Offentleglova Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VEFSN KOMMUNE LOV OM RETT TIL INNSYN I DOKUMENT I OFFENTLEG VERKSEMD (OFFENTLEGLOVA) Monica Nøtland.
Advertisements

Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen i Møre og Romsdal Ny offentleglov – relevante endringer for kommunene •Endringene – større åpenhet •Gjennomføring.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Det kommunale og det statlige barnevern
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Ny offentlighetslov – hva betyr det for deg som er innkjøper?
Viktige lover og regler
Informasjonsplikt og uttalerett
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Rådgjevar Ole Knut Løstegaard Justisdepartementets lovavdeling  
Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Justisdepartementets lovavdeling  
Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Kursopplegg – generelt stoff  
1 Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Kursopplegg halv dag for departementene med underliggende virksomheter.
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Åpenhet i kommunal forvaltning
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Ny offentleglov med forskrift
Ny innsynslov - mer åpenhet Kristine Holm, Norsk Presseforbund.
Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune
Offentleglova Lov av 19.mai 2006 nr 16 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd Trer i kraft (erstatter lov av 19. juni 1970 nr. 60.
1 Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Seminar i Utenriksdepartementet 24. november 2008 Gjennomgang ved lovrådgiver.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om offentlighet og åpenhet
innholdet i enkeltvedtak
Offentlighetsloven - ansvar og konsekvenser fra et arkivsynspunkt
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
3 Marius Stub.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Oppgavegjennomgåelse i forvaltningsrett 29. mars 2007
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Domstoladministrasjonen, Kompetanseutvalget for dommere
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Kursopplegg halv dag for departementene med underliggende virksomheter.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
3 Marius Stub.
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Offentleglova Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene

Innledende tanker Anskaffelsesregelverket lever ikke isolert! Forholdet til forvaltningsloven Men dette er jo ikke forvaltningsrett!? Tilbyder er ikke part i saken i forvaltings- lovens forstand Avgjørelse ↔ vedtak ↔ enkeltvedtak Krav om forsvarlig saksbehandling Allment krav til forvaltningen Hva betyr det? Et vedtak er ikke alltid et vedtak i forvaltningslovens forstand. Kravene til vedtak i forvaltningsloven – fvl. § 2 e Hvis vedtak: KS Omstilling og konkurranse

Systematikken i lovverket Informasjons- og veiledningsplikt Overfor den enkelte/parter - fvl §§ 11 og 17 Overfor allmennheten - kl § 4 Åpne møter - kl § 31 Innsynsrett For parter - fvl § 18 flg For folkevalgte - kl § 40 nr 5 (+ evt. reglementer) For kontrollutvalget/revisjon – kl kap 10 For allmennheten – offentleglova

OFFENTLEGLOVA - INNSYN

Hvorfor innsyn? For allmennheten Retten til å se forvaltningen i kortene Grunnloven § 100 (5) og (6) For parter i saker som kan ende med enkeltvedtak Mulighet til å ivareta egne rettigheter Hvem har retten? Alle → offentleglova Sakens parter → forvaltningsloven KOFA sak 2008/208 – premiss 33

Formål og anvendelse Lovens formålsbestemmelse Den nye loven vil fortsatt gjelde for virksomhet som er en organisatorisk del av stat eller kommune samt private rettssubjekt som treffer enkeltvedtak eller utferdiger forskrift Nyheten er at loven også som et utgangspunkt vil gjelde for alle virksomheter som det offentlige har bestemmende innflytelse over, jf. § 2 bokstav c) og d)

Lovens system Et system av ”skal-” og ”kan-regler” ”Dokumenter”/”opplysninger” – skifter Taushetsplikt – skal ”Kan-reglene”: ”Interne” dokumenter – kan Unntak etter innhold – kan ”Meroffentlighet” – plikt til å vurdere

Offentleglovas hovedregel - § 3 Saksdokument, journalar og liknande register for organet er opne for innsyn dersom ikkje anna føljer av lov eller forskrift… Alle kan krevje innsyn… Naboen har fått lov til å bygge – Her må det være noe …

«Alle» Ingen begrensninger Alle personer Alle formål – se § 7 Jeg er bare litt nysgjerrig jeg «Alle» Ingen begrensninger Alle personer Alle formål – se § 7 Trenger ikke oppgi navn

Definisjoner, § 4 ”Dokument” ”ei logisk avgrensa informasjonsmengd som er lagra på eit medium for seinare lesing, lytting, framsyning, overføring eller liknande.” Særlig om databaser: Ikke ”dokument” Men innsynsregel i § 9

Definisjoner (§ 4) forts. ”Saksdokument” ”komne inn til eller lagde fram for…” ”sjølv har oppretta…” ”..som gjeld ansvarsområdet eller verksemda til organet” Oppretta ? ” .. når det er sendt ut ..” Ellers: ” ..ferdigstilt.”

