Våren 2005 Christine Mohn h.c.mohn@psykologi.uio.no Persepsjon Våren 2005 Christine Mohn h.c.mohn@psykologi.uio.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er psykisk utviklingshemming?
Advertisements

Tone Johnsen, Habiliteringsteamet for voksne
NAS Høstmøte 2009 Oppfattelse av romstørrelse i audiovisuelle miljøer (virtuelle miljøer, VM) -Bør etterklangstid korrigeres ved audiovisuell fremvisning.
David C. Palmer (2002). Psychological Essentialism: A Review of Eric Margolis and Stephen Laurence (eds.), Concepts: Core Readings.
Traumebevisst praksis
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Seniorforsker Dagfinn Moe
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
LÆRING Grunnleggende prosesser
Regulering av arbeidstid for ansatte i vitenskapelige stillinger Orientering til Universitetsstyret
Barn og unges helse Levanger kommune
STRIPER – et fargerikt tema
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Småbarn med deprimerte mødre
”Depresjon og sårbarhet”: Kognitiv unngåelse som sårbarhetsfaktor for tilbakevendende depressive episoder. Ved: Marianne Halvorsen.
Prosjektrettet systemarbeid Tema: Brukergrensesnitt
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Mulighetene ved et styrket biovitenskapelig miljø på Ås Arvid Hallén Forskningsrådet.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Roboter og matematikk!.
NXT`en NXT`en er hjernen til MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og kan utføre.
KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
LokMR og musikklokaler – registrering og utbedring av romakustikk.
Refleksbuene Kontraksjon Økt eksitasjon Redusert eksitasjon
Refleksbuene Kontraksjon Økt eksitasjon Redusert eksitasjon
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Christine Mohn PSY 1000 Våren 2005 Christine Mohn
Sansning og persepsjon
FANTOMFØLELSE SMERTER
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Bevissthet PSY 1000 høsten 2003 Christine Mohn
Bevissthet Høsten 2004 Christine Mohn
Introduksjon til kognisjonsvitenskaper
PERSEPSJON PSY 1000 høst 2003 Christine Mohn
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Emosjoner Espen Røysamb.
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Noen sentrale studier Minnesota-studiene av eneggede tvillinger vokst opp fra hverandre Studier av eneggede og toeggede tvillinger vokst opp sammen Adoptivstudiene.
Hovedoppgaveforberedende seminar
”Bevissthetspsykologien”
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Sansning og persepsjon
Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn
Christine Mohn PSY 1000 / PSYC 1200 Våren 2008
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Konsentrasjon Oppmerksomhet
Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten
Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 1 Telefonkonferanse 16. mars 2010 V/Anne-Lise Mietle ergoterapeut Alderspsykiatrisk avd. Søndre Borgen Diakonhjemmet.
Psykologiske aspekter ved kroniske smerter hos eldre Psykolog Pål Dåstøl Alderspsykiatrisk poliklinikk Sykehuset Asker og Bærum HF.
Forventninger til samarbeidet mellom Kunnskapssenter for utdanning og Nasjonalt forum for utdanningsforskning Monica Melby-Lervåg, Prof./Forskningsdekan.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Institutt for samfunnsforsknings erfaringer i lys av evalueringen av sosiologifaget 2.
Persepsjon.
Hvilken farge ser vi? Hvitt lys har alle farger En sort flate absorberer alt lys En sort flate reflekterer ikke noe lys.
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
Kapittel 7 Læring.
November-16 Kristin Holstad
Det integrerte universitetssykehuset
Våren 2004 Christine Mohn Persepsjon Våren 2004 Christine Mohn
Overordnet arbeidsmodell
Høsten 2004 Christine Mohn Persepsjon Høsten 2004 Christine Mohn
”Bevissthetspsykologien”
Hva er sosialpsykologi?
Emosjoner Espen Røysamb.
Utskrift av presentasjonen:

Våren 2005 Christine Mohn h.c.mohn@psykologi.uio.no Persepsjon Våren 2005 Christine Mohn h.c.mohn@psykologi.uio.no

Definisjon Organisasjon og fortolkning av sanseinntrykk Passer & Smith, s. 110 Sanseinntrykkene første trinn av persepsjonsprosessen Synspersepsjon prioritert

Persepsjonsprosessen Stimulering Sanseorgan Reseptorer Transduksjon Nervebaner Omkobling i thalamus Cortex

Metoder Atferdstester Kliniske studier / studier av skader Målinger av hjernens elektriske aktivitet (EEG og ERP) Hjerneavbildningsteknikker (PET, fMRI) Enkeltcelleregistrering

Oppmerksomhet Fokusering av visse stimuli og utsjalting av andre stimuli Passer & Smith, s. 135 Seleksjon av stimuli To systemer styrer seleksjonen: Det anteriore system (overordnet system) Det posteriore system

Stimulusseleksjon Nødvendig for å unngå overbelastning Seleksjonsprinispper: På grunnlag av hensynet til overlevelse På grunnlag av personlig relevans På grunnlag av intensitet / styrke På grunnlag av kvalitet / type

Persepsjonens to hovedoppgaver 1. Lokalisasjon av stimulus Figur-bakgrunn Avstand Bevegelse 2. Gjenkjennelse (pattern recognition) Form (grov prosess) Trekkdeteksjon (detaljert prosess) Sammenlikning (sent i prosessen)

Sammenlikning Bottom-up (datastyrt persepsjon) Top-down (skjemastyrt persepsjon) Symboler

Perseptuell konstans Lys Farge Form Lokalisasjon Størrelse

Perseptuell utvikling Utgangspunkt: hjernens plastisitet Sensitive perioder Metoder: Preferansesyn Dyrestudier med kontrollert stimulering