange versjoner –Overhode ikke noe produkt –Ikke ”ønsket” produkt –Salg av andres produkter –Produkt ønsket, men er ikke i samsvar med forhåpninger
14. september 2005Sikkerhetskonferansen Virkemidler Markedsføringsloven –Forbrukerombudet –Domstolsapparatet Straffeloven –Politi / påtalemyndighet Sivilrettslig forfølgning
14. september 2005Sikkerhetskonferansen Målsetning: –Vesentlig redusere (minst 50 %) norske næringsdrivendes tap av tid og penger på grunn av fakturasvindel og useriøs markedsføring –Synliggjøre problemet overfor myndighetene. –Synliggjøre innsatsen overfor medlemmer.
14. september 2005Sikkerhetskonferansen Nærmere om prosjektet Modell fra Sverige Rapporteringer fra medlemmer Enkeltbistand Skal IKKE være: –”Svarteliste” –Konkurranseødeleggende –Noen kvalitetsvurdering
14. september 2005Sikkerhetskonferansen Resultater Vanskelig å si….. Markert nedgang i antall henvendelser Mulig årsaker: –Problemet er redusert –Aktørene tilpasser seg –Midlertidige endringer