Funksjoner og GeoGebra Velkommen !

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Er du 50+? Har du tid du ønsker å fylle med mer mening?
MIF Toppfotball Elitelag 2014
Velkommen til TQM Partners vinterseminar tirsdag 23. mars 2009
I.
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
Praktisk info til prosjektkunder
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Velkommen til Ungdomstinget i Oslo Bispedømme
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
IT For medisinsk sekretær Fredrikstad Kai Hagali
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
VG1: matematikken i kunnskapsløftet
Velkommen til foreldremøte 27.aug 2013
Skriving av tall.
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Grunnkurs gesisPLAN - Del 8
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Velkommen til TV -konferanse Vrådal og 19. mai 2009.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
René Descartes (1596–1650) Innførte koordinatsystemet
Vi har lært å bestemme: - Nullpunkter (y=0)
Funksjoner - 3. april-02 TEMA:
Simpel regresjon Plott av variablene Y mot X
Læreplaner i matematikk
Algebra Koordinatsystem.
Forarbeid til Newton-besøk
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Rammefaktorer Klassetrinn: 10. klasse
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Brukermanual Hva viser Mytos egentlig?. Din faktura Viser type abonnement og tillegstjenester. Har du nettopp oppgradert fra 1 GB til 5 GB, vil begge.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
100 lure ord å lære.
Velkommen til fagmøte i Stavanger mai 2010! Første firmaadresse Adresselinje 2 Adresselinje 3 Adresselinje 4 Telefon: Telefaks:
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
22. Mars  Hva er formålet med lesingen?  Lesing i alle fag.
Velkommen til fagmøte i Stavanger mai 2010! Første firmaadresse Adresselinje 2 Adresselinje 3 Adresselinje 4 Telefon: Telefaks:
Funksjoner og didaktikk
-bruksområder og egenskaper
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Fra likninger til funksjoner
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Fra likninger til funksjoner
Matematikk/literacy LUB tirsdag Elise Klaveness
Funksjoner.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Velkommen til utforskende matematikk på Newtonrommet: lineære funksjoner og GeoGebra.
Proporsjonale storleikar -finne og utnytte eigenskapane til proposjonale, omvendt proposjonale, lineære og kvadratiske funksjonar og gje døme på praktiske.
1 SKOLELABORATORIET Nils Kr. Rossing En praktisk introduksjon til differensialligninger av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Ny Sinus 1T Trondheim, 6. mai 2014.
Funksjoner Kapittel 2.
Hva viser Mytos egentlig?
Choice Club Roadshow 2009.
Digital kompetanse ved eksamen i matematikk
Funksjonar i dagleglivet
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Fagdag 2017.
Hva er funksjoner og når bruker vi det?
Utforsking av egenskaper til to spesielle klasser av funksjoner
Grafen til kvadratiske funksjoner
- Likninger/ulikheter og konstruksjon
Proporsjonale størrelser
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Funksjoner og GeoGebra Velkommen !

Tidsplan for dagen 09.00 – 09.40 Intro GeoGebra – Hva kan programmet? 09.30 - 10.00 Gjennomgang av Geogebra og oppgaver. Pause 15 min 10.15 – 11.20 Oppgaveløsning 11.20 – 12.00 Matpause 12.00 – 13.00 Individuelt arbeid/ åpen oppgaver 13.00 – 13.30 Presentasjoner i små grupper.

Eksamen i matematikk Hva forventes det at elevene skal beherske i graftegner -program våren i 10.klasse? Tegne grafer til Lineære funksjoner (proporsjonale og ikke-proporsjonale) Andregradsfunksjoner (kvadratiske) Omvendt proporsjonale funksjoner Finne bunnpunkt og toppunkte på en graf Finne skjæringspunkter mellom grafer og med koordinataksene Finne x-og y- verdier på grafen. Navngi et punkt på grafer Grafisk løsning av likningssett Kopiere graftegning til tekstbehandlingsdokument og eventuelt ta utskrift Ta utskrift av grafen direkte fra program

Praktisk og teknisk Hvordan lagre? Bruk personlig mappe (matematikk/GeoGebra… Noen få eksempler og bruken av YouTube.

Oppgave1 Lineære funksjoner Oppgave1 Lineære funksjoner! Tegn linjene i samme koordinatsystem i GeoGebra. Velg ulike farger. y = 4x -2 y = 4x +3

Oppgave1 Lineære funksjoner Oppgave1 Lineære funksjoner! Tegn linjene i samme koordinatsystem i GeoGebra. Velg ulike farger. c) y = 2x +3 d) y = -2x +3

Oppgave1 Lineære funksjoner Oppgave1 Lineære funksjoner! Tegn linjene i samme koordinatsystem i GeoGebra. Velg ulike farger. e) y = x f) y= -x

Grafoppgave – oppgave 2 Oppgave 2a) - Handle epler i butikken Du skal handle epler i butikken. Pris 4kr. per eple. Kan du tegne en grafen for denne funksjon: Y=4x ? (Y=prisen totalt og x = antall kg epler) Nå må du sette navn på x- og yaksen. Kan du få programmet til kun å vise 1. kvadrant? Oppgave 2b) Samme tekst som 2a, men nå må vi betale for en pose til eplene. Posen koster 2 kr. Hva blir funksjonsuttrykket nå? Y=? Kan du tegne denne grafen i samme koordinatsystem med navn på grafen?

