Hvordan skape vinnere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Litt mer om PRIMTALL.
Møte i Råd for samarbeid med arbeidslivet for UiA og HiT, 4. juni2013
Sted, land Arrangement og dato Du reiser aldri alene Skal fortelle…
BankID i Vital Forsikring ASA
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Strategikonferanse 12 K – samarbeidet Verdiskaping og Velferd Divisjonsdirektør Siri Bjerke Innovasjon Norge 12. mars 2008.
Åse Lund Støen og Aud Christensen
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
Hvordan skape vinnere – innovasjon i praksis.
Innovasjon Norge Fauske 20. november 2008 Inger Teigstad Avdelingsleder.
Kommunereform for vekst
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Ørlandet 11.mai 2009.
Næringsrettet forskning og utdanning Petter Westnes, RF-Rogalandsforskning Martin Gjelsvik, RF-Rogalandsforskning Kjetil Alfsnes, Rogaland Kunnskapspark.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Presentasjon av internasjonale tjenester 31.august 2009.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Den norske innovasjonsmodellen og universitetenes rolle Professor Arne Isaksen, Institutt for arbeidsliv og innovasjon, Handelshøyskolen ved UiA Grimstad,
1 DA-fondet LandbrukReiselivSMB/Ind.Etabl./Entr. IN Hedmark Departementer Marked/kunder Regionale fortrinn Trender -Innlandsindeksen -Næringsanalysen Norges.
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
FINANSNÆRINGEN SOM PARTNER FOR SKOLEVERKET v/ Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge Finans Norges skolekonferanse 21.august 2013.
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
IKEA for de mange mennesker
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
……vi bygger Universitetet i Bodø………………………… Forslag Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram.
ETABLERING AV 4 NYE REGIONALE/DISTRIKTSRETTEDE
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Øyvind Halvorsen Bellona
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Gauldalskonferansen 2. november 2011 Hva tilbyr Innovasjon Norge v/direktør Vigdis Harsvik.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forretningsplan i praksis Anders Brenna.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
© 2003 Deloitte & Touche 1 Vidar Nilsen, partner Deloitte & Touche.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
Innovasjon Norges tilbud til kultur- og opplevelsesnæringene Anne-Mette Iversen.
1 Målrettet kobling av vekstprosjekter og investorer FORNY Forum Trondheim, 3 november 2004.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Tor Selstad Storbyforum KRD 2. februar 2005
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Innovasjon Norge Nordland Karsten Nestvold, Myre
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
"Verdier fra havet - Norges framtid"
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Innovasjon Norge FORNY-forum
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Innovasjon Norge FORNY-forum
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan skape vinnere

I dag: Innovasjon Norge Satsing på etablerere Hva sier Myndighetene? Dette gjør Innovasjon Norge for gründere Case

Ett sted å henvende seg – der næringslivet er Innovasjon Norge har distriktskontorer i alle Norges fylker og befinner seg der kundene er lokalisert. Innovasjon Norge har utenlandskontorer i mer enn 40 land – de viktigst markeder for dagens og morgendagens næringsliv. Alt på ett sted – pluss litt til. Alle virkemidlene fra de fire organisasjonene på ett sted. Og over tid vil også øvrige deler av det offentlige virkemiddelapparat finnes på samme sted. (forskningsrådet, designrådet, etc) Kontorer i alle fylker og i 30 land

En kundenær organisasjon • Regional kunnskap om nærings- og samfunnsliv • Regional differensiering i Innovasjon Norges produkter og tjenester Vadsø Alta Tromsø Bodø Steinkjer Molde Trondheim Ålesund Tynset Førde Lillehammer All saksbehandling nær kunden Inngangsportal for avtalepartnerne: Norges Eksportråd Norges forskningsråd SIVA Norsk Designråd Nært samarbeid og avtaler med: Alle fylkeskommunene Sparebankforeningen Forvalter virkemidler fra 5 departementer Hermansverk Hamar Bergen Tinn Drammen Oslo og Akershus Tønsberg Stavanger Skien Sarpsborg Kristiansand Arendal Distriktskontor Lokalkontor

