Innføring og forvaltning. Hvor er vi? Forstudium Analyse Innføre Utform og realiser Forvaltning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Agile utviklere og firkanta driftere
Advertisements

Innherred samkommune Anne Grete Wold Organisasjonsenheten Innherred samkommune 1 Kvalitetskommune-samarbeid Vi har søkt!
Endringsstyring Change Management.
As DAL PersonalStøtteSystem Business Intelligence Partner AS Infotool Norge AS Hvilken informasjon trenger virksomheten fra personalavdeling •Faste rapporter.
1 Brønnsikkerhet - oppsummering Hovedpunkter fra dagens foredrag: • Kontinuerlig oversikt over brønnenes integritet og barrierer er mangelfullt • Komplekse.
Information Technology Infrastructure Library
Medisinsk Teknisk Forenings landsmøte 2008
Catherine Janson daVinci Consulting AS
E-melding HALD-kommunene
IT Tjenestekatalog og Tjenesteorientering av IT i Møre og Romsdal fylkeskommune
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Forelesning nr 12 Oversikt over ITIL
8. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Navnerom SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Introduksjon til systemutvikling
Jakten på kvaliteten.
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
MARSIKT PROSJEKTET Jo Tankers MÅLSTYRING OG IKT 18 NOV 2003.
Høgskolen i Oslo Innføring av bestillingssystem. Kort oppsummering: Bør vi innføre et bestillingssystem?Ja Går det greitt å innføre?Nei Bør vi likevel.
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
1 19. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Forelesning nr 6: Dynamisk dokumentasjon.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08)1 Dynamisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Målsetninger Formål er å etablere et naturlig startsted for søk etter informasjon om IT i helse- og sosialsektoren. Den skal være en dynamisk og ”levende”
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Et eksempel på hvordan du kan dokumenterer IK – Akvakultur?
Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter
Samarbeid i ”HALD” kommuner (Herøy, Alstahaug, Leirfjord og Dønna)
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Erfaringer fra IA arbeidet
Hendelsestyring (Incident Management)
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
Problemstyring Problem Management
Velkommen!.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Prosjektleder Inger Svendsrud
Planlegge og prioritere tiltak
Ny studentlab med trådløst nettverk og mobile løsninger.
Hovedprosjekt 40E Knut-Håvard Olsen Service Management Improvement Ventelo.
OPPGRADERING AV REQUEST TRACKER OG VIDEREFØRING AV PHP WEBSKJEMA.
Drift og vedlikehold av IT-systemer ● Kostnader ● Driftsmåter ● Motivasjon for virksomheten ● Organisering ● Sammenhenger Av Knut Yrvin – prosjektleder.
Møteplan ● Litt om oss selv, 5 minutter om driftsavd. til referansekommunene ● Hvilke problemer har man med driften i dag? ● Litt om ITIL (IT Infrastructure.
6. des “Trussel- og risikoanalyse av IKT- systemer med mobile brukere” Prosjekt - TTM4705, ITEM, NTNU Sept. – Nov John H. Embretsen
Innføring av miljøledelse ISO 14001: 2004 i Helse Stavanger.
Rammestyrt forretningsdrift til selvkost St Olavs Hospital, Allmenn Teknikk Avdelingssjef Mats Hobber.
Superbrukerforum Systemeiers rolle og funksjon Erik Carlsen Medisinsk fagdirektør.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Felles LOSAM-møte Fellesadministasjonen Løypemelding – mulige modeller intern organisering
Implementering av nytt ITSM-system
Identity Access Management (IAM)
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Drift og vedlikehold av IT-systemer
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Strategisk bruk av IT IBE250 Professor Kai A. Olsen
Standardisering av IT-virksomheten
Presentasjon av Hovedprosjekt Per Storrø Petersen og Jørgen Øvrewall
Utskrift av presentasjonen:

Innføring og forvaltning

Hvor er vi? Forstudium Analyse Innføre Utform og realiser Forvaltning

Viktig for å lykkes - innføring Planlegging av innføringsfasen Brukerne får tilstrekkelig opplæring Støtteapparatet må være på plass Organisasjonen må være forberedt Overføring til driftsmiljøet må skje kontrollert

Systeminnføring etter bulldosermetoden

Avtale Systemansvarlig Driftsansvarlig Brukerfaglig ansvarlig ”Help-desk” driftsproblemer Brukere brukerproblemer Støtteapparat Eksperter

Forvaltningsavtalen Service-nivå, f.eks –systemets prioritet –oppetid –systemvakt –kategorisering av feil –max utrykkingstid’ –max feilrettingstid –sikkerhetskopiering og reetablering –oppbevaring krav til kompetanse bemanning, navngitte personer kostnader, belastning prosedyrer

Støtteapparat 1. linje 2.linje 3. linje Bruker

Viktig for å lykkes - forvaltning Forvaltningen må være organisert Det må finnes en serviceavtale Det må være etablert rutiner for forvaltning Det må levers tilstrekkelig dokumentasjon

Hva er ITIL? En standard BS15000 Beste praksis

Service Level Management Financial Management IT Service Continuity Management Security Management Change Management Release Management Problem Management Configuration Management Incident Management Capacity Management Availability Management Service Desk IT Customer Relationship Management Operasjonelle prosesser Taktiske prosesser