Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2011.
Advertisements

Bildet:
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
KSYS-KURS MØTEPLASSEN 2013
 Pålogging  Hva må du kunne (IKT)  Brukergrensesnitt og vindushåndtering  Min datamaskin  Filbehandling – bruk av utforsker  Nettsøk.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
IT – Tjenester ved HELSAM Morten Ariansen. Brukerkonto Gir tilgang alle UiOs elektronisk resurser –E-post, brukerområder, elektronisk klasserom, programvare,
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Høgskolen i Oslo IKT – kommende utfordringer Hvilke utfordringer står vi overfor i neste studieår for å styrke integreringen av pedagogisk bruk av IKT.
Avklaring av begreper - roller
Hva er Fronter.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
CLASS FRONTER En begynnerinnføring.
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Hyperlenker HTML IT20 oktobrt Egen serverFremmed server Intern kobling Lokal kobling Ekstern kobling.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med tekstbehandlingsverktøyet Word 2002 IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2003/2004 Grunnleggende tekstbehandling.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Vibeke.
IKT-forkurs IKT-seksjonen LUI INTRO Dag 1 Mål for økten – Dag 1 l Pålogging –(Kontoaktivisering) l Hva må du kunne (IKT) l Brukergrensesnitt og.
Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)
Ny Fronterinnstallasjon
”Bli kjent med data” Oppvarmingstimer Program for dagen (i) Hvor står vi? Hva er vi usikre på? Hva ønsker vi?
Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Dokumentasjon av et strukturert førstelektorløp
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Skole-/hjemsamarbeid - HiO Arild Storm 1 Skole-/hjemsamarbeid Høgskolen i Oslo Arild Storm.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse for en grunnskolelærer på trinn Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Seksjon for digital kompetanse,
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo ”Midtveiserfaringer i et strukturert førstelektorløp” Seminar: Utviklingsprosjekt som sjanger Høgskolen i Agder -30.november 2006 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Ny funksjonsbeskrivelse for LMS ved avd. LUI Personalmøte LUI Mikhail og Vibeke.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Institutt for spesialpedagogikk VELKOMMEN TIL INSTITUTT FOR SPESIALPEDAGOGIKK INFORMASJONSMØTE FOR NYE MASTERSTUDENTER 12. AUGUST KL. 10:15 -12:00, AUD.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga Besøk fra Høgskolen i Volda Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT, Avdeling for lærerutdanning,
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli Gjølstad, IT-seksjonen og Kristin Holte Haug, førskolelærerutdanningen, fagenhet: pedagogikk

Høgskolen i Oslo Dagens program Presentasjon av IKT-lærere og LMS- koordinator IKT integrert i førskolelærerutdanningen – ny modell IKT-timeplan på nett med fagressurser Læringsmiljøsystemet Classfronter Nyheter/Meldinger fra tilsatte til studenter – Classfronters nyhetsfunksjon IT-instruksen ved HiO Utdeling av brukernavn og passord

Høgskolen i Oslo IT-lærere FLU grunnutdanning Eli Gjølstad Kristin Holte Haug Nina BølganPål Dingstad

Høgskolen i Oslo LMS-koordinator, Classfronter kontakt Første studieår – Heltid og deltid: Kristin Holte Haug (pedagogikk) Hva kan du få hjelp til av en LMS-koordinator? Ansvarsfordelingen (eller: Hva kan du ikke få hjelp til av LMS- koordinatoren?) Se s. 2 i utdelt hefte!

Høgskolen i Oslo IKT er sentralt i lærerutdanninga Det kreves at studentene skaffer seg og videreutvikler sin IKT-kompetanse gjennom studiet Hold dere oppdatert om tilbud på: Følg innførselen - ”IKT og læring” -”Grunnutdanning” -”F04 –Heltid” ogF04 –Heltid -”F04 - Deltid”F04 - Deltid

Høgskolen i Oslo Mål - Studiehåndboka - FLU IKT og læring: Gjennom arbeidet med fagene og IKT- undervisning skal studentene tilegne seg grunnleggende ferdigheter i og kunnskaper om IKT og læring slik at IKT inngår som en naturlig del av planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisningsoppgaver, og slik at de kan være personlige IKT-brukere i studietiden (s. 15).

Høgskolen i Oslo Forts. Mål - Studiehåndboka - FLU - Faglig og didaktisk kompetanse -”Didaktikk”: undervisningslære (Undervisningens: Hva? Hvordan? For hvem? Hvorfor?) - Sosial kompetanse - Endrings- og utviklingskompetanse - Yrkesetisk kompetanse

Høgskolen i Oslo IKT i lærerutdanninga – ny modell Historisk utvikling i tre trinn: Separate introduksjonskurs Obligatoriske oppgaver/arbeidskrav IKT integreres i fagene Oppgaver i IKT blir integrert i de obligatoriske fagene for eksempel eksamensoppgaven: ”Gruppen som redskap for læring” i temaperioden Førskolelæreren (Heltid) og ”Diskusjon om didaktikk” (Deltid) (IKT og pedagogikk) IT-kurs koordineres etter tema og oppgaver generelt i studiet

Høgskolen i Oslo IKT-timeplan på nett med fagressurser Husk å sjekke timeplanen ofte! = Et ”levende” dokument! ( og lenka: ”IKT og læring”  ”Grunnutdanning”  ”F04 –Heltid” og ”F04 - Deltid” F04 –HeltidF04 - Deltid Hva ligger der? Tematisk oversikt Undervisningsmateriale Oppdatert timeplan

Høgskolen i Oslo Det kreves at studentene holder seg oppdatert elektronisk Nyheter (oppslag) i Classfronter - alle praktiske beskjeder gis her Classfronter generelt Fagseksjoners nettsider - enheter – LU – Faglige siderhttp:// Høgskole-veven generelt Lese HiO e-post hjemme? -

Høgskolen i Oslo Læringsmiljøsystemet Classfronter Pålogging Brukergrensesnitt (”det vi ser på skjermen”) Toppmenyen Personlig startside Korridor/rom Rommenes startside (”romdagens”) Rommets venstre verktøylise

Høgskolen i Oslo Classfronter oppbygging for F04 Kullrom Klasserom Innleveringsrom (”Eksamensrom”) Hva ligger hvor? Ulike Nyheter/Oppslag – må leses daglig!

Høgskolen i Oslo IT-instruksen ved HiO For å få utdelt brukernavn og passord til HiO-nettverket må dere godta IT- instruksen = Sunn fornuft! For studenter – IT – Viktig: Les IT- reglementet! Samme sted kan dere for eksempel bytte påloggingspassord til vårt nettverk

Høgskolen i Oslo Utdeling av brukernavn og passord Organiseres klassevis i auditoriet: Klistrelapper deles ut mot: Underskrift på klasselister hvor du godtar IT- instruksen

Høgskolen i Oslo VIKTIG OM PASSORD - Dette passordet (på klistremerket) er det som vil virke NÅ. - Alle studenter MÅ gå inn og endre passordet sitt på: innen 1. september.

Høgskolen i Oslo Lykke til med studiet og IKT’en!