Kommunestruktur og oppgaveoverføring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kriterier for god kommunestruktur Ekspertutvalgets delrapport
Advertisements

LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
Den ideelle kommunesammenslåing
Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.
Visjoner om kommunesamarbeid
Kommunestruktur – hva skjer i Norden – hva kan skje i Norge? Sigrun Vågeng, administrerende direktør KS.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Kriterier for god kommunestruktur Ekspertutvalgets delrapport
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
L. A. Heløe: Samhandlingsreformen
Møte i Romsdal regionråd, fredag
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Kommunereformen – KS sin rolle i reformen
Fylkesmannens rolle i reformen
prosjektdirektør Oslo og Akershus
Kommunereform, veien videre
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Kommunereform Romsdal.
Kommunereformen Nasjonal reform Regionale og lokale prosesser
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
Oppdrag kommunereform
Kommunesammenslåing og bibliotek Utfordringer og mulighet for bibliotekene i nye, sammenslåtte kommuner v/ nestleder i Norsk bibliotekforening Lars Egeland.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Slik skal vi styrke lokaldemokratiet.
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Erfaringskonferanse for Effektiviseringsnettverkene november 2004 En effektiv kommunesektor.
Kommunereformen Halvor Holmli, direktør Distriktssenteret
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
KOMMUNEREFORMEN Bibliotekledermøte - Askim rådhus – 15. januar 2015 Seniorrådgiver Tormod Lund og prosjektleder Torleif Gjellebæk fra fylkesmannen.
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Kommunereform Statssekretær Jardar Jensen NHO Finnmark, Alta 6.
Norsk mal: Startside alt. 2 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. Inntektssystemet for kommunene og økonomiske virkemidler i kommunereformen.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Kommunebarometer i kommunereformen?
1 NYTT KOMMUNALT INNTEKTSSYSTEM «TA FRA DE SMÅ OG GI TIL DE STØRSTE OG STERKESTE» LOKALSAMFUNNSFORENINGEN BJARNE JENSEN.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Halsa kommune – kjenn kor du trivest! Kommunereformen i stikkord: Initiert av Regjeringen med støtte i Stortingsflertallet "Oppdraget" er å se på som en.
Fylkesmannen i Telemark Kommunereform - kommuner for fremtiden Kari Nordheim-Larsen.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
-Ein tydeleg medspelar Kommunereformen Fagforbundet – 5. november 2014 Fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
RE KOMMUNE ny og varm 1 ordfører Thorvald Hillestad Kommunesammenslåing virkning på lokaldemokratiet Erfaringer fra Re Folkemøte i Averøy kommune
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Dialogmøte kommunereform Bakteppe for kommunereformen - Kommunen som tenesteytar.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Utgreiing av kommunestruktur
KOMMUNEREFORMEN: Aurskog-Høland måten
Felles formannskapsmøte i Sør-Østerdal Trysil, 31. mai 2016
Utskrift av presentasjonen:

Kommunestruktur og oppgaveoverføring Lars-Erik Borge Institutt for samfunnsøkonomi, NTNU Medlem av ekspertutvalget Hamarregionen 25.11.14

Ekspertutvalgets mandat del I Foreslå kriterier for nye kommuneinndeling Generalistkommuneprinsippet Dagens oppgavefordeling Kommunene skal selv kunne ivareta sine lovpålagte oppgaver

Utviklingstrekk I Dagens kommunestruktur ble etablert på 1960-tallet Begrunnelsen var at kommunene skulle kunne håndtere grunnskolen da denne ble utvidet til 9 år Ytterligere utvidelse av kommunenes oppgaver Interkommunalt samarbeid nødvendig for å løse oppgavene på en god måte Nye modeller for interkommunalt samarbeid Detaljert regelverk/veiledning for å sikre et godt tjenestetilbud også i de minste kommunene

Nye kommunale oppgaver Pleie og omsorg Sykehjem + HVPU Handlingsplaner for eldreomsorg, Samhandlingsreformen Utdanning Reform97 + Kunnskapsløftet Økt oppmerksomhet om kvalitet (TIMSS, PISA) Barnehagereform Planlegging Økte krav til areal- og samfunnsplanlegging Ny folkehelselov - forebygging

Utviklingstrekk II Samfunnsutviklingen etter 1960 Sentralisering av befolkningen Redusert folketall og stigende eldreandel i de minste kommunene Sterk vekst i kompetanseintensive næringer (i hovedsak i byene) Bedre kommunikasjoner, bredbånd og digitale løsninger

Utvalgets anbefalinger Kommunene bør ha minst 15.000-20.000 innbyggere for å sikre en god oppgaveløsning Kommunestrukturen bør i større grad nærme seg funksjonelle samfunnsutviklingsområder Staten bør redusere detaljstyringen og ordninger for politisk deltakelse bør videreutvikles for å sikre gode og slagkraftige demokratiske arenaer

Begrunnelsen for minstestørrelsen Ansvar for lovpålagte oppgaver uten utstrakt interkommunalt samarbeid Tilstrekkelige fagmiljøer for spesialiserte tjenester Kapasitet og kompetanse Hvilke valg har kommunene selv gjort? Bør ha minimum 10.000 innbyggere for å kunne gi et faglig forsvarlig tilbud innen barnevern og PPT Kommunale legevakter og akutte døgnenheter bør ha opptaksområde i størrelsesorden 15.000-30.0000 innbyggere

Andre positive effekter Kvalitetsutvikling innen grunnskole (skoleeierrolle, kvalitetsvurdering) Kvalitetsutvikling innen eldreomsorg (eldrebølgen, velferdsteknologi) Utnyttelse av stordriftsfordeler (opp til 5.000-10.000 innbyggere) Kapasitet og kompetanse mht planlegging Rollen som myndighetsutøver styrkes (juridisk og forvaltningsmessig kompetanse)

Innvending I: Men smått er godt?

