| 1 Instruktørkurs – kommuner Personvern i kommunen (30 min)
| 2 Innhold Hva er personopplysninger? Hva er helseopplysninger? Hvorfor skal opplysningene sikres? Den registrerte har rettigheter (samtykke, innsyn, mv) Taushetsplikt Økt grad av samhandling Personvern i hverdagen Spørsmål
| 3
| 4 Men først... Hva er personvern?
| 5 Hva er personopplysninger? Personopplysningsloven: ”opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en enkeltperson” Denne enkeltpersonen = ”den registrerte” = pasienten, brukeren, tjenestemottakeren, søkeren...
| 6 Hva er helseopplysninger? taushetsbelagte personopplysninger andre opplysninger og vurderingerom helseforholdsom kan knyttes til et enkeltindivid
| 7 Hvorfor skal opplysningene sikres? Det er et lovkrav Forholdet mellom kommunen og ”borgeren” (som pasient, tjenestemottaker, søker, bruker mv.): - Bygger på tillit - Skaper forventninger - Krever profesjonalitet
| 8 Hvorfor skal opplysningene sikres? Alminnelige kvalitetskrav Vi sikrer helseopplysninger også fordi vi kan bli stilt til ansvar Datatilsynet Sanksjoner Hvilke sanksjoner finnes? Også: Negativ omtale / omdømme
| 9
| 10 Den registrerte har rettigheter Samtykke Innsyn Retting / sletting Andre rettigheter? Merk: En rett for én = en plikt for en annen
| 11 Taushetsplikten Følger av ulike regler, avhengig av situasjon / rolle Kan skape utfordringer: Kryssende hensyn / ”klassisk” dilemma: Alltid riktig å bevare taushet? Hvilke dilemmaer / erfaringer har dere? Kultur for at taushetsplikten holdes høyt?
| 12 Økt grad av samhandling Bli i stand til å ta i bruk mulighetene Individuell plan (innenfor og utenfor kommunen) Bruk av helse- og personopplysninger på tvers Taushetsplikt vs. offentlighetsplikt Erfaringer? Norsk Helsenett
| 13 Personvern i hverdagen Bruk av e-post SMS Henvendelser fra pårørende Meldingsutveksling via Helsenettet Bruk av video i arbeidet Håndterbare, praktiske rutiner Erfaringer?