© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Helsepersonells rett og plikt til å gi opplysninger til politiet
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
TØR DU FORTSETTE? Ulovlig samarbeid og lempning. Ulovlig samarbeid og lempning 1. Ulovlig samarbeid kan gi fengselsstraff 2. Lempningsordningen – en mulighet.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
B/A-bransjen er en høyrisikobransje
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Kurs i forvaltningsrett
Hvor i verdikjeden ligger ansvaret dersom uhellet har skjedd?
Tidsfrister i planleggingen
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kurs i forvaltningsrett
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Informasjonsplikt og uttalerett
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Konkurransetilsynets oppfølging av konkurranseforhold i bilbransjen Seksjonssjef Birgit Løyland, Konkurransetilsynet.
Den nye konkurranseloven og menneskerettighetene
Innføring av ”lovbrotsgebyr” – hva betyr det for deg?
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Ot.prp. nr. 15 ( ) Om lov om dyrevelferd Høring i næringskomiteen 22. januar 2009.
SANKSJONER I PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Norsk mal: Startside fullfarge Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. Overtredelsesgebyr.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Forelesning Konkurranserett
Endring av partenes forpliktelser Professor dr juris Lasse Simonsen.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Håndheving av diskrimineringsforbudene 16. oktober 2008 Helga Aune.
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-09 Dag 8: Sitatrett, rettighetsoverdragelse og rettighetshåndheving Professor dr. juris.
3 Marius Stub.
JUS5880 Finansmarkedsrett Forelesninger i valgfag (H 2014) Trude Myklebust Stipendiat, tilknyttet Finansmarkedsprosjektet (IFP)
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Nettoperatørenes ansvar.
Opplysningsplikt og opplysningsrett Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -OFFENTLIGGJØRING/UTGIVELSE.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
FORVALTNINGSRETT.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Dårlig luftkvalitet, en utfordring for helse- myndighetene Bedre byluft forum 28. april 2011 Anders Smith, seniorrådgiver/lege.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Offentlige anskaffelser 11 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Rettssystemet Noen grunnleggende begreper Ulike former for rett
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
Administrative reaksjoner
Rettssystemet Noen grunnleggende begreper Ulike former for rett
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Prof. Dag Wiese Schartum
Offentlige anskaffelser Håndhevelse av anskaffelsesregelverket
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er det tilstrekkelig at det foreligger markedssvikt? »”nødvendig for å fremme konkurransen” –Eller må det foreligge og påvises konkrete konkurransebegrensninger? »”gripe inn mot” atferd i ubestemt form »En spesifikk type konkurransebegrensede atferd bør være et problem i markedet –En generalinngrepshjemmel? »Ligger det noen begrensninger i kompetansen etter bestemmelsen? Vil forby alle aktører å utøve den aktuelle atferd Forholdet til EØS-avtalens konkurranseregler, jf. § 15

© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Håndhevingen av atferdsreglene Konkurransetilsynets oppgave å –”kontrollere at lovens forbud og påbud overholdes”, § 9, bokstav a –”håndheve EØS-avtalens artikkel 53 og 54”, § 9, bokstav d »EØS-avtalens regler skal håndheves i samsvar med EØS- lovens § 6 til § 9 –Plikt til å håndheve begge regelsett der samhandelskriteriet er oppfylt »EØS-lovens § 7 »Rfo 1/2003 artikkel 5(1)

© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO ESA/Kommisjonens håndheving av EØS-avtalen –Artikkel 55 gir ESA og Kommisjonen kompetanse til å håndheve EØS-avtalens konkurranseregler –Kompetanseregelen i artikkel 56 –Etter Rfo 1/2003 artikkel 4 kan ESA/Kommisjonen håndheve artikkel 53 og 54 »Vil forbeholdes store/prinsipielle saker –ESAs håndheving foreløpig etter Rfo 17/62

© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Vedtak om brudd på § 10 og § 11 Pålegg om opphør § 12 –Konkurransetilsynet kan pålegge partene tiltak som er nødvendige for å bringe en forbudt atferd til opphør –Kan pålegge partene ”strukturelle tiltak” –Kan treffe midlertidige vedtak med pålegg om opphør »§ 12, 4. ledd Departementet klageinstans

© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 13 –prøving av saker av prinsipiell eller stor samfunnsmessig betydning Kongen kan omgjøre vedtak av KT –Tillate atferd –Gi pålegg etter § 12 ”prinsipiell” betydning –Avgjørelser av betydning for konkurransepolitikkens retning ”samfunnsmessig” betydning –Prøving av konkurransehensyn mot andre samfunnshensyn Forholdet til EØS-avtalens konkurranseregler –Ikke nevnt i § 15 –§ 7 må gjelde

© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Sanksjoner Tvangsmulkt § 28 –For å sikre etterlevelsen av pålegg om opphør Ovetredelsesgebyr § 29 –Konkurransetilsynet kan ilegge overtredelsesgebyr »Tvangsgrunnlag for utlegg –For overtredelse av § 10 og § 11 –For overtredelse av vedtak etter § 12 –Overtredelse av forskrift etter § 14 –Bringes inn for domstolene »Kan ikke påklages »Ved søksmål suspenderes tvangskraften –Forslag til forskrift om utmåling og lemping av overtredelsesgebyr

© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Straff § 30 –Bøter eller fengsel i inntil 3 år –Krav om forsett eller grov uaktsomhet –For alle overtredelser av § 10 »Ved særdeles skjerpende omstendigheter inntil 6 år, § 30, 2. ledd –For overtredelser av vedtak etter § 12 –For overtredelse av forskrift etter § 14 –Medvirkning straffbart, § 30, 3. ledd –Lempningsregel i § 31

© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO EFTAS/Kommisjonens håndheving Pålegg om opphør, artikkel 7 –Tilsagn, artikkel 9 Negativattest, artikkel 10

© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Sanksjoner Bøter, artikkel 23 –Ved overtredelse av artikkel 81 og 82, artikkel 23(2)(a) »Inntil 10% av den samlede omsetning –Ved overtredelse av midlertidig forføyning, artikkel 23(2)(b) »Inntil 10 % –Ved brudd på tilsagn, artikkel 23(2)(c) »Inntil 10 % –For uriktige opplysninger mv, artikkel 23(1) »Inntil 1 % Tvangsbøter, artikkel 24 –For ikke å etterleve påbud om opphør etter artikkel 7, bokstav a –For ikke å etterleve midlertidig forføyning etter artikkel 8, bokstav b –For ikke å etterleve tilsagn ettert artikkel 9, bokstav b –Opp til 5 % av gjennomsnittlig daglig omsetning

© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Etterforskning etter konkurranseloven Opplysningsplikt, § 24, 1. ledd –Plikter å gi konkurransemyndightene den informasjon de etterspør »Skriftlig »Muntlig Lydbånd Granskning, § 24, 2. ledd –Informasjonsbærere må utleveres fysisk Opplysningsplikt/granskning og taushetsplikt Advokatprivilegiet

© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Bevissikring (dawn raids) –Gjennomføres av Konkurransetilsynet/politiet –Adgang til lokaler mv –Adgang til privat bolig dersom ”særlig grunn” –Kan fysisk ta med ting (eks. harddisk, dokumenter) –Forsegle forretningslokaler mv –Krever beslutning fra retten »I hastesaker kan politiet avstenge områder der bevisene ligger inntil rettens beslutning foreligger Innsynsrett, § 27

© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Etterforskning for brudd på EØS- avtalen Konkurranselovens regler i § 24 og § 25 gir Konkurransetilsynet kompetanse i den utstrekning ”det er nødvendig for å kunne oppfylle Norges avtaleforpliktelser overfor... Internasjonal organisasjon” –Artikkel 22 i Rfo 1/2003 regulerer nasjonale konkurransemyndigheters kontrollundersøkelser i forhold til artikkel 53 og 54

© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Etterforskning av ESA EØS-konkurranseloven § 1 gir ESA kompetanse til å håndheve EØS-avtalens konkurranseregler i Norge Opplysningsplikt kan kreves av ESA i den utstrekning det kan kreves i henhold til EØS- avtalen –Artikkel 17 –Artikkel 18 Dawn raids, § 3 –Forskrift etter § 5 –Artikkel 20 og 21