En markedsnær organisasjon Brasil Canada Danmark Estland Finland Frankrike India Italia Japan Kina Korea Latvia Litauen Malaysia Polen Portugal Russland Singapore Spania Storbritannia Sverige Sør-Afrika Thailand Tsjekkia Tyrkia Tyskland Ungarn USA Vietnam - 41 kontorer i 34 land

Én inngangsdør for kundene Regionale prioriteringer Kundens prosjekt Foredling Forstå Beslutte Innovasjon Norges mål og strategier

Visjon ”Vi gir lokale ideer globale muligheter” Innovasjon Norge er en organisasjon drevet av personers og bedrifters behov bedrifter og personer med skapervene og pågangsmot som vil skape lønnsom næringsvirksomhet. Visjonen peker på en av hovedideene ved å slå sammen Innovasjon Norge, Eksportrådet, Turistrådet og SVO Å koble den nærhet og kunnskap vi har om norsk næringslivs regionale og nasjonale rammebetingelser og konkurransesituasjon med den nærhet og kunnskap vi har om norsk næringslivs viktigste globale markeder Styrke norsk næringslivs konkurransekraft ut fra de regionale forutsetninger og fortrinn. Vi snakker om internasjonal (global) konkurransekraft. Norsk næringsliv opplever global konkurranse i sin lokale, regionale og nasjonale markeder. (jfr LIDL). Ikke bare de som er utenfor norges landegrenser.

Innovasjon Kreativitet er å skape noe nytt Innovasjon er å gjøre noe med det

Hva innovasjon egentlig handler om Finne muligheter Utvikle ideer Lede kreative mennesker Finne de beste måter å iverksette ideer på Fullføre prosjekter og planer Utnytte samarbeidsmuligheter Ta i bruk ny teknologi Kunne leve med usikkerhet og risiko Gjennomføre endringer Evne til læring Innovasjoner skjer der mennesker møtes

En innovasjon er en ide tiden er moden for Kilde : Stortings prp 51 VIRKEMIDLER FOR ET INNOVATIVT OG NYSKAPENDE NÆRINGSLIV

Sagt på en annen måte: tørre å trå ut av det vante og ta en risiko

Hvorfor satse på etablerere All innovasjon krever personer som er nyskapende og modige, slik etablerere må være Nyetableringer utfordrer etablerte aktører til nytenking, og benyttes til nyskaping i eksisterende Nyetablering kan være raskeste vei for å utnytte nye teknologiske og forretningsmessige nisjer EU satser stadig mer på etablerere - fremfor SMB

Dette sier Myndighetene:

… og dette:

Fra Soria Moria Erklæringen Utvide ordningen med etableringsstipend til gründere i regi av Innovasjon Norge og utrede opprettelsen av en Gründer-bank. Sikre gründere og etablerere gode sosiale ordninger, blant annet ved å se på vilkårene for selvstendig næringsdrivende til å kombinere yrkeskarriere med barneomsorg.

Formål Innovasjon Norge skal fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling i hele landet, og utløse ulike distrikters og regioners næringsmessige muligheter gjennom å bidra til innovasjon, internasjonalisering og profilering. Legg vekt på disse ordene Innovasjon Norge skal fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling i hele landet, og utløse ulike distrikters og regioners næringsmessige muligheter gjennom å bidra til innovasjon, internasjonalisering og profilering. Regional næringsutvikling tilpasset regioners forutsetninger, mål og strategier vil stå sentralt. Strategien uttrykker derfor at Innovasjon Norge kontinuerlig skal gjøre prioriteringer knytta til geografi og næring for å medvirke til å ”utløse” distrikters og regioners næringsmessige muligheter. Viktige oppgaver vil være å utvikle vekstkraftige områder og vekstsentra, utløse regioners næringsmessige muligheter og potensiale for verdiskaping, samt bidra til omstilling innenfor og utvikling innenfor prioriterte bransjer og verdikjeder.

