Innføring og forvaltning
Hvor er vi? Forstudium Analyse Innføre Utform og realiser Forvaltning
Viktig for å lykkes - innføring Planlegging av innføringsfasen Brukerne får tilstrekkelig opplæring Støtteapparatet må være på plass Organisasjonen må være forberedt Overføring til driftsmiljøet må skje kontrollert
Systeminnføring etter bulldosermetoden
Avtale Systemansvarlig Driftsansvarlig Brukerfaglig ansvarlig ”Help-desk” driftsproblemer Brukere brukerproblemer Støtteapparat Eksperter
Forvaltningsavtalen Service-nivå, f.eks –systemets prioritet –oppetid –systemvakt –kategorisering av feil –max utrykkingstid’ –max feilrettingstid –sikkerhetskopiering og reetablering –oppbevaring krav til kompetanse bemanning, navngitte personer kostnader, belastning prosedyrer
Støtteapparat 1. linje 2.linje 3. linje Bruker
Viktig for å lykkes - forvaltning Forvaltningen må være organisert Det må finnes en serviceavtale Det må være etablert rutiner for forvaltning Det må levers tilstrekkelig dokumentasjon
Hva er ITIL? En standard BS15000 Beste praksis
Service Level Management Financial Management IT Service Continuity Management Security Management Change Management Release Management Problem Management Configuration Management Incident Management Capacity Management Availability Management Service Desk IT Customer Relationship Management Operasjonelle prosesser Taktiske prosesser