Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen
Verdier fra havet – Norges framtid Foto: Kystvakten og Eksportutvalget for fisk Lønnsomheten avgjøres i møte mellom forbrukeren og produktet
Verdier fra havet – Norges framtid
Verdiskaping – en personlig sak… Fra en Tesco-brosjyre i UK…
Verdier fra havet – Norges framtid
Fiskekonsum i 2003 Kilo snute pr. år Kilde: SSB
Verdier fra havet – Norges framtid Markedsføring, eksport og eksportørene
Verdier fra havet – Norges framtid Vårt eneste varemerke?
Verdier fra havet – Norges framtid Look to Iceland
Verdier fra havet – Norges framtid Næringsstruktur I markedet – få, mektige kunder (multinasjonale kjeder) I Norge – hovedsakelig små og mellomstore bedrifter –581 fiskeforedlingsbedrifter –557 eksportører
Verdier fra havet – Norges framtid For mye”stål” i bøyene! Kapasitetsutnyttelsen er ikke god nok Foto: Tore Hummelsund DriftsdøgnBeregnet overkapasitet Fabrikktrålerflåten28015% Stortrålere17550% Småtrålere25025% Ringnot29510% Grønlandsrekeflåten25025% Konvensjonelle over 28 meter 27515% Seitrålflåten24525% Industritrålflåten25025% Samlet er det rom for å redusere havfiskeflåten med om lag ¼ del! Gi rammebetingelser som optimaliserer driften
Verdier fra havet – Norges framtid
Helsides reklame i Fiskaren 24. nov.
Verdier fra havet – Norges framtid
Næringen er ansvarlig for egen drift og egen lønnsomhet Næringen må selv, gjerne i samarbeid med det offentlige, være hovedansvarlig for å utvikle et bredere, mer dynamisk varesortiment produsere en vare som er solgt Eksempler på offentlige oppgaver er penge- og finanspolitikk markedsadgang (handelspolitikk) samferdsel og infrastruktur forøvrig
Verdier fra havet – Norges framtid Innovasjon og FoU FKDs 2005-budsjett Norges forskningsråds innsats til marin FoU 525 millioner Innovasjon Norges samlede tilsagn til Marin sektor på nærmere en milliard Til sammen om lag 2,5 milliarder kroner
Verdier fra havet – Norges framtid Jeg tror at det må være en grunnleggende forutsetning for økt norsk marin verdiskaping at våre bedrifter slipper å ta andre hensyn enn de som er nødvendige for å nå egen lønnsomhet,og selvfølgelig de hensyn som må tas for å ivareta miljøet i videste forstand. Foto: © Eksportutvalget for fisk
Verdier fra havet – Norges framtid Seks suksesskriterier: 1.ledelse som innovativ drivkraft 2.kontinuerlig kompetanseoppbygging i bedriften 3.involvere kunden som partner 4.evne og vilje til nytenking 5.kontroll på verdikjeden fra fjord til bord 6.internasjonal orientering.