Virkeområde for de distriktspolitiske virkemidlene Område A Område B Område C Område D Utenfor virkeområdet

Etablerere har behov for Å bli tatt på alvor og bli møtt med respekt Veiledning om etablererprosessen, hvordan komme seg videre Oppfølging med krav om resultater og fremdrift Tilførsel av nettverk/kontakter Penger for å komme videre

Konkret ber de om Penger fra IN, partnere og investorer Nettverk kontakter marked/kunder kontakter for teknisk videreutvikling Økt kompetanse idévurdering (IR/internasj.) utv. som bedriftsleder

Etablerersatsingens mål – og strategier IN skal bidra til at Norge innen 2010 skal bli landet der etablerere lykkes kommersielt, nasjonalt og internasjonalt. Ved å: Øke antallet etablerere gjennom holdningsskapende og motiverende innsats Øke etablerernes gjennomføringsevne og vekstvilje ved tilførsel av kompetanse, nettverk og finansiering Gi innspill til myndighetene for rammebetingelser på verdenstoppen Mange etableringer, men få overlever 10-årsdagen med inntekter (34%) Svært få som vokser (3% gir 60% av sysselsettingsveksten) Høy andel som representerer noe nytt i markedet (74%) Få etableringer med bakgrunn fra forskningsmiljøer (0,5%) Mange med stort potensial blir solgt til utlandet

Unge i Fokus Fremtidens verdiskapere Stort potensial for etableringer Viktig med tidlig stimuli Trenger egne, skreddersydde tiltak Ingen merittliste å vise til Gjeld og lite egenkapital Lite næringsrettet nettverk Økt mulighet for distriktsetableringer

Visjon ”Vi gir lokale ideer globale muligheter”

Etablererpyramiden Topp Vekst-etablerere Vanlige etablerere Unge/ Pyramiden er et utrykk for de forskjellige målgruppene vi i IN skal forholde oss til i arbeidet med etablerere. Mobilisering er arbeidet overfor potensielle etablerere. Vanlige etablerere: det store flertallet av norske etableringer, med 1-3 personer i virksomheter uten de store muligheter for vekst. Vekstetablerere: de som målrettet søker vekst for sin etablering, og har ambisjoner om å videreutvikle forretningsideen og et eventuelt selskap. Toppetablerere: de som har både ambisjon om og potensial til å skape et selskap med internasjonal vekst basert på sin forretningsidé. Innenfor alle disse målgruppene skal vi ha en ekstra oppmerksomhet og satsing rettet mot kvinner og unge – for å øke deres andel av de vellykkede etableringene. (Internt: Det er viktig at vi kan bruke pyramiden og målgruppene som en felles referanse i vår videreutvikling av innsatsen for etablerere, og IN har vært opptatt av å etablere en modell for arbeidet som er svært fleksibel og gir stort rom for den regionale tilpasningen.) Unge/ kvinner Mobilisering

Vanlige etablerere – våre tilbud Gode internett-tjenester e2-skolen (etablerer.no) invanor.no bedin.no Fylkesvis opplæring Etablererskoler/-kurs ”Alkymisten” etc. Etablerergrupper Etablererstipend – med oppfølging Stimuleringspenger unge

Vekstetablerere – våre tilbud Kompetanse Rådgiving/coaching (IN eller innleid) Kurs/opplæring (FRAM-e, etablereropplæring) Finansiering Etablerer-/Inkubatorstipend Utviklingstilskudd Risikolån kobling til kapital som Venture etc. Internasjonaliseringspakke nye tekn.bedrifter (INT) Hurtigkasse (prøveprosjekt unge)

Toppetablerere – våre tilbud Som for vekstetablerere, samt; ”Toppetablerersatsing” 3-5 vekstetablerere hvert halvår plukkes ut nasjonalt får oppfølging individuelt og som gruppe av et team av de beste rådgivere i IN og eksterne garanteres finansiering, men milepælsbasert med tøffe krav og resultatorientering