Innvending II: Kommunene er store EU 5.500, Frankrike 1700 Men skandinaviske kommuner har større oppgaver (velferdstjenester) Danmark 55.000, Sverige 31.000, Finland 13.000, Norge 11.000 Norge har små kommuner sammenliknet med andre land med tilsvarende oppgaver

Funksjonelle samfunnsutviklingsområder Minstestørrelsen vil gi bedre samsvar mellom kommunegrenser og BOA-områder Sammenslåinger i flerkommunale byområder Helhetlig areal- og transportplanlegging I storbyene vil gevinstene være større med helhetlig ansvar for transport Sammenslåing vil som regel være bedre enn alternativene (interkommunalt samarbeid, regional eller statlig plan) Betydelig reduksjon i antall kommuner i hovedstadsområdet

Eksempler Porsgrunn og Skien Trondheimsregionen

Ordførerrefs Interkommunalt samarbeid gir gevinster Ja, men sammenslåing kan gi større gevinster

Samarbeid er krevende

Andre anbefalinger Justering av uhensiktsmessige kommune- og fylkesgrenser Fylkesgrenser intet hinder for kommunesammenslåinger Deling av kommuner er aktuelt

Kommuneproposisjonen Regjeringen ønsker større kommuner, men setter ingen minimumsstørrelse Regionale prosesser, 2014-2016 Proposisjon til Stortinget våren 2017 Fylkesmannen (i samarbeid med KS) igangsetter de regionale prosessene Spørreundersøkelser som mulig alternativ til folkeavstemninger Frivillighet og økonomiske virkemidler

Økonomiske virkemidler Inndelingstilskudd (15 år, nedtrapping over 5 år), som i dag Engangskostnader (20-65 mill kr) Reformstøtte (0-30 mill kr), erstatter støtte til infrastrukturtiltak For kommuner som slår seg i sammen i løpet av reformperioden (før 1. januar 2018) Kan bli store beløp hvis reformen blir vellykket

Vil reformen lykkes? Noe sterkere økonomiske virkemidler enn i dag Få frivillige kommunesammenslutninger de siste 10-15 årene Frivillighet er krevende pga forskjeller i inntekter, eiendomsskatt, gjeld, politisk farge, frykt for manglende innflytelse i den nye storkommunen, etc

Hva tilsier at det går bedre denne gangen? Mer positiv holdning i kommunene Utfordringene erkjennes i større grad Det nasjonale nivået mener alvor og det er en viss vilje til å bruke tvang

Tiltak som kan bidra til en vellykket prosess Hovedlinjen er frivillighet og økonomiske virkemidler, men … enkeltkommuner skal ikke kunne stanse endringer som er ønsket eller hensiktsmessige ut fra regionale og nasjonale hensyn … økonomiske virkemidler bare for kommuner som slår seg sammen før 1. januar 2018 … behandlingen av smådriftsulemper vil bli vurdert i forbindelse med gjennomgangen av inntektssystemet etter kommunereformen

Ekspertutvalgets mandat del II Vurdere kriterier kommunene bør oppfylle for å ivareta mulige nye oppgaver Kriterier fra del I + evt tilleggskriterier Eksempler på enkelte oppgaver som det kan være aktuelt å overføre til kommunene (forutsatt større og mer robuste kommuner) Del av et større utredningsarbeid om oppgavefordeling

Utredning oppgavefordeling Departementsinternt utredningsarbeid Januar 2014 – mars 2015 Vedtak i juni 2015 Kommunestrukturen vedtas i 2016/2018 Regionnivået (utredning november 2014, vedtak juni 2015) Ekspertutvalget er bare en del av dette

Sentrale forhold i vurderingen Ansvar, beslutningsmyndighet og finansiering, ikke nødvendigvis produksjon Hvor store bør kommunene være for å sikre god oppgaveløsning for de aktuelle tjenester? Kapasitet, kompetanse, effektivitet, økonomisk soliditet, valgfrihet, rammestyring

Andre forhold Fra oppgavefordelingsutvalget (NOU 2000: 22) Oppgaver som krever koordinering eller har store kontaktflater med hverandre bør legges til samme forvaltningsorgan/nivå Oppgaver som krever stor grad av samordning overfor brukerne bør legges til samme forvaltningsnivå Oppgaver som krever lokalpolitisk skjønn legges til lokale folkevalgte organer

Generalistkommuneprinsippet Prinsippet vil bli utfordret, selv med omfattende sammenslutninger Enkelte oppgaver vil trolig kreve et større befolkningsgrunnlag enn minstestørrelsen på 15-20.000 innbyggere Alternativ 1: Ikke overføre oppgaven(e) Alternativ 2: Oppgaveoverføring til kommuner som er tilstrekkelig store Flere storbykommuner med Oslo-status