Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Styring av IKT - eksempelet personvern Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) - Spesielt om elektronisk saksbehandling Disposisjon til Dag Wiese.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Notater til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
JUR5620 Personvern - forelesning Arbeidsgiveres tilgang til ansattes e-post Vilkår for fjernsyns- overvåking (videoovervåking)
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Styring av IKT - eksempelet personvern Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Styring av IKT - tilbakeblikk og dilemmaer knyttet til personvernlovgivning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Diskusjon av mulig fremtidig regulering av biometri i Norge Dag Wiese Schartum, AFIN.
FORVALTNINGSRETT.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Generelt om offentlig forvaltning og retten
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Prof. Dag Wiese Schartum
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Elektronisk forvaltning og jus
Hvordan kan personvern styres?
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN

Myndigheter i hht personopplysningsloven Datatilsynet –Etablert i 1980, har vokst fra ca 8 til 37 medarbeidere i ansatte i informasjonsavdelingen, 9 i tilsyns- og sikkerhetsavdeling og 15 i juridisk avdeling + 8 i administrasjonen –Har en rekke oppgaver Utøve myndighet, dvs. treffe enkeltvedtak Drive informasjon og veiledning Høringsinstans og “vaktbikkje” Personvernnemnda –Etablert i 2000, 7 medlemmer + varamedlemmer + sekretariatsleder Leder og nestleder oppnevnes av Stortinget Øvrige medlemmer oppnevnes av Kongen Funksjonstid er 4 år –Er klageinstans i forhold til Datatilsynets enkeltvedtak

Andre myndigheters rolle i forhold til personvern Alle myndigheter er “behandlingsansvarlige” og har slik sett ansvar for de personopplysninger de selv behandler En rekke myndigheter har oppgaver som gjelder person- vern, men som ikke direkte gjelder personopplysningsloven –Forbrukerombudet (markedføringsloven, særlig §§ ) –Arbeidstilsynet (arbeidsmiljøloven kap. 9) –Medietilsynet (jf Trygg bruk-senteret, jf. Safer Internet Programme: Empowering and Protecting Children Online) –Helsetilsynet (jf helseregistre, helsepersonell, helseforskning) Politiet kan reise tiltale dersom brudd på straffebestemmelser –Straffebestemmelser i personopplysningsloven § 48 –Enkelte bestemmelser i straffeloven (§§145, 246, 247, 390 mv) –Krever normalt en anmeldelse

Datatilsynets myndighet Er et uavhengig forvaltningsorgan administrativt underordnet Kongen og departementet (FAD) –EU-direktivet krever en slik uavhengig stilling for alle lands datatilsynsmyndigheter –Innebærer at tilsynet ikke kan instrueres, verken generelt eller i enkeltsaker –Likevel en viss grad av styringsmulighet gjennom budsjettpolitikk mv –Datatilsynet saksbehandling kan likevel styres gjennom Personvernnemdas avgjørelser (tidligere meget høy omgjøringsprosent) Har i flere tilfelle myndighet til å treffe enkeltvedtak –Kan overprøve alle sider ved praktiseringen av personopplysningsloven, dvs nedlegge forbud, påbud/stille vilkår, se pol § 46 siste ledd –Kan gi tillatelse til å behandle personopplysninger (konsesjon, §33 flg) –Ilegge overtredelsesgebyr, jf § 46 første ledd –Kan ilegge og frafalle tvangsmulkt, se pol § 47 –Kan politianmelde det de mener er straffbare brudd på pol, jf § 48 Kan kreve tilgang til lokaler, maskiner og bistand (§ 44) Supplerende styringsmidler –Personvernombud, jf pof § 7-12 –Bransjevise normer

Personvernnemndas myndighet Er et uavhengig forvaltningsorgan administrativt underordnet Kongen og departementet (FAD) –Behandler klager over Datatilsynets avgjørelser og kan omgjøre vedtaket –De alminnelige klagereglene i forvaltningsloven gjelder, jf kap. VI –I mars 2012 var det avgjort ca 110 saker, dvs i snitt ca 10 per år –Stor omgjøringsprosent (ca 50%!) de første ti årene; lavere nå –Nemndas avgjørelser kan bringes inn for domstolene for endelig avgjørelse, men stopper normalt opp med nemndsvedtaket –Alle vedtak i Personvernnemnda er tilgjengelig fra Personvernnemnda.no - ta en titt!