Kvalitet, kunde og samfunn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Meeting 8th of September 2004
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
Implementerings- prosessen i Nets
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre

Velkommen til Lean Ledelse
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Kvalitetsbegrepet, grunnleggende kvalitetsteori
Utarbeidet av Hilde Waage,
GROW modellen.
Kontostreng og annet artig…
OM 5: The Design of Products and Services
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Kvalitetsindikatorer (KPI’er, måleparametre)
Strategi for kvalitetsutvikling i Helse Midt-Norge*
Observasjon ?.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Produktmodellering: Egenskaper, spesifikasjoner og B3
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
NKIs erfaring med Læringspartnere
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
FRA HJEM TIL SYKEHJEM- VIA SYKEHUS
Sammen er vi sterke! MTF Landsmøte Tromsø 27. mai 2009
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Kvalitet, kunde og samfunn
5.3. Kontinuerlig forbedring –
TQM Center Norway AS 2010 EFD – Grå papir prosess.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Forretningssiden må med! Hvordan vi innfører Scrum i BBS Smidig Oktober 2009.
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Forelesningsnotat 5. Kundeverdi
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
1.6. Prosessledelse, verdiskapende samspill - introduksjon
Brukertilfredshet og KOSTRA
Kunde og samfunnskommunikasjon
Kvalitetsplanlegging - QFD
Læreboken Kapittel 1.2 Modul I Kvalitetsledelse
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
Innovasjon Innovasjon
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Historisk perspektiv Kapittel 1.1 Modul I. Fra håndverk til fabrikk Fra håndverksproduksjon der håndverkeren behersket hele prosessen Til fabrikk som.
Introduksjon til del IV strategiledelse - hoshin
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Benchmarking av FDVUS. Kontinuerlig forbedring. Økt verdiskapning? Hege Mathiesen Controller.
Forbrukerrådet Kommunetesten 2016
Forretningsprosjektplan
Sett inn bilde av produktet her
Asker - mulighetenes kommune
Sett inn bilde av produktet her
Vår kompetanse Maskinlinjen LEAN Økonomi CE merking Sertifiseringer
Organisasjoners kjøpsadferd
Plan for forretningsprosjekt
Offentlige anskaffelser
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitet, kunde og samfunn Kapittel 1.5 Modul I Kvalitetsledelse.

1.5. Kvalitet: Kunde og samfunnskommunikasjon improvement Brukernes stemme Informasjon til brukeren Pro aktiv innsamling av informasjon Kontinuerlig forbedring Store ører: Fange opp brukernes virkelige behov Modul 1. Kvalitetsledelse kapittel 1.5 i læreboken

Kommunikasjon Leveranse Leverandør Kunde/bruker Kvalitet Kunnskap Informasjon Enighet Leverandør Leveranse Kunde/bruker Kommunikasjon for å få felles forståelse for leveransen Kvalitet Produktegenskaper/Spesifikasjoner Levering Type, tid, sted og mengde Pris (produksjon, innkjøp og bruk) Risiko for personskade (produksjon og bruk) Risiko for miljøskade (produksjon og bruk) Verdigrunnlag

Hva er kvalitet? Kvalitet avhenger av hvem brukeren er Kvalitet avhenger av hvem som ser.. TQM Center Norway a.s

Hva er kvalitet? Hvem sitt ståsted?

Kundens stemme og prosessens stemme Hvordan vi arbeider og bearbeider ressurser Produkt eller tjeneste Analyse av krav og behov Måling av resultatet Mennesker Maskiner Materialer Metoder Miljø Prosessens stemme Kundens stemme Inputt: Tilførsler Prosess/system Leveranse Kunder/ brukere

Hovedmodell - nøkkelbegreper Leveranser fra styrende prosesser, eller rammebetingelser 1. Leveranse: Produkt eller tjeneste Delpr. 1 Delpr. 2 Delpr. 3 Input Hovedprosess Delleveranse 2 Levert til kunder/ brukere Leveranse fra støttende prosesser Noen nøkkelbegreper 3 Hvilke kvalitets-egenskaper? Notat 1.5. Kunde og samfunnskommunikasjon1

Kundens stemme og prosessens stemme Leveranser fra styrende prosesser, eller rammebetingelser Leveranser fra støttende prosesser 1. Leveranse: Produkt eller tjeneste Delpr. 1 Delpr. 2 Delpr. 3 Input Hovedprosess Delleveranse 2 Levert til kunder/ brukere 3 Hvilke kvalitets-egenskaper? ØTG NTG Kundens stemme (VOC) Kundens stemme

Kundens stemme og prosessens stemme Leveranser fra styrende prosesser, eller rammebetingelser Leveranser fra støttende prosesser 1. Leveranse: Produkt eller tjeneste Delpr. 1 Delpr. 2 Delpr. 3 Input Hovedprosess Delleveranse 2 Levert til kunder/ brukere ØTG NTG 3 Prosessens stemme 4 Prosessens stemme

Prosess og resultat Hvordan vi arbeider og blander ressurser Produkter: Ferskt brød Morgenavis Laptop Kjøkkenservise Tjenester: Behandlet byggesak Levert areal med tilfredsstillende luftkvalitet Pasient levert til mottak Rengjort areal Sortert og levert post Mennesker Hvordan vi arbeider og blander ressurser Maskiner (utstyr) Produkt eller tjeneste Materialer Metoder Miljø Prosessmodell

