1 Eksamen 1998 Les hele oppgaven Kontrollér konsistens mellom de ulike systembeskrivelsene Skriv mer kommentarer og tekst enn vist på foilene Skriv og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NÅ SKAL DU LÆRE OM FUNKSJONER
Advertisements

Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Luftromsproblematikken i Norge
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Del 3 : Patterns (Kap 16 – kap 20, Craig Larman) Arne Maus Inst. for informatikk, UiO.
Endringer Generelt for TQM Enterprise
Krav til dokumentasjon i kap
Ncg | group om |navigator™ xlforecast™
22 tips for den faglitterære forfatteren
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Content Management på en ny måte Stian Danenbarger Creuna as.
Hendelsesmodulen, TQM Enterprise
Filbehandling (Kapittel 8)
Det gode Det rette Det rettferdige
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
SiO-Læringsmiljøs Regnskapskurs for store foreninger
«Flervalgsprøver med 'krypterte' svarskjemaer for å begrense juks. Programvare, erfaringer og synspunkter» TROND ANDRESEN Institutt for teknisk kybernetikk.
Private høyskolers rapportering til departementet
Eiendomsregister - eksempel
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Fartsmåling Mål: Lage et program som regner ut gjennomsnittsfart ut fra to passeringer av fotobokser.
Hvorfor bli Miljøfyrtårn?. Miljøfyrtårn God økonomi! God omdømmebygging! Kvalifiserer ved offentlige innkjøp!
En kort innføring i Design Patterns
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Gruppe 3 – Presentasjon 2 Henning Kristiansen, Mats Lindh, André Hauge og Vegard Simensen.
Design patterns: State og Strategy
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
ROOTS Johannes Brodwall, Kløne Steria Norway
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
SINTEF Energi AS 1 Jørn Heggset SINTEF Energi AS Nytt i FASIT kravspesifikasjon v og forslag til endringer i v
Operative interaksjoner mellom safety /security fra et human factors perspektiv Solakonferansen Tirsdag Av: Kenneth Pettersen.
Kulturteori
Sognsveien sør for John Collets Plass - Kirkeveien
Andre funksjoner.
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Eziz Annagurban Veiledere: Sven-Olai Høyland Carsten Helgesen
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
Teknologi for et bedre samfunn Norvegkonferansen Senior rådgiver Trond Foss SINTEF Transportforskning Rolle- og ansvarsmodell for bompengeinnkreving.
Rapportering til Lånekassen Fagskoler 30. og 31. januar 2013
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
1 3 søknader til Forskningsrådet: ”Feilhandlinger, informasjonsbearbeiding og ulykkesrisiko i framføring og overvåking av transportmidler” (TØI) ”Mennesket.
Parkering Mål: AS FlyPark skal ha et program som ordner bestillinger på deres parkeringsplasser.
Gjennomgang av oblig 1, DRI 2002, V-06 Dag Wiese Schartum, AFIN.
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Kvalitative forskningsmetoder
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Objektorientert design
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
IN 265 Våren 2003 : Forelesning : Design av arkitektur og komponent 1 IN250 – Om komponent design Mål for forelesningen: l Se på prinsipper.
Erfaringer med bruk av BedreVANN i kommunen Vi ønsker å få inn eksempler på bruk fra deltakerkommunene - Frist: Vi vil formidle tips og erfaringer.
Identifisere behov – og etablere krav
Registrere økter Driftslogg SjåførApp
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Datafangst med PDA i Hafslund v/ Arne Ringstad
Utskrift av presentasjonen:

1 Eksamen 1998 Les hele oppgaven Kontrollér konsistens mellom de ulike systembeskrivelsene Skriv mer kommentarer og tekst enn vist på foilene Skriv og tegn med blyant

2 1.1 Bilisten

3 Overvåkerne

4 Bystyret

5 1.2 Systemdefinisjon Problemområdet –Forurensning (støv og gass), biler (tetthet, fart, piggdekk), bilister (opplevelse) og restriksjoner Anvendelsesområde –Overvåkning av trafikk og forurensning med instrumenter og manuell observasjon og varsling av tiltak gjennom radio, web og skilt Et datasystem for å samle data om forurensning og trafikk. Systemet skal formidle vedtak om regulering gjennom web, til massemedia over e-post og til trafikanter gjennom trafikkskilt. Systemutviklingen er igangsatt av Bystyret og iverksetting forutsetter godkjenning fra Samferdselsdepartementet

