Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VEFSN KOMMUNE LOV OM RETT TIL INNSYN I DOKUMENT I OFFENTLEG VERKSEMD (OFFENTLEGLOVA) Monica Nøtland.
Advertisements

Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Taushetsplikt for de folkevalgte politikere. Presentasjon av fung
Grunnloven § 100        Ingen kan holdes retslig ansvarlig på andet grundlag end Kontrakt eller andet privat Retsgrundlag, for at have meddelt eller modtaget.
Offentlighetsprinsippet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ytringsfrihet og lojalitet
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag
Velkommen til kurs for prøvenemnder, perioden
Offentlighetsprinsippet
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Rettslige prinsipper og interesser i styringen av offentlig forvaltning: offentlighet, rettssikkerhet og personvern Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Kurs i forvaltningsrett
Offentlighetsloven Informasjonsforum – Oslo kommune
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Åpenhet i kommunal forvaltning
Personopplysningsloven
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Miljøinformasjonsloven – den glemte lov Ina Lindahl.
Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004 Full åpenhet på nett Hvorfor kommunene og det offentlige må skjerpe seg.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Kort om innsyn og åpenhet
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Dag Wiese Schartum, AFIN
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO RINF 1100 Oversikt.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI1002-v2006: Forsker J.P. Berg1 I hvilken grad er sensur med og tilgangskontroll til Internett lovlig 9. mars 2006 Forsker Jens Petter Berg, IRI.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Innsyn og adgangsbegresning
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Offentlighetsprinsippet
Ulike former for ytring
Tvistelovens regler om offentlighet og dokumentinnsyn
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Offentlighetsprinsippet
Offentlighetsprinsippet
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Offentlighetsprinsippet
Offentlighetsprinsippet
Dag Wiese Schartum, AFIN
Innebygget personvern
Offentlighetsprinsippet
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Digital forvaltning og lovreform
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
TAUSHETSERKLÆRING   Jeg
Utskrift av presentasjonen:

Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven. Ina Lindahl Norsk Presseforbund

Grunnloven § 100 femte ledd Enhver har Ret til Indsyn i Statens og Kommunernes Akter og til at følge Forhandlingerne i Retsmøder og folkevalgte Organer. Det kan i Lov fastsættes Begrænsninger i dette Ret ud fra Hensyn til Personvern og af andre tungtveiende Grunde.

Innsynsregler Allmennhetens innsynsrett Personlig innsynsrett offentlighetsloven miljøinformasjonsloven personopplysningsloven Personlig innsynsrett forvaltningsloven (part) personopplysningsloven (den registrerte)

Vær Varsom-plakaten punkt 1.3 Pressen skal verne om ytringsfriheten, trykkefriheten og offentlighetsprinsippet. Den skal ikke gi etter for press fra noen som vil hindre åpen debatt, fri informasjons-formidling og fri adgang til kildene.

Retningslinjer for tolkningen Virksomhetens art Graden av organisatorisk og økonomisk tilknytning til det offentlige Om virksomheten har faktisk eller rettslig monopol Graden av politisk styring

Omfattes Omfattes ikke Statens Bankinvesteringsfond Sandefjordregionen Energiverk AS Oslo Lufthavn AS Kongsberg Energi Suldal Utviklingsselskap Oslo Sporveier AS Stor-Oslo Lokaltrafikk AS AL Motorvegfinans Sund vatn og avlaup AS Fjelllinjen AS Stiftelsen Miljømerking i Norge Vestfold Festspillene Vestfold Fylkesgalleri Sunnfjord Energiverk Sunnhordaland Interkommunale Miljøverk Omfattes ikke Nasjonalmuseet for kunst Agder Teater AS Viken Energinett AS Nordland Teater AS Festspillene i Nord-Norge Teateret Vårt Norsk Folkemuseum Norsk Form NSB BA Stavanger Symfoniorkester Den Norske Opera AS Den Nationale Scene AS NSB Gardermoenbanen AS Posten Norge BA Trondheim Trafikkselskap AS

Taushetsrett - plikt til å vurdere meroffentlighet PÅLEGG OM Å UNNTA FRA OFFENTLIGHET § 5 a) Taushetsplikt ADGANG TIL Å UNNTA FRA OFFENTLIGHET §§ 5, 6 og 6 a), jf. § 2 tredje ledd Taushetsrett - plikt til å vurdere meroffentlighet

Forvaltningsloven § 13 første ledd Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om: 1) noens personlige forhold, eller 2) tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurranse- messig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår.

Offentlighetsloven § 6 første ledd nr. 1 Opplysningene dokumentet inneholder må ikke være kjent fra før Opplysningene må være av en slik art at de vil kunne medføre skadevirkninger ved offentliggjøring Skadevirkningene må gjelde rikets sikkerhet, landets forsvar eller forholdet til fremmede makter eller internasjonale organisasjoner