Leveranse og drift av ventilasjonsanlegg Kunder Behov/forventninger Kvalitetsindikator   Sykehusets ledelse Forutsigbarhet Levetid iht avtale   Ventilasjons-anlegg Driftsregularitet Oppetid Kostnadseffektivt Kostnad for drift Energiøkonomisk Energibruk pr kvm Smitte-avdelinger Driftsregularitet Oppetid Veiledning Antall brukerfeil Eksempel ventilasjonsanlegg   Ansatte Tilfredstillende luftkvalitet   Mengde pr kvm

Sykehjem Tjeneste Primær Sekundær Tertiær Mottak av beboer på sykehjem Pårørende Andre beboere Ny beboer Interressenter: Ansatte på sykehjemmet Kommunal saksbehandler Mottak av beboer på sykehjem

Byggesak Leveranse Kunder Behov/forventninger Kvalitetsindikator   Behandlet byggesøknad Profesjonelle utbyggere Forutsigbarhet (til avtalt tid) Overensemmelse med lovt sluttdato/tid Rask saksbehandling Saksbehandlingstid Godkjent uten merknader Ingen omarbeidstid Akseptabel kostnad Ingen omarbeid Småbedrifter (som over) (Som for proff) Veiledning Kundemåling* Selvbygger Finne riktig adresse Under 1 time letetid Prosessveiledning Tilbud om veiledning til alle Byggesøknad TQM Center Norway a.s

Byggesak Bruker Kommune TQM Center Norway a.s Ferdig behandlet Søker informasjon Informere Søknad Behandle søknad Ferdig behandlet byggesak Tilfreds? OK? Nei Ja Leverandør og kundeprosess TQM Center Norway a.s

Nøkkeltallsprosjektet Måling av byggesak Leverandørprosess byggesøknad

3. Kvalitets-indikator KOSTRA KOSTRA- indikatorer 1. Leveranse 2. Kunde 3. Kvalitets-indikator KOSTRA Undervisning Ungdomsskoleelev Elever per datamaskin Barnehage barn Antall m2 lekeareal per barn Sykehjemsplass (rom) Eldre ikke dement beboer Antall med enererom og eget bad TQM Center Norway a.s

Kvalitet i drift av skolebygg på – makronivå

Mikro nivå: “God kaffe”- hvem- når og hvor? Brukernes stemme (VOC): “Jeg vil drikke god kaffe”.  Hvem?  Når?     Hvor? Scene 1: en reisende Frokost På hotellet forretningsmann Scene 2: en lektor ved mottak av studenter På kontoret Scene 3: kvinnelig student kjærestbesøk I leiligheten Forsøk å endre Hvem Ta i betraktning tidspunktet På hvilket sted vil brukeren drikke kaffe?

”En god kopp kaffe” - mikronivå SERVERINGS TEMPARATUR MENGDE KOFFEIN VARM VEKKER MEG SMAKS KOMPONENTER SMAKS INTENSITET SMAKER GODT LUKT KOMPONENT EN GOD KOPP KAFFE GOD LUKT LUKT INTENSITET BILLIG MYE SALGSPRIS HOLDER SEG VARM VOLUM TEMPARATUR ETTER SERVERING TQM Center Norway a.s

Hvem er brukerne? Abstrakt eller konkret. Velg abstraksjonsnivå: - Brukere - Brukere av sykehuset - Sykepleiere - Sykepleier på sengepost - Kari Hansen på Med 2

Quality Function Deployment TEN KAI HIN SHITSU KI NO Kvalitet Funksjon Innføring Utviklet i begynnelsen av 1970 årene i Japan QFD- Mitsubishi- Kobe Skipsverft- 1972 QFD- i Toyota – i 1977 QFD- introdusert i USA i 1984 QFD- introdusert i Norge i begynnelsen av 1990.

Trinnene i QFD 1 2 3 4 5 6 Identifisere kundene Avdekke behov Oversette kundebehov til eget språk Utvikle produktegenskaper som svarer til behovene Teste at prosessen virker Etablere styring og gjøre klar til drift Utvikle dugelige prosesser 4 Ref. fig. 3.5 Utrykt behov, virkelig behov og prioritering av disse Kundens språk-subjektivt og diffuse Oversette til målbare behov Etablere prestasjonsmål for produktet Produktspesifikasjon eller funksjonskrav Prosessens stemme, Prosessløsninger Prosesspesifikasjon, Prosessbeskrivelse, Krav til prosessmåling Oppsummering, Prosedyre for kapabel prosess (standardisering) og over til kontinuerlig forbedring

Kano-modellen - BKX Basiskvalitet: Det kundene oppfatter som selvfølger - Rent og ordentlig (IK/HMS) - Meny ved bordsetting - Oversiktlig nettside Unngå missnøye Krevende kvalitet: Svar på krevende kunders forventninger - Menydesign med vinkart for ”kjennere” - Utvalg av spesielt sunn mat (”grønn meny”) - Personlig og vennlig service Tilfredshet Kvalitet X: Svar på ikke uttrykte, men latente behov. X – for ukjent. Svar på egenskaper kundene ikke krever Henrykkelse

Noriaki Kanos model Kunden er svært fornøyd Dårlig tilstand God Det som gjør kunden tilfreds Dårlig tilstand God tilstand Må ha. (selvfølgeligheter) Kunden er svært missfornøyd

Proaktiv kvalitetsutvikling Hva du ser og hører Få tak i usynlig eller skjult informasjon

Aanalyse og forbedring NS ISO Kontinuerlig forbedring av systemet for kvalitetsstyring Kunde krav Kunde tilfreds- het Kunde behov Kundens stemme Ledelsens ansvar Aanalyse og forbedring ISO krever systematisk innhenting av kundeinformasjon ved planlegging Ressurs- styring Måling Realisering Produkt/tjeneste Leveranse

Produkter basert på observasjon