Lydforhold i barnehager og skoler Einar Laukli Fagnettverk 2014
NS 8175 (2012) Lydforhold i bygninger Revidert med tanke på universell utforming En rekke bygningstyper og publikumsareal Grenseverdier for: Lydisolering, luftlyd og trinnlyd (ikke endret) Støynivå fra tekniske installasjoner og utendørs aktivitet Etterklangstid Absorpsjonsfaktor (bundet til etterklangstid) Andre faktorer, for eksempel STI (taleoverføringsindeks)
BSc-oppgave 2012 HiST Målt støynivå og etterklangstid i 12 klasserom (12 skoler) i Vestfold Alle skolene bygget de siste 10 årene Resultat: 2 av 12 tilfredsstilte NS 8175 (forrige utg.) både når det gjaldt støynivå og etterklangstid
Houtgast et.al. 1981
Skoler, støynivå klasse C Innendørs lydnivå fra tekniske installasjoner LpAT = 28 dB LpAFmax = 30 dB Innendørs lydnivå fra utendørs lydkilder LpAT = 30 dB
Barnehager, støynivå klasse C Innendørs lydnivå fra tekniske installasjoner LpAT = 30 dB LpAFmax = 32 dB Innendørs lydnivå fra utendørs lydkilder LpAT = 32 dB
For normalthørende voksne gjelder: Talenivå LpAT 60 dB Minimum signal-støy forhold 15 dB Maks. støynivå LpAT 45 dB
Støynivå klasserom (21 studier), 2001 (med elever i stille aktivitet) Tradisjonelle klasserom: LpAT 42 – 65 dB Åpent areal: LpAT 73 dB
Barnehager Søk på Google ’noise AND kindergarten’ 61.000 treff ! Stasjonær lydmåling: LpAT 70 – 80 dB Dosemeter (på barn): LpAT 80 – 90 dB Dominerende lydkilde: barnas egen aktivitet (latter, rop og skrik) Tiltak: knotter på møbler, filtbelagte møbelflater, ’myke’ gulv, ’akustikkbord’, ’myke’ leker og bestikk Sound Ear – bra pedagogisk hjelpemiddel?
Problemområder (gjelder for både elever/førskolebarn og lærere) Hørselstap - skaderisiko LpAT > 70 dB 50 % av kvinner henvist for støy i arbeidslivet (yrkessykdom) kom fra skoler og førskoler (SE) Tinnitus Hyperacusis
Yngre elever - Dårligere taleoppfattelse (utnytter talesignalets kontekst dårligere) - Dessuten oftest høyere støynivå
Talediskriminasjon med gitt talemateriale (S/N +6 dB)
2007: Svenske prosjektsøknader til programmet ’Buller i arbetslivet’ (AFA försäkring) Av 35 søknader var 13 innen området skoler/førskoler (de fleste innen førskoler) 2 søknader gjaldt støyproblematikken i kontorlandskap
Spesielle løsninger Diagonalabsorbenter (eldre løsning fra Sverige) effektiv utnyttelse av absorpsjonsflater Lydutjevningsanlegg (nyere metode) kompensere for avstandsdempningen
Konklusjon Er det skjedd noe på 20-30 år? Byggeforskriftene må følges! romakustikk og materiale Læreres og elevers holdning til lydforhold må bearbeides pedagogikk og arbeidsmetoder