Lydforhold i barnehager og skoler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Visible Learning av John Hattie
Evaluering av taleoppfattelse i støy samt studier av binaural funksjon basert på norsk Hearing in Noise Test (HINT). Forskningsstudier på normalthørende,
Utarbeidelse av akustiske kriterier for universell utforming i NS 8175 Iiris Turunen-Rindel, Standard Norge NAS 2009 i Trondheim /17.
Revisjon av TEK, REN og NS8175 i forhold til UU
Klimagassregnskap for bygg Metode, resultater, videre arbeid
Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Noen utfordringer for skolene
SANITÆRSTØY, måleresultater og usikkerhet
Arbeidsliv og rus. Generell del Grunnopplæring Januar/februar 2011 Bedriftssykepleier/HMS rådgiver Bodil Elise Gilje Tumyr.
Bygningsdelstabellen
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Hjerneslag -epidemiologi
Universell utforming og NS 8175
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Clas Ola Høsøien NAS høstmøte Trondheim 2009
TEKNISK INFORMASJON! • Levert energi ca kWh • Drifts-tank 223l • Tank temp C • El. tilsats 0-7,5 kW • Varmtvann C • Varmtvannsslynge.
TRINNLYD DEMPING Med TSS og RVK.
Et menneskeligere internett Susanna Laurin
Førstelektor Fred Johansen
Krabbekonferansen 2012.
© Transportøkonomisk institutt Side 1 Susanne Nordbakke (TØI) Lisa Hansson (VTI) Bilens rolle for bevegelseshemmedes mobilitet og velferd. Muligheter.
Nordisk lærebok i Audiologi
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Støyberegninger fra planlagt regionalt motorsportsenter i Haltdalen
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Seminar 3.februar 2009 Strategisk Støykartlegging og Handlingsplaner Atle Stensland, 3.februar 2009 Datterselskap av Ingemansson Technology AB Strategiske.
Støysonekartleggingen i Trondheim
Teknisk forskrift (TEK 10) og universell utforming
Grunnutdanningen i sykepleie - deltid 98 januar 2001
Kapittel 14 Simulering.
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Hva bør en støyfaglig veileder ta opp
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
CI i Helse Nord Status pr (Norge) 200 barn 200 barn 200 voksne 200 voksne (2007: totalt)
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Avklaringer. lydsvak akustisk musikk (f eks kor) lydsterk akustisk musikk (f eks korps) forsterket musikk (f eks band)
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Støyveileder – innspill fra Statens vegvesen
EU-støykartlegging og kommunal handlingsplan mot støy Oslo torsdag 6
Trinnlyd.
Inneklima i skolen! KS Hordaland Trond Hofvind.
Velkommen Folkemøte – skole
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Bibliotek i forandring Oppsummert spørreundersøkelse Gjennomført i desember 2010.
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
STØY OG HØRSEL: Noen råd for å bevare god hørsel – hele livet! 1.
Norwegian Ministry of Fisheries Beslutning om opprettelse av en ny gruppe I for torsk, hyse og sei for kystflåten nord for 62°N Trondheim, 1. november.
Lyd Pensum: Lydisolerende skillevegger Lydisolerende etasjeskiller
PIMEX for kontroll av støyeksponering Filmer fra Sunndalsøra 16. februar 2007 Kristin Brørs.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
 Udgangspunkt Hovedkonto 0-6 Fratrukket -Forsyning -Tjenestemands- pension forsyning -Overførsler -Forsyning -Tjenestemands-
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
1 SKAL DU HJELPE KFUK-KFUM NÅR VI SLUTTER?. 2 VI FIKK SÅ MYE GLEDE I KFUK-KFUM I Y’S MEN FORTSATTE DET.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Idrettens kvinner og kvinners idrett: fakta og visjoner Ørnulf Seippel Institutt for samfunnsforskning Munthesgt. 31, 0260 Oslo, Norge
Håndfunksjon og habiliteringstjenester hos førskolebarn med cerebral parese Gunvor L. Klevberg PhD-stipendiat, ergoterapeut Takk for invitasjonen…. For.
Velkommen til første foreldremøte på 1. trinn
Utskrift av presentasjonen:

Lydforhold i barnehager og skoler Einar Laukli Fagnettverk 2014

NS 8175 (2012) Lydforhold i bygninger Revidert med tanke på universell utforming En rekke bygningstyper og publikumsareal Grenseverdier for: Lydisolering, luftlyd og trinnlyd (ikke endret) Støynivå fra tekniske installasjoner og utendørs aktivitet Etterklangstid Absorpsjonsfaktor (bundet til etterklangstid) Andre faktorer, for eksempel STI (taleoverføringsindeks)

BSc-oppgave 2012 HiST Målt støynivå og etterklangstid i 12 klasserom (12 skoler) i Vestfold Alle skolene bygget de siste 10 årene Resultat: 2 av 12 tilfredsstilte NS 8175 (forrige utg.) både når det gjaldt støynivå og etterklangstid

Houtgast et.al. 1981

Skoler, støynivå klasse C Innendørs lydnivå fra tekniske installasjoner LpAT = 28 dB LpAFmax = 30 dB Innendørs lydnivå fra utendørs lydkilder LpAT = 30 dB

Barnehager, støynivå klasse C Innendørs lydnivå fra tekniske installasjoner LpAT = 30 dB LpAFmax = 32 dB Innendørs lydnivå fra utendørs lydkilder LpAT = 32 dB

For normalthørende voksne gjelder: Talenivå LpAT 60 dB Minimum signal-støy forhold 15 dB Maks. støynivå LpAT 45 dB

Støynivå klasserom (21 studier), 2001 (med elever i stille aktivitet) Tradisjonelle klasserom: LpAT 42 – 65 dB Åpent areal: LpAT  73 dB

Barnehager Søk på Google ’noise AND kindergarten’ 61.000 treff ! Stasjonær lydmåling: LpAT 70 – 80 dB Dosemeter (på barn): LpAT 80 – 90 dB Dominerende lydkilde: barnas egen aktivitet (latter, rop og skrik) Tiltak: knotter på møbler, filtbelagte møbelflater, ’myke’ gulv, ’akustikkbord’, ’myke’ leker og bestikk Sound Ear – bra pedagogisk hjelpemiddel?

Problemområder (gjelder for både elever/førskolebarn og lærere) Hørselstap - skaderisiko LpAT > 70 dB 50 % av kvinner henvist for støy i arbeidslivet (yrkessykdom) kom fra skoler og førskoler (SE) Tinnitus Hyperacusis

Yngre elever - Dårligere taleoppfattelse (utnytter talesignalets kontekst dårligere) - Dessuten oftest høyere støynivå

Talediskriminasjon med gitt talemateriale (S/N +6 dB)

2007: Svenske prosjektsøknader til programmet ’Buller i arbetslivet’ (AFA försäkring) Av 35 søknader var 13 innen området skoler/førskoler (de fleste innen førskoler) 2 søknader gjaldt støyproblematikken i kontorlandskap

Spesielle løsninger Diagonalabsorbenter (eldre løsning fra Sverige) effektiv utnyttelse av absorpsjonsflater Lydutjevningsanlegg (nyere metode) kompensere for avstandsdempningen

Konklusjon Er det skjedd noe på 20-30 år? Byggeforskriftene må følges! romakustikk og materiale Læreres og elevers holdning til lydforhold må bearbeides pedagogikk og arbeidsmetoder