6 FACTOR / BATOFF Conditions / Betingelse Bystyrets vedtak og eventuell godkjenning fra Samferdselsdepartementet. Forurensningsnivået og den politiske viljen til å akseptere forurensning og regulere trafikken. Anvendelsesområde Overvåkning av trafikk og forurensning med instrumenter og manuell observasjon og varsling av tiltak gjennom radio, web og skilt Teknologi Videoovervåkningskamera med gjenkjenning av bilnumre, fartsovervåkningskamera, instrumenter for å måle støv og gasser i lufta, web- og e-post publisering, varslingsskilt og fartsgrenseskilt Objekter Hvordan biltrafikken påvirker forurensning og hvordan reguleringer påvirker trafikken. Funksjoner Forurensning- og trafikkovervåkning, meddelelser om og igangsetting av regulering. Responsibility Automatisk overvåkning og regulering av trafikken, senkning av forurensning

7 1.3 Klasser og hendelser Klasser –Forurensning Type, tid, sted Kunne vært inndelt i subklasser –Bilist Opplevelse av restriksjoner, tid, sted –Bil Nummer –Sted Posisjon, trafikktetthet –Restriksjon Periode, sted –Nummerrestriksjon, subklasse av restriksjon –Fartsgrense, subklasse av restriksjon Maksimalfart –Piggforbud, subklasse av restriksjon Hendelser –Opprette sted –Endre forurensning type, tid, sted –Innføre fartsgrense tid, sted, fart –Innføre spesiell fartsgrense –Innføre piggforbud tid, sted –Innføre nummerrestriksjon tid, sted –Avvikle spesiell fartsgrense, piggforbud, eller nummerrestriksjon tid, sted –Fartspassering Skiltsted, tid, fart –Nummerpassering Skiltsted, tid, nummer –Piggpassering Tid, sted –Opplevelse Bilist

8 1.4 Struktur Bilister og biler er ikke assosiert, fordi de aktuelle attributtene og hendelsene for bilist ikke er felles med noen av bilenes All informasjon er stedfestet og tidfestet. Tid er attributt. – Med denne strukturen kan forurensning knyttes til steder uten måleutstyr Sted Forurensning Bilist Bil 0..n1..n 0..n 1..n 1 0:1 Restriksjon Nummer- restriksjon Farts- grense Pigg- forbud 1:n 0:1 1:n 1..n

9 Klasser og hendelser 2 Klasser –Forurensning Type, tid, sted –Bilist Opplevelse av restriksjoner, tid, sted –Målepunkt Sted, forurensning Sted kunne også vært gjort til attributt –Varslingsskilt Sted, restriksjon –Fartsskilt Sted, fartsgrense –Observasjonspunkt Sted, restriksjon, antallBiler, antallOverskridelser Biler identifiseres ikke –Restriksjon Periode, skilt, observasjonspunkt –Nummerrestriksjon, subklasse av restriksjon –Fartsgrense, subklasse av restriksjon Maksimalfart –Piggforbud, subklasse av restriksjon –Radiostasjon –Opprette sted –Opprette målepunkt –Endre forurensning type, tid, sted –Opprette fartsgrense skilt, tid, sted, fart –Innføre spesiell fartsgrense –Opprette varslingsskilt skilt, tid, sted –Innføre piggforbud tid, sted –Innføre nummerrestriksjon tid, sted –Avvikle spesiell fartsgrense, piggforbud, eller nummerrestriksjon tid, sted –Opprette observasjonspunkt –Fartspassering Observasjonspunkt, tid, fart –Nummerpassering Observasjonspunkt, tid, nummer –Piggpassering Observasjonspunkt,Tid, –Opplevelse Bilist –Varsle radiostasjon radiostasjon, restriksjon

10 Struktur versjon 2 Sted Forurensning Bilist Skille mellom steder i forhold til hvilken funksjon de har Kontroll over assosiasjoner 0..n 1..n Restriksjon Nummer- restriksjon Farts- grense Pigg- forbud 1..n n 0..n Varslings- skilt Observasjons- punkt Måle- punkt 1 1..n 0..n 1 0..n 1 0..n 1 0..n 1 Farts- skilt 1 0..n 0..1 Radiostasjon 0..n

Atferd Varslingsskilt Observasjons- punkt Målepunkt målinger kan foretas Opprette målepunkt endre forurensning Opprette varslingsskilt Uten restriksjon Innføre piggforbud avvikle piggforbud Piggforbud Piggforbud og nummerrestriksjon Innføre nummerrestriksjon Nummerrestriksjon Avvikle nummerrestriksjon Innføre nummerrestriksjon Avvikle nummerrestriksjon Innføre piggforbud avvikle piggforbud Opprette observasjonspunkt Uten restriksjon Innføre piggforbud avvikle piggforbud Piggforbud Piggforbud og nummerrestriksjon Innføre nummerrestriksjon Nummerrestriksjon Avvikle nummerrestriksjon Innføre nummerrestriksjon Avvikle nummerrestriksjon Innføre piggforbud avvikle piggforbudnummerpassering fartspassering piggpassering Opprette observasjonspunkt