Tidspunktet for rett til innsyn Ligger i definisjonen i § 4 Innkomne dok.: straks Oppretta: ved avsendelse eller ”når det er ferdigstilt” Utsatt innsyn: § 5 Vilkår: ”direkte misvisende bilete av saka” ”kan skade klare samfunnsmessige eller private interesser”

«Journalar og liknande register» 15/4-98 DOK:1 Ordførers dob- beltrolle-inhabil Journalføringsplikt etter § 10 arkivlov/-forskrift Nytt: plikt til å journalføre visse interne dokumenter – forskrift Forskrift om tilgjengeliggjøring av journal på internett – foreløpig bare for staten

Unntak frå innsynsretten – kap 3 Dagbladet - nei her i Lillevik er vil vi ikke ha noe oppstyr Generelt: Flere unntak og lengre bestemmelser er ment å gi mindre åpning for å unnta fra offentlighet Opplysninger/dokument - § 12 Noen nye unntak for statlig sektor Kommunal sektor får egne strengere regler

Unntak fra innsyn – oversikt Taushetsplikt (§ 13) Interne dokumenter (§§ 14 -16) Unntak på grunn av dokumentets innhold (§§ 17 – 26

§ 13 - teieplikt Plikt til å unnta, straffbart å offentliggjøre - strl § 121(1) Gjelder bare opplysninger, resten av dokumentet er som hovedregel offentlig Taushetsplikten må ha hjemmel i lov eller forskrift Samtykke jf. fvl § 13 a. nr 1 – ny bestemmelse

Interne dokumenter (§ 14) ”dokument som organet har utarbeidd for si eiga interne saksførebuing” Unntak: ”den endelege avgjerda” ”retningslinjer for saksbehandlinga” føredrag til Kongen i statsråd ”presedenskort og liknande”

”Interne” dokumenter utenfra (§ 15) Dokumenter for intern saksforberedelse Fra underordnet organ Fra et departement til et annet Vilkår: ”når det er nødvendig for å sikre forsvarlege interne avgjerdsprosessar”

Interne dokumenter hos kommuner § 16 Unntakene i §§ 14 og 15 gjelder ikke: Saksframlegg til folkevalgt organ Sakliste til møte i folkevalgt organ Dokument fra/til KU, revisjon, klagenemnd Dokument fra/til KU og sekretariatet kan likevel unntas som internt etter § 14 Dok. til/fra KF ikke internt etter § 14 Særlovsorganer

Interne dok. hos kommuner (forts.) Nærmere om det nye utrykket kommunal ”eining” Der en ”eining” opptrer som ekstern part kan dokument til/fra ikke unntas som interne etter § 14 Der en ”eining” har selvstendig avgjørelsesmyndighet kan dok. til/fra ikke unntas som interne etter § 14 (unntak ved adm. kontrolltiltak…)

Relevante unntakshjemler i anskaffelsessaker Taushetsplikt Organinterne dokumenter Dok. innhentet utenfra for internt bruk Unntak av hensyn til forhandlinger herunder særregler for tilbud og protokoller Innlevert utkast til utlysning

Innsyn i offentlige anskaffelser – samme regler gjelder for alle Ingen selvstendig rett til innsyn for leverandører: Må forholdet seg til offentleglova på samme måte som andre FOA § 3-5 – viser til offentleglova Dvs samme innsynsrett som ”enhver” Men grunn til meroffentlighet

§ 23 Forhandlingsposisjon Fortsettelse og noe innsnevring av tidligere lov Gjelder nå bare opplysninger Bare når det er ”påkravd” økonomi-, lønns-, eller personalforvaltning

Hva er ”påkravd” – økonomiforv. Verner om de ”privatøkonomiske interessene i forhandlingssituasjoner” Kjøp/salg og avtaleinngåelser generelt Vilkår: konkurranseaspekt innsyn kan skade forhandlingsposisjonen eller den strategiske stillingen nå eller i framtidige saker

Særregel for tilbud og protokoll – § 23 tredje ledd Innsnevring av unntak i forskrift Gjelder fortsatt bare tilbud og protokoll Gjelder bare frem ”til valet av leverandør er gjort” For andre dokumenter gjelder lovens alminnelige regler Konsekvenser Begrunnelsesplikten

Saksbehandling og klage Innsyn kan kreves både muntlig og skriftlig - § 28 Innsyn gis i form av kopi – papir eller elektronisk. Gratis? - § 8 Avslag skal være skriftlig - § 31. Kravene Ytterligere begrunnelse - § 31 (2) Klage

Innsyn på annen måte Saker for KOFA Forskrift om KOFA § 11 – dokumentfremleggelse KOFAs selvstendige plikt til å vurdere om opplysninger er taushetsbelagt Saker for retten Tvisteloven kap. 14 KS Omstilling og konkurranse