Skape gode betingelser for satsing og vekst

Besøk oss på nett: innovasjonnorge.no

Etablerere er fantastiske ! Noen eksempler

Fisk:Bacalaofabrikken AS fra Ålesund • Etablerer Yngve Tvedt • 26 år • Siviløkonom med spesiale merkevarebygging • Etablerte sin første bedrift i 2000 • Har jobbet i Pan Fish ASA • Eier IT-firma Nexus Group • Bacalaofabrikken tilbyr kvalitetsmiddager gjennom smak, konsistens og pris • Fikk et risikolån av SND i 2003 Innovasjon Norge er en organisasjon drevet av personers og bedrifters behov bedrifter og personer med skapervene og pågangsmot som vil skape lønnsom næringsvirksomhet. Visjonen peker på en av hovedideene ved å slå sammen Innovasjon Norge, Eksportrådet, Turistrådet og SVO Å koble den nærhet og kunnskap vi har om norsk næringslivs regionale og nasjonale rammebetingelser og konkurransesituasjon med den nærhet og kunnskap vi har om norsk næringslivs viktigste globale markeder Styrke norsk næringslivs konkurransekraft ut fra de regionale forutsetninger og fortrinn. Vi snakker om internasjonal (global) konkurransekraft. Norsk næringsliv opplever global konkurranse i sin lokale, regionale og nasjonale markeder. (jfr LIDL). Ikke bare de som er utenfor norges landegrenser. Foto:

Design: MotherMade AS • Birgitte Prebensen, 34 år, og Vibeke Doksæther Horn, 39 år • Prebensen er industri-designer • Jobbet for Norske Skog før hun etablerte egen bedrift • Fått etablererstipend av SND 2002 • Har også fått risikolån av Innovasjon Norge i 2004 1 av seks Innovative kvinner 8. mars: 350.000,- • Ønsker å gjøre hverdagen enklere for mødre Innovasjon Norge er en organisasjon drevet av personers og bedrifters behov bedrifter og personer med skapervene og pågangsmot som vil skape lønnsom næringsvirksomhet. Visjonen peker på en av hovedideene ved å slå sammen Innovasjon Norge, Eksportrådet, Turistrådet og SVO Å koble den nærhet og kunnskap vi har om norsk næringslivs regionale og nasjonale rammebetingelser og konkurransesituasjon med den nærhet og kunnskap vi har om norsk næringslivs viktigste globale markeder Styrke norsk næringslivs konkurransekraft ut fra de regionale forutsetninger og fortrinn. Vi snakker om internasjonal (global) konkurransekraft. Norsk næringsliv opplever global konkurranse i sin lokale, regionale og nasjonale markeder. (jfr LIDL). Ikke bare de som er utenfor norges landegrenser. Foto:

Reiseliv: Rauland Aktiv fra Telemark • Anne Rui • 30 år • Født og oppvokst på geitegård på Rauland • Utdannet kiropraktor på hest • 8 som landslagsrytter i feltridning • Etablerte aktivitetsbedrift i 1999 • Solgte til Vierli Turistsenter og kjøpe seg inn der i 2002 • Omsetning 1999: 20 000, 2003: ca 2,5 mill • Fått etablererstipend i 2000 av SND • Medvirker i arbeidsgruppa til Ungdomskontoret i Tinn

Forskning: Genteknologi • Preben Lexow • 32 år • Lege og snart Dr.grad i genteknologi • Utviklet en rask og praktisk metode for DNA-analyse • Første bedrift i 1999 som gikk konkurs i 2002 • Fikk i 1999 etablererstipend av SND • Driver nå Lingvitae AS

Kvinne : Hoppemelk fra Stryn • Berit Irene Bergset • 31 år • Utdannet ingeniør med ”hestedilla” • Deltok i Alkymisten 2002 • Fått etablererstipend fra BU-midlene • Etablerte bedriften i 2003 • Produktet kan brukes som morsmelkerstatning, mot hudplager og forebygger allergi (i kremform) • Forventer omsetning på 1 mill med 360.000 i over- skudd om ett år • Dyktig på media og å pleie nettverk Innovasjon Norge er en organisasjon drevet av personers og bedrifters behov bedrifter og personer med skapervene og pågangsmot som vil skape lønnsom næringsvirksomhet. Visjonen peker på en av hovedideene ved å slå sammen Innovasjon Norge, Eksportrådet, Turistrådet og SVO Å koble den nærhet og kunnskap vi har om norsk næringslivs regionale og nasjonale rammebetingelser og konkurransesituasjon med den nærhet og kunnskap vi har om norsk næringslivs viktigste globale markeder Styrke norsk næringslivs konkurransekraft ut fra de regionale forutsetninger og fortrinn. Vi snakker om internasjonal (global) konkurransekraft. Norsk næringsliv opplever global konkurranse i sin lokale, regionale og nasjonale markeder. (jfr LIDL). Ikke bare de som er utenfor norges landegrenser. Foto:Oddrun Midtbø