Funksjoner Manuel oppdatering –Opprette sted –Opprette målepunkt –Opprette fartsgrense –Innføre spesiell fartsgrense –Opprette varslingsskilt –Innføre piggforbud –Innføre nummerrestriksjon –Avvikle spesiell fartsgrense, piggforbud, eller nummerrestriksjon –Opprette observasjonspunkt –Observere ulovlig piggpassering –Registrere opplevelse Automatisk oppdatering –Registrere forurensning –Observere fart –Observere bilnummer Signalering –Endre varslingsskilt –Endre fartsskilt –Varsle radiostasjon –Oppdatere web-sider Avlesning –Rapportere bilistenes opplevelser Beregning –Telle passeringer –Rapportere forurensning

Funksjonelle utvidelser Rapportering og bøtelegging av biler som bryter restriksjoner –Klassen bil må med og assosieres med et observasjonspunkt og en eller flere restriksjoner Gi lyssignaler til biler som passerer for fort eller bryter nummerrestriksjoner –Klassen trafikklys med tilstander kjør, kjør langsommere, kjør langsommere og bøtelagt, stopp Rapportere forurensning på web og på varslingsskiltene Rapportere trafikksituasjonen på web Rapportere trafikksituasjonen over mobiltelefon til dem som vil abonnere på ordningen –Klassen bilist med abonnement, telefonnummer, betaling, etc.

14 2 Mekanistisk - romantisk Mekanistisk –Objektive målinger –Formidling av tall –Kvantitative opplevelser –Kvantitative restriksjoner –Miljøspesialistene og trafikkplanleggerne Romantisk –Subjektive opplevelser av forurensning og restriksjoner –Formidling av bilder og inntrykk –Oppfordringer til mindre fart og å la bilen stå –Politikere, bilistene og publikum

15 Strategier Intervensjon –Bystyret intervenerer i politikken før departementet har godkjent Evolusjon Utprøving av funksjoner Iverksetting på nye steder –etter hvert som erfaringer høstes Konstruksjon –Analyse av objekter og funksjoner –Design og implementasjon av hver utstyrsenhet

16 Aktørene Politikerne –Planer i partiprogrammer –Opportunistisk handling i situasjonene Miljøspesialistene og trafikkplanleggerne –Mål og visjoner og langsiktige planer –Handling i øyeblikket ut fra hva som er mulig å få til Bilistene –Tøyer grensene for det lovlige

17 Design Mulige krav ++Brukbart + Sikret mot at datasystemet blir skadet (sikkerhet, indre sikkerhet, sårharhet, security) ++ Sikret mot at datasystemet skader omgivelsene (trygghet, ytre sikkerhet, safety) Effektivt ++ Korrekt ++ Pålitelig Vedlikeholdbart + Testbart Fleksibelt – Forståelig – Gjenbrukbart – Flyttbart Integrerbart

18 Komponentarkitektur BrukergrensesnittSystemgrensesnitt Grensesnitt FunksjonerModell Teknisk platform Styringssystem SystemgrensesnittMåleinstrument Grensesnitt Teknisk platform Støvmåler Radiovarsel Varslingsskilt Fartsgrenseskilt

Atferd Varslingsskilt Observasjons- punkt Målepunkt målinger kan foretas Opprette målepunkt endre forurensning Opprette varslingsskilt Uten restriksjon Innføre piggforbud avvikle piggforbud Piggforbud Piggforbud og nummerrestriksjon Innføre nummerrestriksjon Nummerrestriksjon Avvikle nummerrestriksjon Innføre nummerrestriksjon Avvikle nummerrestriksjon Innføre piggforbud avvikle piggforbud Opprette observasjonspunkt Uten restriksjon Innføre piggforbud avvikle piggforbud Piggforbud Piggforbud og nummerrestriksjon Innføre nummerrestriksjon Nummerrestriksjon Avvikle nummerrestriksjon Innføre nummerrestriksjon Avvikle nummerrestriksjon Innføre piggforbud avvikle piggforbudnummerpassering fartspassering piggpassering Opprette observasjonspunkt

20 Design av modellkomponenten Varslingsskilt Nummer- restriksjon Pigg- forbud 1..n Varslings- skilt 0..1 Nummer- restriksjon Pigg- forbud 1..n Varslings- skilt 0..n Analysemodellen Mulige designmodeller Gir mulighet for lagring av historiske data Nummer- restriksjon Pigg- forbud 1..n Varslings- skilt 0..n Pigg- forbudvarsel Nummer restriksjonvarsel