Grafoppgave – oppgave 3 Oppgaver 3a) - Gå med aviser uten startpris Du får 0,5 kroner per avis du deler ut. Funksjonen blir: Y=0,5x Kan du tegne en grafen for denne funksjon: Y=4x ? Nå må du sette navn på x- og yaksen. Kan du få programmet til kun å vise 1. kvadrant? Oppgaver 3b) - Gå med aviser med startpris Du får 0,4 kroner per avis du deler ut. + 30 kr. I startpris. Hva blir funksjonen her? Y=0,4x + … Kan du tegne en grafen for denne funksjon? Nå må du sette navn på x- og yaksen. Kan du få programmet til kun å vise 1. kvadrant?

Ekstra oppgaver (Kun hvis du er ferdig) BURSDAGSBOWLING Ekstra oppgaver (Kun hvis du er ferdig) Hva vil det koste å arrangere en barnebursdag på Bowlingen? Forslag 1. Lise fyller 8 år og vil invitere til bowling bursdag. Hun ønsker meny 1 og 1 times bowling. Hva vil selskapet koste dersom hun inviterer alle 5 jentene i klassen? Hva om hun vil invitere hele klassen på 15 stk, hva blir prisen? Lag funksjonsuttrykk og svar på spørsmålene grafisk i GeoGebra? Meny 1 1 time bowling, pommes frites, brus eller slush 115,-   Meny 2 1 time bowling, hamburger,brus eller slush 130,- Meny 3 1 time bowling, 2 pizzastykker,brus eller slush 145,- Meny 4 1 time bowling,nuggets,pommes,brus eller slush 140,- Meny 5 1 time bowling,hamburger,pommes,brus eller slush 30 min ekstra En halv time ekstra kr 20,- pr.barn

Oppgave 4 - Etter lunsj Åpen oppgave. Fortsatt individuelt. Du skal nu selv lage en tekstoppgave som inneholder en lineærfunksjon. Den må inneholde formlen: y=ax+b (lineær funksjon). Du kan bruke mine oppgaver som inspirasjon. Du får en time. Kl. 13 skal dere presentere oppgaven for to andre elever. Jeg setter dere sammen i grupper av ca 3.

BURSDAGSBOWLING Hvordan lage et FUNKSJONSUTTRYKK til dette regnskapet? 115 kr * 5 gjester = 575 kr 115 kr * 15 gjester = 1725 kr 115 kr * X gjester = Lag funksjonsuttrykk og svar på spørsmålene grafisk I GeoGebra? Meny 1 1 time bowling, pommes frites, brus eller slush 115,-   Meny 2 1 time bowling, hamburger,brus eller slush 130,- Meny 3 1 time bowling, 2 pizzastykker,brus eller slush 145,- Meny 4 1 time bowling,nuggets,pommes,brus eller slush 140,- Meny 5 1 time bowling,hamburger,pommes,brus eller slush 30 min ekstra En halv time ekstra kr 20,- pr.barn

Hva vil det koste å arrangere en bowlingkveld for gutta? Bowling for gutta!!! Hva vil det koste å arrangere en bowlingkveld for gutta? Forslag 2. Nils går i 8.klasse og vil invitere til bli bedre kjent kveld på bowlingen. Han vet av erfaring at noen av disse guttene er storspisere og velger derfor meny 5. Dessuten er en time bowling for lite, han bestiller en halv time ekstra. Hva vil selskapet koste dersom han inviterer bare 3 gutter i klassen? Hva om han vil invitere hele klassen, dvs 18 stk, hva blir prisen? Meny 1 1 time bowling, pommes frites, brus eller slush 115,-   Meny 2 1 time bowling, hamburger,brus eller slush 130,- Meny 3 1 time bowling, 2 pizzastykker,brus eller slush 145,- Meny 4 1 time bowling,nuggets,pommes,brus eller slush 140,- Meny 5 1 time bowling,hamburger,pommes,brus eller slush 30 min ekstra En halv time ekstra kr 20,- pr.barn

BURSDAGSBOWLING Hvordan lage et FUNKSJONSUTTRYKK til dette regnskapet? 145 kr * 3 gjester + = 145 kr * 18 gjester + = 145 kr * X gjester + = TABELL Meny 1 1 time bowling, pommes frites, brus eller slush 115,-   Meny 2 1 time bowling, hamburger,brus eller slush 130,- Meny 3 1 time bowling, 2 pizzastykker,brus eller slush 145,- Meny 4 1 time bowling,nuggets,pommes,brus eller slush 140,- Meny 5 1 time bowling,hamburger,pommes,brus eller slush 30 min ekstra En halv time ekstra kr 20,- pr.barn Antall gjester (X) Total pris (Y) 3 10 18

En GRAF viser sammenhengen mellom to variabler x og y En GRAF viser sammenhengen mellom to variabler x og y. Når vi lager grafen, velger vi verdier for x og regner ut verdien for y X-verdiene skal stå på førsteaksen(X). De tallene vi regner ut , skal stå langs andreaksen(Y)

Graf