Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

STATISTISK KVALITETSSTYRING
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Hvordan intervjue en forsker?
Eksperimentelt arbeid
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Velkommen til Lean Ledelse
Utløsende kvaliteter i ledelse og lederskap
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Observasjon ?.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Planlegging og styring
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Kvalitet, kunde og samfunn
5.3. Kontinuerlig forbedring –
TQM Center Norway AS 2010 EFD – Grå papir prosess.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Framtida nå – les og forstå!
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Forelesningsnotat 5. Kundeverdi
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Kunde og samfunnskommunikasjon
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Læreboken Kapittel 1.2 Modul I Kvalitetsledelse
Ny lærebok Bruk boka, lær og kom med forbedringer!
Kvalitet, kunde og samfunn
Involverende strategiledelse
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Historisk perspektiv Kapittel 1.1 Modul I. Fra håndverk til fabrikk Fra håndverksproduksjon der håndverkeren behersket hele prosessen Til fabrikk som.
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Introduksjon til del IV strategiledelse - hoshin
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal BRUKEREN MED NØKKELEN TIL MORGENDAGENS TJENESTEUTVIKLING. ET NASJONALT GJENNOMBRUDD? Anders Vege, seksjonsleder Seksjon.
Elevforutsetninger for religionsundervisning
Forelesning i Ungdomskunnskap 15. september 2004
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Etterarbeid Balkongen
Asker - mulighetenes kommune
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
12. Organisasjonsutvikling
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
12. Organisasjonsutvikling
Å starte med slutten B - Samarbeid
Sett inn bilde av produkt her
Årets norske Leanvirksomhet
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse. Kvalitet X Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.

Kvalitet: Kunde og samfunnskommunikasjon improvement Brukernes stemme Informasjon til brukeren Pro aktiv innsamling av informasjon Kontinuerlig forbedring Store ører: Fange opp brukernes virkelige behov Modul 3. Kvalitetsledelse kapittel 3.1i læreboken

Buddha har tre øyne.. Gjennombrudd og innovasjon Oppdag nye muligheter i teknologi, verdikjeder eller lokalisering Kontinuerlig forbedring Systematisk forbedring av produkter og tjenester for å tilfredsstille kundebehov Standardisering og sikring Etabler kontroll og forutsigbarhet.

Helikopterblikk Vårt segment Kundens stemme Produkt/ tjeneste design Se inn i framtida Kundens stemme Samfunnets stemme Kvalitetsstrategi Kundens stemme Produkt/ tjeneste design Prosess Produksjon og drift TQM Center Norway

Oppdage usynlige behov Konkretisere kundens stemme Produkt/ tjeneste design Prosess Produksjon og drift Hvordan oppdage De ”usynlige” behovene Trinn 1. Utvikle forståelse for behov og kundemiljø Trinn 2. Oversette forståelse til spesifikasjoner Trinn 3. Lage kravspesifikasjon for design TQM Center Norway

Ulike undersøkelser kundebesøk med ledelse kundebesøk med brukerne Høy samhandling med kundene kundebesøk med brukerne telefonintervju åpen undersøkelse besøk til vikar prosessobservasjon Atferds lab Etnografi Deltagende observasjon Lav samhandling med kundene Stor avstand Nære TQM Center Norway

Fra ord og bilder til sammenheng Kundens stemme (ord) Verifisering Kontekst Trekke ut det viktigste Oversette til krav Observasjon av bruk

Proaktiv kvalitetsutvikling Hva du ser og hører Få tak i usynlig eller skjult informasjon

Produkter basert på observasjon

Mr. Tagahashi Deming prize winner Pre Vice President in .Toyota Motor Corporation CEO in Denso Group

Ledelse og lederskap Lederskap for fornying Observere tegn på forandring Utvikle framtids konsept Fornyingsprosess gjennombrudd Gjennombrudd endrings ledelse

Visjonær ledelse Visjonær ledelse Identifisere endringsbehov Starte prosessen Innføre ny prosess

Proaktiv forbedring Hva du kan og høre Skjult informasjon

Proaktiv og reaktiv forbedring Føl eller an problemet Velg et område som skal forbedres Planlegg løsningen Standardiser løsning Proaktiv Reaktiv Styring Abstrakt nivå Konkret virkelighet Fakta VW modellen til Shoji Shiba illustrerer de ulike forbedringsprosessene. Fra pro-aktiv til re-aktiv og til behandling av avvik. Fakta Fakta

Fem Trinns oppdagelsesprosess 5. Forsøk å se framtida ved hjelp av modellen Observer eller iaktta et fenomen 4. Lag en modell med en hypotese Abstrakt tenkning Konkret virkelighet 2. Kontretisèr hva som er fakta 3. Lag en syntese ved hjelp av Fakta TQM Center Norway

5 trinns oppdagelsesprosess Pro-aktiv forbedringsprosess for å lære seg å ”se de usynlige” for å være i forkant av utviklingen og kunne gjøre endringer i form av Ny teknologi eller anvendelser Nye kunder og markeder Ny leverandørkjede Trinn Spørsmål 1. Observervasjon – bruk alle sanser og bruk intuisjon 18- 20 post-It: - Hva er det vi ser eller oppfatter? 2. Gå ned abstraksonsstigen trinn for trinn ned til fakta Beskriv hva som er fakta. Ned til ” ku” Hva er det egentlig vi ser? Hva observerer vi og hva er vurder vi? (Vekk med vurderingen1) 4 H + 1 N 3. Gå opp og grupper fakta i abstrakte modeller (trinn for trinn) Intuisjon: Hva viser faktaene. Bilder og fenomener? Grupper og gå opp. 4. Lag en konseptuell modell - Hvordan kan observasjonene modelleres logisk. Bruk figurer og piler. 5. Hypotese - Hva tolker vi ut av modellen? Hvor er styrken og hvor må man gjøre endringer i forhold til hypotesen?

Fem Trinns oppdagelsesprosess Konkretisere ved hjelp av faktaspråk Fakta TQM Center Norway

Fem Trinns oppdagelsesprosess Abstrahere fakta ved å finne skjult informasjon Fakta TQM Center Norway

Fem Trinns oppdagelsesprosess Hypotese om framtida intuisjon logikk logikk intuisjon Fakta TQM Center Norway

Fem Trinns oppdagelsesprosess Logikk og intuisjon intuisjon logikk logikk intuisjon Fakta TQM Center Norway